1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Winterbanden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door tomtom, 22 dec 2011.

  1. Gister zijn bij mij de winterbandjes eronder gegaan. Nu heb ik 15inch met stalen velgen en liggen mijn Michelin 17inch op zolder. Helaas heb ik gister al een band lek gereden en volgens de ANWB is de band niet meer te herstellen.

    Zal ik 1 nieuwe band erbij halen en op zoek gaan naar leuke 15"' velgen? Ik zat er zelf aan te denken om een nieuwe winterbandenset 17'' te kopen omdat ik nu met mijn bumper nog sneller stoepjes en drempels pak. Desondanks is het profiel van mijn huidige winterbanden nog zeer goed ( één korte winter mee gereden ).
     
  2. :nocheer:Kan niet in je portemonnee kijken, daarom weerhoud ik me van advies...
     
  3. Hoeveel profiel heeft de rest nog, anders
    gewoon 1 nieuwe kopen en achterop leggen ivm omtrekverschil tov de rest.
    Is het profiel van de rest nog zo goed als nieuw, maakt het niks uit waar je hem er op zet.

    Gr Fred
     
  4. Makkelijkste oplossing lijkt mij om 1 nieuwe winterband te kopen. Maar goed, als je het ervoor over hebt, staat 17" natuurlijk beter.

    Anders, nu 1 nieuwe band kopen, en komende zomer de 17" set aanschaffen. Dan betaal je waarschijnlijk een stuk minder voor winter rubber dan dat je nu doet.
     
  5. Ik ga je advies opvolgen en ga 1 nieuwe band kopen. Helaas kan ik mijn huidige Meteor band nergens vinden. Welke band zal ik erbij kopen, en is het wellicht beter om met 2 Meteor voor te rijden ipv 3 en 2 nieuwe te kopen? Heb ik meteen een reserve. Welk van de volgende band zouden jullie me aanbevelen.

    1. Pirelli W190 Snowcontrol Serie II
    2. Bridgestone Blizzak LM-30
    3. Vredestein Snowtrac 3
    4. Continental WinterContact TS 800
    5. Dunlop SP Winter response
     
  6. Even een vraagje aan de specialisten:
    zijn 2 verschillende banden per as niet apk afkeur?
    had dat namelijks wel ergens gelezen dat je per ••• het zelfde profiel moet hebben

    of het klopt weet ik niet 100%
     
  7. Jaa, dat is apk afkeur, ze moet hetzelfde zijn qua merk, inchmaat, breedte, profiel etc! ;)
     
  8. #8 soheilmd, 23 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 dec 2011
    hebbes:

    Dat op een as verschillende banden zijn gemonteerd, is uit een oogpunt van veiligheid niet wenselijk of kan wettelijk verboden zijn. Om met het laatste te beginnen. In de APK keuringseisen staat voor personenauto’s onder artikel 5.2.27, lid 6, dat de banden die op één as zijn gemonteerd, dezelfde karkasstructuur moeten hebben. Hiermee wordt bedoeld dat er diagonaalbanden of radiaalbanden gemonteerd moeten zijn.

    In een toelichting staat als enige opmerking dat personenauto’s in geval van nood (bijvoorbeeld bij gebruik als reservewiel of noodwiel) niet aan die regel hoeven te voldoen, mits in dat geval de rijsnelheid en het rijgedrag worden aangepast. Er zijn natuurlijk veel meer ongewenste situaties. Bijvoorbeeld het monteren van banden met een verschillende grootte of van verschillend merk en/of type. Om maar niet te spreken van banden met een verschillend draagvermogen of snelheidsindex.

    Banden die een verschillende slijtagegraad vertonen zijn ook ongewenst en zelfs een verschillende leeftijd (zie DOT-aanduiding) kan nadelig zijn voor het rijgedrag en de veiligheid. Laat staan een combinatie van winter- en zomerbanden. Conclusie: wettelijk is het niet toegestaan op één as een diagonaalband en een radiaalband te monteren, behalve in geval van ‘thuiskomertje’.

    Gewenst is op één as hetzelfde merk en type, in dezelfde maat met hetzelfde laadvermogen en dezelfde snelheidsindex en bij voorkeur met een gelijke slijtagetoestand. Optimaal is dat dergelijke banden op voor- en achteras worden gemonteerd en met de door de autofabrikant gespecificeerde bandenspanning worden bereden.

    Overigens treffen we bij (duurdere) sportwagens een uitzondering aan, waarbij de voor- en achterbanden een verschillende maat hebben. Dit is echter opgenomen in de typegoedkeuring.

    source: http://www.amt.nl/Nieuws/Verschillende-banden-op-1-as-199910-1.htm


    Trouwens: er was er al een topic hier over: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=4742&highlight=keuring
     
  9. Fout!

    De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.

    Dus alleen de maat moet hetzelfde zijn!

    Hier het hele artikel over banden:

    Artikel 5.2.27 banden
    1. De wielen van personenauto’s moeten zijn voorzien van luchtbanden.
    2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.
    3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
    4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden
    moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
    5. De banden mogen niet zijn nageprofileerd. Van naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is.
    6. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van het wiel in voorwaartse rijrichting van de personenauto. Een band moet zodanig gemonteerd zijn dat dit overeenkomt met de door de bandenfabrikant aangebrachte markering op de band die de draairichting of de binnenkant of buitenkant aangeeft.
    7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
    8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.
    9. De banden moeten een juiste bandenspanning hebben zoals deze door de voertuigfabrikant is voorgeschreven voor het betreffende voertuig. Indien geen bandenspanning door de voertuigfabrikant is voorgeschreven, moeten de banden op één as een gelijke bandenspanning hebben.
     
  10. in belgie ja
    nederland niet
    in dit geval bedoel zit je met bandenmaat
    vroeger moch het maar nu niet meer om thuiskomer te monteren en dan afmelden
    dit komt thuiskomer is 125/50/16 bijvoorbeeld
    en gewone band begint al met een breedte van 205 dus dan kan nooit
    hier het zelfde 15inch of 17inch is niet goed op 1 as
    maar je hoeft hem niet te keuren alleen mee rijden


    als de bandenmaat klopt en goed gemonteerd zit ben je er al (inside/outside en draairichting)
    verder normale zaken als karkasbreuk, karkas niet zichtbaar mag zijn
    en profiel

    als zit er op het oog hoogteslag op (door kapote schokbrekers) dan is schokbreker mogelijk afkeur maar band heeft voldoende profiel dus goed (het rijdt voor geen meter meer lekker maar profiel is goed)

    gekke vindt ik hier dat 17inch banden geen probleem geeft met stoepranden en de 15inch wel
    dit wil zeggen dat de 15inch bandenmaat die erop licht niet goed is
    dit ivm hoogte van de auto lager is geworden
    0.5cm kan voorkomen maar dit is echt zeer zeldzaam
    peugeot 5008 2 type bandenmaten leverbaar onder de auto en dit scheelt 0.5cm ongeveer in de hoogte van de auto
    tevens dient de abs computer ook anders ingesteld te zijn zodat hij weet welke banden maat eronder licht

    dus als je ff bandemaat van je 15inch en 17inch velgen doorgeeft kan ik wel zien of dit klopt of niet

    voor winterbanden is 15ich beter omdat je dan je velg niet beschadigd
     

Deel Deze Pagina