1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wielmoeren (anti diefstal en "normaal")

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Hunter, 25 sep 2007.

  1. Ik ben op zoek naar nieuw setje wielmoeren...
    Moeten 4 antidiefstal moertjes zijn en 12 "normale" voor de steek 4X108.

    Iemand een goed adresje waar deze te verkrijgen zijn???
    En moet ik nog letten op de diameter ofzo???
     
  2. Is dit wat???

    Klik
     
  3. Daar zitten geen antidiefstalmoeren bij, en ik denk dat hij ook moeren zoekt voor lichtmetaal?

    Ik zag afgelopen week een compleet setje op eBay.co.uk, maar die vind ik nu zo snel niet meer terug. Wel setjes met alleen de slotbouten, maar dan moet je die andere 12 weer ergens anders scoren.
     
  4. Ow sorry, inderdaad vergeten te vermelden...

    Moeten moertjes zijn voor lichtmetalen velgen, steek 4X108.
    Geen idee overigens welke diameter ik moet hebben voor de moertjes :?
     
  5. Hahah ik dacht al dat ie bang was geworden dat ze zijn stalen velgen
    wouden jatte :moon: :Grin: :bleh: :bleh:
     
  6. Setje van Ford zelf voor de fase 1 of fase 2 is je te duur? Omgerekend €36,50 + verzendkosten. Een plaatselijke dealer zal toch niet veel duurder zijn? Ik heb nml. ook een setje nodig.
     
  7. Ik heb volgens mij gewoon me moeren van me stalen velgen op me lm velgen.
     
  8. Inmiddels voorzien van de normale wielmoeren...
    Nu alleen de anti diefstal nog... Overigens nooit geweten dat Ford ze zelf ook verkocht... Ik zeg ff bellen naar de dealer :mrgreen:
     
  9. En wat voor lichtmetaal heb je dan :?:

    :worthless:
     
  10. Niet (altijd) zo verstandig. Staal en lm hebben andere elastische eigenschappen. Stalen moeren zijn harder en zouden de velg kunnen beschadigen. Zeker als je ze (zonder momentsleutel) erg vast draait.

    En als er eenmaal een beschadiging is, kun je last krijgen van chemische corrosie. Twee verschillende metalen tegen elkaar monteren levert een potentiaalverschil op, waardoor er zich makkelijk roest kan vormen, zelfs in rvs.

    Daarom mag je bijvoorbeeld ook een rvs schroef alleen met een rvs schroevendraaier monteren, want met een gewone schroevendraaier kun je sporen van het metaal van het gereedschap in de schroef achterlaten, en dan gaat het roesten vanuit die plekken. Of normaal gereedschap gebruiken, maar dan het rvs element na de montage chemisch reinigen.

    Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal
     
  11. Waar zijn de LM moeren dan van gemaakt?
    En ik heb geen rvs moeren volgens mij.
    En ik heb wel is begrepen dat alles wat van RVS is roest kan vertonen omdat er altijd wat ijzer deeltjes in de lucht zitten dat neer kan slaan op het RVS en dat dan roest gaat vormen.(en kwaliteit verschil in RVS)
     
  12. Ik neem aan dat moeren* voor LM niet puur staal zijn, maar dat kan ik niet staven. Ik heb al jaren geleden gehoord/geleerd dat je staal en lm niet per se met dezelfde moeren moet bevestigen.

    Ik gaf rvs als voorbeeld van een metaal waarvan je niet verwacht dat het roest, maar dat onder omstandigheden toch prima roestvorming kan vertonen.

    Dat van dat neerslaan uit de lucht heb ik niet eerder gehoord. Het komt bij mijn weten voornamelijk doordat je altijd wel wat sporen van metaal van het gereedschap op de moer overdraagt, en op die plekken kan het rvs zijn beschermende oxidelaag niet meer vormen.

    *Bouten zijn die elementen waar je een moer opdraait.
     
  13. Even zelf een nota toevoegen...
    Je krijgt bij twee metalen inderdaad altijd corrosie, maar het is dat metaal met slechts het laagste potentiaal-verschil dat zal corroderen...
    Vermoedelijk zal dat metaal dat op je RVS zit eerst corroderen aangezien RVS zeer hoog op de ladder staat... en waarna dat metaal volledig is 'weggeroest', zal't RVS doorgaan met zijn eigen beschermlaagje te vormen door minimale corrosie... Dus in principe kan't geen kwaad, maar op zeker spelen kan helemaal geen kwaad ;)
     

  14. Ik denk dat hij nu beter maar geen foto kan plaatsen... :lol: Dat kan die betere doen als ze af zijn :wink:
     
  15. 'k had al een PB ;)
     
  16. Haha... Ik stel deze vragen voor iemand anders :shhh: :whistle:



    :liar: :mrgreen:
     
  17. Alweer :?: Diegene mag wel is contributie gaan betalen :wink:
     
  18. Das niet zo heel slim. Het gaat erom dat er een ring achter zit die voorkomt dat je de moer helemaal in de velg draait. (moer is harder materiaal als de velg) Dat veroorzaakt ruimte tussen moer en velg wat tot gevolg kan hebben dat je wiel los loopt. :shock:
    Het zijn wel degelijk andere moeren voor lm en stale velgen.
    Stale velgen geen ring en die van een focus voor lm wel een ring, die overigens er aan vast zit.
     
  19. Ik heb volgens mij een afgeronde onderkant en een platte bovenkant.
    Dit is trouwens mijn eerste auto die met dit systeem werkt normaal altijd bouten inplaats van moeren gehad.
     
  20. Ja dat kan kloppen maar het gaat om de ring die er dan niet op zit.

    Die zorgt er voor dat je de moer niet in het matariaal draait. :wink:
     

Deel Deze Pagina