1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wiellager vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Chillspelen, 6 jun 2011.

  1. Hallo beste mensen!

    Ik zou zeer binnenkort mijn wiellager rechts achter moeten vervangen

    Het betreft een FoFo II uit 2005. Nu is mijn vraag of ik deze lager alleen kan vervangen of dat de lager aan de naaf vastzit en dus in zijn geheel met naaf moet worden vervangen?

    Vandaag zei de dealer namelijk dat ze alleen met naaf+lager konden leveren maar op diverse automaterialen sites kun je de lagers ook los bestellen..

    Dus heeft iemand mijn verwarrende uitleg begrepen en weet hoe dat bij dit model zit?

    Alvast bedankt voor reacties!

    M.v.g. Bart
     
  2. Ford leverd alleen complete naafjes, deze zijn gemakkelijk zelf te vervangen, naar mijn weten kun je het lager niet los vervangen, maar het zou makkelijk kunnen dat dat wel kan, maar dan zou je hem eraf moeten persen, en de nieuwe erop persen.
     
  3. Het lager is niet los te vervangen. Ik heb pas zelf bij mijn auto de wielnaaf vervangen. De oude heb ik daarna open gemaakt om te kijken of het lager ook los te vervangen is. Het lager zit op de as geperst en daarna is de as geklonken. Je krijgt dit dus nooit uit elkaar zonder de as kapot te maken. Het enige onderdeel dat je los kan maken van de naaf is de ABS sensor.

    Er zit dus niets anders op dan de complete naaf vervangen. Ik heb zelf bij verschillende automaterialenzaken en op internet gezocht maar uiteindelijk was de Ford dealer het goedkoopste (hier kreeg ik een behoorlijke korting).
     
  4. Is dit dan alleen zo bij de focus 2?
    Heb bij mijn focus 1 wel de lagers zelf laten vervangen. met de nodige stress:P
     
  5. Bij de focus 1 is het inderdaad nog een los lager dat in de trommel geperst is. Vanaf de focus 2 is het een gesloten geheel dat alleen compleet vervangen kan worden. de remtrommel zit dan (net als remschijven) met de wielmoeren geklemd tussen de wielnaaf en het wiel. Als het wiel er af is zit er nog een borg clip op 1 wielbout. Als die er af is kan je de trommel er zo afschuiven. De trommelremmen inspecteren/schoonmaken is dus heel eenvoudig.

    Overigens zijn de naven voor trommelremmen en schijfremmen gelijk. Er zijn dus niet zo gek veel onderdelen nodig om een auto met trommelremmen om te bouwen naar schijven.
     
  6. Ah bedankt voor de reacties!
    Is het dan ook gelijk verstandig om beide kanten te vervangen ivm gelijkmatige slijtage?
    en aan wat voor bedrag zou ik moeten denken om dit te doen / laten doen?

    alvast bedankt!
     
  7. Als er 1 lager kapot is zou ik eerst alleen die kant doen. Bij de dealer kost een wielnaaf €210,- (zonder korting). Daar komt de arbeid dan nog bij. Ik denk dat je in totaal iets van €275,- kwijt bent. Dat gaven ze bij mij als richtprijs op. Als je beide kanten wil doen ben je dit bedrag dus 2 keer kwijt. Zolang het andere lager nog goed is zou ik hem lekker laten zitten.
     
  8. Bij mij is ongeveer 2 jaar geleden ook toevallig de naaf en wiellager rechts achter vervangen. Linksachter is nu nog steeds in orde 50.000 km verder, dus gewoon 1 kant vervangen. Kostte mij 260 euro:nocheer:, voor die prijs mogen ze wel langer mee gaan dan ruim 100.000km;).
     
  9. Ok superbedankt voor de reacties!
    Ik weet genoeg!
    Ga toch maar bij de Stealer bestellen voor 1 kant! Laat het alleen wel door iemand anders der op zetten, gelijk met beurt en apk dan maar!

    Topic mag van mij weg! als niemand hier nog wat aan heeft?!

    M.v.g. Bart
     
  10. Heb een focus 1.8 16V uit 2001 met schijfremmen achter, wiellager rechts moet vervangen worden. Moet de complete wielnaaf of kan alleen de lager vervangen worden, en hoe gaat dat?
     
  11. lees even de voorgaande berichten?
     

Deel Deze Pagina