1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke verrassingen in onderhoudschema?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocusKabouter, 28 jul 2012.

  1. Hoi,

    Bij de vorige beurt aan mijn Focus 1.6 TDCI uit 2008 (bij 127.000 km) werd ik verrast door een mega kostenpost: conform onderhoudschema moest roetfilter, drukverschil sensor en roetadditief vervangen worden. Een "grapje" van rond de 1300,- euro.

    Bovendien bleek een foutmelding in de boordcomputer aan te geven dat de EGR klep ook niet meer helemaal perfect functioneerde. De vervanging hiervan zou me rond 350,- euro gaan kosten.

    Als ik dat zou laten uitvoeren, was ik 1650,- euro armer. Ik schrok me kapot. Zeker omdat ik die auto krap een half jaar in bezit heb en verwachtte voorlopig goedkoop te kunnen rijden. De klus heb ik maar uitgesteld. Dat schijnt niet zo'n probleem te zijn. Het enige risico dat ik loop is dat het roetfilter vol loopt en dat de auto minder fijn gaat rijden. Zodra dit gebeurd, kan ik het spul alsnog vervangen.

    Nu ben ik benieuwd naar het onderhoudsschema. Wellicht zijn er nog meer "verrassingen". Als ik op ford.nl kijk, zie ik een onderhoudsschema die tot 100.000 km loopt. Alle kostbare onderhoudsklussen staan hier niet op (goh, waarom zou dat zijn ?? ;-)
    Wie heeft voor mij een volledig onderhoudsschema waarvan ik alle onderhoudsklussen kan afleiden tot zo'n 250.000 km?
     
  2. ik zou de roetfilter gewoon laten zitten en alleen additief vervangen
    auto is vanaf 2008 of later
    de motor die in focus 2 ligt
    is dezelfde als die in de peugeot ligt
    ford heeft contract lopen om betreffende motor te mogen gebruiken

    het mooie is dat peugeot de filter pas bij 240.000km opgeeft samen met de distributieriem
    we vervangen dus eigenlijk weinig filters
    meestal begint hij pas storing en/of problemen te geven bij de 220-260.000km
    maar zelf dan kun je nog steeds zonder probleem mee rijden
    zoals roetfilter geregenereerd wordt is het ok

    met behulp van additief spuit hij na elke keer dat je tankdop eraf en erop doet (bij focus zit magneetje in de klep)
    dan spuit hij x aantal hiervan in de dieseltank

    rond de 500-600km gaat de auto bij constant rijgedrag
    de motor anders afstellen zodat de uitlaatgas van 150 naar 450graden stijgt om de roetfilter te reinigen


    nieuwe auto's hebben bij peugeot vanaf juli andere regels, nu staat riem en filter op 180.0ookm


    je hebt meer profijt van egr klep vervangen en roetfilter laten zitten
    tevens een tip bij deze motor vraag of ze de verstuivers keer willen aandraaien/natrekken
    komt voordat deze losraken waardoor verstuiverlekkage en daardoor mogelijk turbo eerder overlijdt

    verder olie verversen om de 15.000 is het best
    20.000kan maar voor turbo kun je beter bij de 15.000km houden

    kort gezegd
    roetfilter laten zitten zolang deze geen directe storing geeft
    rest uitvoeren
    als je roetfilter laat zitten scheeld je toch snel 700euro
     
  3. Dat zijn mooie onderhoudstips. Dank je wel! :P

    Heeft iemand nog een onderschoudschema voor me die doorloopt na de 100.000 km? Waarin dus het vervangen van dat roetspul staat, het vervangen van distributieriem en eventuele andere vervangingen?
     
  4. Maak een gratis account aan op Ford Etis klik

    Zoek op kenteken of de VIN (staat onder andere op je autopapieren). Dan kun je daarna de informatie van alle onderhoudsintervallen (op jaar of aantal km) vinden.

    De Ford onderhoudstarieven klik

    Hierop is te zien wanneer de roetfiltervloeistof gevuld en het roetfilter vervangen dient te worden.
     
  5. Wat betreft het roetfilterndie kan je best laten zitten totdat je er problemen mee krijgt, dit kan bij 130.000km zijn maar ook bij 230.000.

    Vervang wel altijd de druksensor mee want als deze achteraf los vervangen moet worden moet het roetfiltern er weer af en zit je met extra onnodige kosten.
    De sensor kost volgens mij 150 euro en geven redelijk vaak storingen als je hm niet mee vervangt.
     
  6. Om de drukverschilsensor te vervangen hoeft het filter er niet vanaf. Deze sensor zit naast de accubak en vanaf daar lopen 2 slangen naar het filter.
     
  7. Hmm dan haal ik wellicht iets door elkaar, hoeveelheid is het om alleen de sensor te vervangen ?
     
  8. Wij vervangen die sensor nooit mee met een roetfilter, alleen als de slangen ervan volzitten of kapot zijn.
     
  9. Tijd voor sensor vervangen is half uurtje. Dan nog ff servicefunctie in PCM uitvoeren en gas met die zooi....
     
  10. Servicefunctie uitvoeren in PCM, wat bedoel je hiermee of wat wordt er dan gedaan?
     
  11. Hierbij word met de laptop aan de auto verteld dat er een nieuwe sensor is gemonteerd.
     
  12. @Allemaal: Veel dank voor de nuttige reacties!!

    Overigens een ander advies die ik buiten dit forum heb gekregen is om de filter wel conform onderhoudsschema te vervangen, omdat een vervuild roetfilter een autobrand kan veroorzaken. Het schijnt dat de bestuurder niet wordt gewaarschuwd als de temperatuur van de roetfilter te hoog oploopt. Het afgelopen jaar schijnen zo minimaal 5 fords te zijn uitgebrand. Dit klinkt ook serieus.
     
  13. Ja dat klopt inderdaad, Ford heeft daar een paar jaar geleden nog een technische brief voor gemaakt om de dealers nogmaals duidelijk op onderhoud mbt roetfilters te wijzen..

    Ik heb wel 1x een gesmolten onderplaat gezien, maar die reed al weken met een motorlampje en in noodloop :):) (dan ben je zowieso niet echt snugger imo)
     

Deel Deze Pagina