1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke snelheid met de reservewiel 80 of 130 km/h?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door 2 Fast 4 U, 13 apr 2020.

  1. @Sloeber Dat is de juiste manier!

    Hoewel je misschien niet langs de kant van de weg de lekke voorband verwisseld voor een goed achterwiel zodat achter de thuiskomer kan komen zou ik toch in veel gevallen adviseren om daarna na een parkeerplaats te rijden om alsnog de thuiskomer achter te plaatsen.

    Ik gebruik als uitgangspunt. Ben je in je dorp/stad, dan kun je overwegen met je thuiskomer voor direct naar de garage te rijden (goede weersomstandigheden). Maar ben je in het buitenland of moet je bijvoorbeeld avonds naar huis doe jezelf en je medeweggebruikers een plezier en leg het wiel achter.

    Nog een klein advies. Zorg bij het wisselen van wielen dat er altijd een wiel onder de dorpel ligt. Schaarkrikjes zijn niet de meest betrouwbare krikjes. Zorg ook dat het conische gedeelte (bij stale velgen) altijd richting de velg geplaatst is. Hoewel het logisch klinkt heb ik meerdere malen meegemaakt dat mensen ze aanzien voor borgmoeren en de vlakke kant tegen de vele plaatsen.
     
  2. connische gedeelte moet altijd richting de velg, zelfs met lichtmetalen velg.
    daarnaast heb je de moer er verkeerd op kun je sleutel erook niet op zetten om aan te halen.

    en ja ik heb het ook gezien dat iemand ze verkeerd op zetten op lichtmetalen velg, dat was ook moment dat ik wist dat hij loog dat hij automonteur was.

    de krikje is idd alleen voor sporadisch gebruik, vandaar dat ik ook afraad om de thuiskomer altijd achterop te leggen. door 2x die krik dan te gebruiken vergroot je de kans.
    dat terwijl je perfect met thuiskomer op de vooras kan rijden. zolang je maar max 80km/h rijdt. en beter anticipeert of de weg.
    en ja ik heb autos naar beneden zien komen op die schaarkrikjes.

    zelf gebruik ik normale garage krik, alleen ja die kan je niet achterin de auto doen.
     
  3. bedoelde meer de afdruk op de zijkant van de band.
    dit ivm de bak nooit vlak is en versteviging heeft tegen doorbuigen, deze afdruk komt dan ook in de band
    [​IMG]
    bijvoorbeeld zoiets,

    daar zal ik eens naar kijken Werner :thumbup:
     
  4. #24 2 Fast 4 U, 14 apr 2020
    Laatst bewerkt: 14 apr 2020
    Ik heb maandag een e-mail naar de RDW gestuurd met deze vraag als iemand het moet weten is het de RDW wel.
    Ik heb een antwoord gekregen:

    Als ik een antwoord krijg zal ik deze posten, wordt vervolgd..........
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. @2 Fast 4 U Even vraagje: Durf jij met dat dunne bandje 130 km/h te rijden?
     
  6. rdw en dit weten, zijn ambtenaren kiezen zodadelijk voor de makkelijkste antwoord.
    zie boekje, of als 80 op de band staat dan zou je niet harder mogen dan 80.
    bedoel als je gaat kijken dan staat er
    bij mij liggen er W banden onder, dus moet ik ook max 270km/h kunnen halen met de auto.
    ja op de thuiskomer (of die je nu normale band) staan hogere snelheidsindex open dan dat je daadwerkelijk gaat rijden.
    dit is marge.
    want als je F(80kmh) als snelheidsindex hebt en je komt tegen de 85km/h dan is het fijn dat de band dit ook mag/kan
    er zijn altijd mensen die te hard rijden en dan is het fijn dat de band het wel aankan, maar qua veiligheid niet verstandig is.

    bedoel zie zelfs mensen met aanhanger nog 140rijden over de snelweg.
    denk dat geen enkel fabrikant wil dat klant zomaar klapband krijgt en dan de fabrikant de schuld geven, want als uit onderzoek blijkt dat er geen 80 gereden is, zijn ze direct klaar. dan is het eigenschuld.
    dus waarom zou de ban 130 aangeven maar 80 mogen, veiligheidsmarge
     
  7. Geen idee hoe of wat, maar volgens mij klopt de opdruk van de band niet?
    185/75 - 17... 185 geloof ik nog wel, maar 75% van die 185 kan nooit die wang hoogte zijn.
     
    meeder vindt dit leuk.
  8. Vredestein spacemaster, zit opgevouwen op de velg. Met een compressor pomp je die op en wordt het een normale maat.
    Unieke uitvinding van Vredestein geweest.
    [​IMG]
     
    Thieske vindt dit leuk.
  9. Ik heb wel eens vaker op 2 dunnere bandjes 160 km/h gereden zonder probleem, maar daar gaat het zich niet om, het gaat zich om de twee snelheden welke mag/moet ik aanhouden?
     
  10. Op de velg staat max 80, dan lijkt het mij duidelijk


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. dan heb jij een verkeerde gedachte, als jou auto een top snelheid kan halen tussen de 240 en 270 dan zal jij een W index band nodig hebben.
     
  12. @2 Fast 4 U
    dan begrijp je me ff verkeerd. bedoel die snelheid haal ik nooit. alleen de EU verplicht dat je snelheidsindex hoger ligt dan de auto kan halen qua snelheid.
    alleen winterband mag lager zijn, alleen moet nog steeds minimaal 170kmh(R) zijn, echter moet dan wel een sticker zichtbaar gemonteerd worden voor de bestuurder. dat hij weet dat de auto niet harder mag ook al kan hij het.

    mogelijk dat EU alleen goedkeuring geeft voor M snelheidsindex op auto. want kom alleen thuiskomer tegen met M erop. tevens zie ik veel speedindex tabellen bij M beginnen. wat dan weer dat verhaal versterkt
    terwijl de sticker overal 80kmh aangeeft.

    als je hierbeneden naar deze thuiskomer kijkt staat het er perfect op
    op de band staat dat het om 115/90/16 99M gaat
    echter staat er op inflate to 60psi 4.2bar en max V speed 50mph/80kmh
    ja de M is tot 130kmh maar ook de bandenfabrikant zegt max 80kmh
    [​IMG]
    zou zeggen kijk op jouw eigenband wat voor tekst er op staat
     
  13. Hey hey,

    ligt het nu aan mij? Of staren jullie je dood op het verschil in band / breedte en snelheidsindicatie?

    Buiten dat de bandenmaat in 90% van de gevallen afwijkt ligt er ook een ander wiel op een plek. Dus ook andere factoren wijken af zoals ET waarde, gewicht van het wiel en het profiel. Allemaal zaken die het rijgedrag beïnvloeden, en de veiligheid dus niet verbeteren.

    Omdat zo de betrouwbaarheid niet meer gegarandeerd kan worden, worden dit soort adviezen ook met de grotere thuiskomers gegeven. Alleen een volwaardig reserve wiel identiek aan je huidige set wielen is 100% inzetbaar als volwaardige vervanger. Maar hier spelen ook weer zaken mee zoals de staat van een band ( weersinvloeden of niet een band kan toch wat te voorduren hebben achterin ) en de druk in de band.

    hoe dan ook, heb je een lekke band en vervang je hem door je thuiskomer. Lekker rustig rijden, en zsm naar de garage/bandenboer.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. @denniST
    Klopt ook
    Alleen het gaat om dat een M codering op staat dus een band voor max 130kmh. Terwijl een gele sticker zegt max 80kmh.
    De vraag van topic starter was welke je moet aanhouden.
    Was zelf vergeten dat op de band zelf al aangegeven wordt 60psi en max 80kmh.

    Echter heb ik ook al reservewiel gezien met dit erop. Dus gewoon 205/55/16 band die 210kmh mag, normale velg die normaal ook onder de auto zit. Toch met sticker max 80kmh.
    Dat is gek en niet te verklaren. Mogelijk zijn slechter onderhoud en inspectie op de reservewiel door sommige rijders

    Maar idd thuiskomer is gewoon max 80kmh
     
  15. #35 2 Fast 4 U, 17 apr 2020
    Laatst bewerkt: 17 apr 2020
    Ik heb vandaag bericht van de RDW gehad, zie hieronder:


    Een mooi neutraal antwoord die mijn vraag niet geheel beantwoord............
     
  16. Nouja lijkt mij duidelijk genoeg. Aangezien zij niet voor iedere fabrikant kunnen zeggen wat er op het wiel staat. Maar betekend wel dat de sticker die er op staat ook de maximale snelheid is die de rdw hanteer.
     
  17. politek correct antwoord, dit was volledig te verwachten van de rdw.
    zoals ik in me lang verhaal al zei.
    kans is groot dat op de band zelf ook gewoon staat max 80kmh. dit staat als tekst erop samen dat band op 4.2bar 60psi opgepompt moet worden.


    dus kijk even op de band wat er qua tekst allemaal op staat.
     
  18. Ik heb net gekeken op de band en er staat inderdaad boven de tekst "inflate to 420 kPa / 60 psi" maximale snelheid 80 km/h, maar waarom de M index voor 130 km/h en niet de F index gebruiken die voor 80 km/h staat??? vreemd :shrug:
    Maar ik heb ook van het moment gebruik gemaakt om de bandenspanning van iets over 3 bar weer op 4.2 bar te brengen
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina