1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke maat onder de First Edition

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door RobertO, 31 okt 2013.

  1. Vanaf komend weekend trotse eigenaar van een Focus III First Edition. Daar zitten wielen onder in de maat 215/50/17. Gelijk maar op zoek naar winterbanden, maar daar loop ik tegen wat vraagtekens aan:

    Ik wil 16" voor de winterbanden kopen. Als ik zoek op de websites van de bandenboeren, maar ook op die van Ford, dan zie ik dat de standaardmaat voor de Focus III 205/55/16 is. Via de omrekentabel zie ik echter dat dit een verschil van 2,3% is t.o.v. de huidige maat. Is dit niet wat veel? Is de 215/55/16 een betere keuze dus?

    Benieuwd naar jullie advies / ervaring.
     
  2. De maat 215/55 R16 is ook mogelijk. Deze zitten volgens de huidige :focus3: brochure af fabriek op de Titanium uitvoering.

    Winterbanden in de maat 215/55 R16 kun je dus gerust kiezen.
     
  3. Dank voor je reactie. Ik zal eens zoeken naar een goeie deal, want die zijn er voor de 205/.. sneller te vinden dan voor de 215/..
     
  4. Ik weet niet welke motor je erin hebt maar de onder de wat zwaardere motoren (150/182pk) legt Ford de 215 maat. Volgens mij kan 205 ook prima, zal niet veel uitmaken.
     
  5. Het verschil van 215/50 R17 naar 205/55 R16 is te groot i.v.m. de teller afwijking.

    205/55 R16 kan wel, mits deze maat wordt ingesteld. Omgekeerd moet 215/50 R17 ook worden ingesteld, wanneer deze banden er weer onder komen.
     
  6. Het gaat mij inderdaad om de tellerafwijking en niet zozeer voor de motor (1.6 tdci, 115pk).

    Enig idee hoe dat instellen van een andere maat gaat? Even bij de garage de laptop eraan of is het meer dan dat?
     
  7. De dealer kan het sowieso instellen. Als je het zelf wilt doen, dan heb je dacht ik zo'n ELM327 nodig. JW kan je daar meer over vertellen.
     
  8. #8 McGyver, 1 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 nov 2013
    Je zou ook nog kunnen kiezen voor de maat 205/60R16, deze is zelfs iets goedkoper dan 215/55R16.
    Geadviseerd wordt om bij winterbanden een iets smallere band te kiezen, zodat je een iets hogere banden druk hebt op het wegdek.
     
  9. Gewoon lekker 205/55/16 eronder knopen. Dan via de TomTom kijken wat de afwijking is. Ik denk dat het heel erg meevalt met de afwijking.
     
  10. Precies zoals Silver Baron aka marco zegt. Met je Tomtom zie je daadwerkelijk hoe hard je rijdt. Mijn First Edition heeft de 17inch banden en rijdt bij 100 op de teller 97 echte kilometers per uur. Rij ik 103 op de cruise, is dat 100 km/u.
    Zelf heb ik nu een nieuwe set 16 inch 205x55x16 liggen van het type Continental Wintercontact T850. Deze passen in ieder geval prima.
     
  11. Even verder denkend: is er naast de snelheidsafwijking (inderdaad niet zo'n ramp als je even met een gps de werkelijke snelheid meet), ook een afwijking in het aantal gereden km's? Als een kleiner wiel meer omwentelingen maakt, loopt de teller sneller dan hij zou moeten?

    Voor de wiskundigen: betekent de afwijking van 2,3% tussen de wielen ook dan dat ik bij het kleinere wiel na bijv. 1000 km te hebben gereden, 1023 km op de teller erbij heb?

    (Misschien loop ik nu te miepen, maar vind het wel interessant :))
     
  12. Dit klopt helemaal! Als de snelheidmeter meer aangeeft lopen de kilometers ook sneller op.
     
  13. Volgens berekening zou indien je van de 17inch naar de voorgesteld 16inch gaat bij 120km/h op de teller je effectief 117,24km/h doen. Los van het feit dat de teller afwijking er ook nog is. (dus altijd trager dan 117km/h effectief)

    Ik rij al sinds half september rond met de 205/55 r16 en heb nog niks raar ondervonden, behalve dat ik ongeveer 5km/h sneller moet rijden op de teller om in de buurt te komen van de max snelheid.

    Volgens de homologatiepapieren die in Belgiƫ meegeleverd worden met de auto is als winterband enkel de 205/55r16 als QM+S aangeduid, wat niet betekent dat je er geen andere winterbandmaat onder mag leggen.

    Voordeel van de iets smallere band (205 t.o.v. 215) is dat je verbruik ook gaat zakken. Daarom liggen af fabriek bij de econetic modellen standaard de 205/55r16 en niet de 215/55r16 eronder.
     
  14. Ik rij een titanium met 215/50/17 banden in de zomer en in de winter 205/55/16.
    Niets ingesteld door de garage (heb deze set zelf geregeld), maar geen problemen ondervonden. Voordeel van de 205/55/16 is de prijs, die scheelt zomaar 40-50 euro per band ten opzichte van de 215/50/17.
     

Deel Deze Pagina