1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

welke brandstof voor de RS

Discussie in 'Performance' gestart door zaxis, 30 jan 2022.

  1. Veel brandstof merken doen aan nabewerking van het ruwe product. Van merken als Shell, BP, Esso en Total is bekend dat zij diverse zaken toevoegen aan de verschillend soorten brandstof. Maar goed dat is een heel ander verhaal.

    Zijn er bewijzen? Ik kan alleen uit ervaring melden dat er een meetbaar verschil zit in het vermogen dat een auto kan leveren als je 98 tankt ipv 95. Of er een verschil is tussen 98 van Shell of bv BP durf ik niet te zeggen, maar dat de motor van mijn auto aanzienlijk beter loopt op 98 dan op 95 staat voor mij vast.

    Een echt verschil tussen 98 van Shell, BP, Esso of Total heb ik nooit echt ervaren. Dat gezegd hebbende, heb ik het idee dat de motor rustiger ‘lijkt’ te lopen als ik V-Power heb getankt. ‘Lijkt’, of het echt zo is weet ik niet aangezien ik geen data heb om die claim te kunnen onderbouwen, maar dat maakt ook helemaal niet uit. Je tankt simpelweg datgene waar je het beste gevoel bij hebt ;)

    De vraag van TS was “Welke brandstof voor de RS”. Mijn antwoord is: een premium brandstof met een octaan getal van 98 of hoger. Waar komt die wijsheid vandaan, geen idee :shrug: Het zal wel gebaseerd zijn op het feit dat ik ook zo’n modelletje heb en dat ik daar ondertussen zo’n slordige 10000 liter brandstof mee verstookt heb :schater:
     
    gerardTDCI en Thieske vinden dit leuk.
  2. veel verschillen zijn placebo effect want ik heb duur goed spul getankt. Echter vanwege de toevoegingen kunnen er echt verschilen zijn zelfs tussen twee van de goedkoopste soorten.
     
  3. Benzine die de "witte pompen" verkopen is van de "grote" merken [Shell, Esso, BP] als een raffinaderij een "over productie" heeft wordt deze aan de witte pomp merken verkocht.
    Benzine, [net als smeerolie] moet aan een bepaalde minimum eisen voldoen wil het de etiket voeren als bijvoorbeeld Euro 95 of Super plus [98], bij diesel ligt het ietsjes anders daar heb je te maken met "winter" en "zomer" diesel het verschil daarin is het hoeveelheid parafine in de diesel. 'S winters wordt er meer parafine uit de diesel gehaald om vlokvorming van de parafine te voorkomen.
     
  4. Bron : ANWB :
    Is de brandstof van alle benzinemerken hetzelfde?


    Nee. De diverse merken gebruiken hun eigen zogeheten toevoegingen. Dat betekent dat de ene benzine net iets zuiniger kan zijn dan de andere. Fabrikanten die Premium brandstoffen verkopen, claimen dat door toevoeging van bepaalde additieven je auto met deze brandstoffen zuiniger rijdt, je motor schoner blijft en dat hij betere prestaties biedt. Onomstotelijk bewijs hiervoor is echter nooit geleverd. Tank dus maar lekker Euro 95. Bij een beperkt aantal auto’s geeft de fabrikant aan dat benzine met een octaangetal van 98 getankt moet worden. In dat geval is Premium brandstof natuurlijk wel aan te bevelen.

    Langs autosnelwegen is de brandstofprijs in het algemeen het hoogst. Daar wordt toch wel getankt en hebben de pomphouders weinig last van concurrentie dicht in de buurt. In dorpen en steden ligt dat anders, daar wil de exploitant vaak wel genoegen nemen met wat minder marge om maar zoveel mogelijk klanten te trekken.

    Onbemande pompen hebben natuurlijk lagere kosten dan bemande, zodat ook die vaak met een lagere prijs stunten. Tenslotte heb je de pompstations aan de grens. Die hebben het niet makkelijk, omdat de benzineprijzen in onze buurlanden structureel lager liggen dan bij ons. Ze moeten bijna wel genoegen nemen met lagere marges, om te voorkomen dat alle grensstreekbewoners over de grens gaan tanken.

    Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit?
    Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots. En die brandstof moet voldoen aan een minimale Europese kwaliteitsnorm. Per regio kan er wel een klein verschil in zitten omdat de brandstof uit een depot in het oosten uit een ander deel van de markt kan komen dan die uit een depot in het westen. Verder voegt ieder merk zijn eigen additieven toe aan de brandstof, zodat daar kleine verschillen in kwaliteit kunnen optreden.

    Waarom is het ene tankstation zoveel goedkoper dan het andere?
    De brandstofprijs is opgebouwd uit de elementen productie, marge, accijns en BTW. De productieprijs wordt bepaald door de inkoopprijs van olie, plus de raffinagekosten voor de productie van olie tot brandstof. Dit onderdeel wisselt dagelijks door de olieprijs en de raffinagecapaciteit. Accijns is een vast bedrag. De BTW staat ook vast, 21 procent. Blijft over de marge, die weer is opgebouwd uit de onderdelen distributiekosten, marketingkosten, marge oliemaatschappij en marge tankstationexploitant.

    Langs autosnelwegen is de brandstofprijs in het algemeen het hoogst. Daar wordt toch wel getankt en hebben de pomphouders weinig last van concurrentie dicht in de buurt. In dorpen en steden ligt dat anders, daar wil de exploitant vaak wel genoegen nemen met wat minder marge om maar zoveel mogelijk klanten te trekken.

    Onbemande pompen hebben natuurlijk lagere kosten dan bemande, zodat ook die vaak met een lagere prijs stunten. Tenslotte heb je de pompstations aan de grens. Die hebben het niet makkelijk, omdat de benzineprijzen in onze buurlanden structureel lager liggen dan bij ons. Ze moeten bijna wel genoegen nemen met lagere marges, om te voorkomen dat alle grensstreekbewoners over de grens gaan tanken.
     
  5. https://www.tankpas-aanvragen.nl/tanken/de-mythe-dat-brandstofkwaliteit-verschilt-per-tankstation/
     
  6. dat was indd de vraag, er ontstaat nu een discussie over de kwaliteit en verschillen tussen 98 en 95 en Shell/BP en de witte pomp :D

    ik vermoed zelf ook dat Ford een premium brandstof gebruikt heeft met een hoog octaangetal toen ze de 2.3 ltr EcoBoost hebben ontworpen.
    derhalve is het dus ook helemaal niet gek dat de RS gewoon beter loopt op een octaangetal van 98 of hoger.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Ik zal mij ook even beperken tot antwoorden van de vraag:
    In Theorie zou hij gewoon op elke 95 octaan of hoger moeten lopen.
    Gezien de ervaringen van andere RS (en ST) rijders is het echter aan te raden om minimaal 98 octaan te tanken.
     
  8. Sterker nog, zelfs in mijn 1.8 duratec motor ( atmosferisch, compressieverhouding 11:1 ) tank ik de laatste 2 jaar uitsluitend 98 (meestal Shell V-power E0)
    Ik heb daarvoor gekozen omdat het jaarkilometrage door de Corona-ellende drastisch terugliep en de brandstof dus soms lang in de tank zit.

    ik heb geconstateerd dat hij merkbaar vlotter en ook zuiniger rijdt, waardoor een deel van de meerprijs terugkomt. Dat wordt dus een blijvertje ;)
     
    Iodokus en 2 Fast 4 U vinden dit leuk.
  9. Ik moet vandaag langs de pomp, zal er ook eens 98 ingooien en dat een paar keer doen, kijken of het verschil maakt.
    Kom nu op 600km per tank maar dat is wel al in de reserve.
     
  10. in theorie zou die ook op diesel kunnen lopen, tot het einde van de straat denk ik :schater:
    nee Edgar, zelfs Ford raad dit aan (volgens mij?) dus waarom voor minder gaan?
    met olie hetzelfde, hou je aan de specificaties van de fabrikant.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Ik rij geen RS of ST (helaas) dus of Ford dat aanraad weet ik niet. In mijn klepje staat minimaal 95 octaan in ieder geval maar ja dat is een C-Max 1.6 duratec blokje
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. ik heb wel een ST maar daar staat in het klepje iets van B7 tanken ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Maar met 98 kom je toch ook tot het einde van de straat :schater:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. In mijn RS gaat ook altijd 98.

    Nog nooit 95 getankt, dus weet niet of het een verschil gemaakt zou hebben.
    Sinds die richting 450pk 700Nm gegaan is, is 95 zowiezo geen optie meer.

    veel plezier met je :rs:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. Benz motor Gechipt = 98 nodig.
    Ivm voor ontsteking van min 2 graden, 95 zou een motor blok letterlijk de pitten in je zuigers kunnen branden en de rest. Das wat ik weet waarom 98 beter is dan.
    Betreft merken brandstof, ieder merk heeft zijn eigen additief, dat word toe gevoegd op de laadperrons voor de bevoorrading vrachtwagens die leveren bij tankstations.
    Ik heb in de jaren 90 zelf op een paar perrons de 22mm rvs leidingen voor aangelegd bij Mobil BP op de Amerika weg westelijk havengebied in Amsterdam als elektricien in de petrochemie toen dat ik vior Croon werkte.
     

Deel Deze Pagina