weing vermogen vanaf 80 km. per uur van 1.8TDDI 90 pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door harrysimone, 20 sep 2009.

  1. Hoi,

    ik heb een vraag,

    Heb net een focus station gekocht van 2003 1.8 TDDI met 168.000 km op de teller.
    Maar als ik ga rijden, en dan harder wil dan 80 km.u. dan trekt hij maar heel langzaam op, duurt het echt eeuwen voordat hij 120 zit.

    Dit is niet normaal.
    Iemand een idee,wat het kan zijn?? En wat het gaat kosten??

    Heb hem al uit laten lezen, gaf een storing in de turbosensor aan.
    Moet het dan aan de sensor liggen?? En wat gaat dat kosten??

    Ik hoor graag van jullie, wie een idee heeft.

    Bedankt alvast.

    Gr.

    Harry
     
  2. #2 Focus_Tddi, 20 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2009
    Turbosensor? Die heeft een TDdi toch niet? Dat ding is volledig mechanisch en er is niks electronisch aan geregeld aan dat ding.

    Wellicht de sensor in je intercooler die niet goed is. Ik weet el dat wanneer die niet goed is de motor erg kan inhouden.

    Ik neem aan dat je de TDdi met intercooler hebt?
     
  3. Ja klopt met intercooler..
     
  4. #4 Focus_Tddi, 20 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2009
    Ik zou de sensor in de intercooler checken/vervangen. Kosten rond de drie tientjes ofzo...

    Bij mijn weten heeft de turbo verder helemaal geen sensoren in het circuit zitten.
    Check ook je slangen etc goed na op lekkage/valse lucht...
    Bekijk of je luchtfilter schoon is, anders vervangen.
     
  5. Normaal is het zeker niet. De TDDI is geen Dragster maar optrekken en/of doortrekken mag absoluut geen probleem zijn althans dat is mijn ervaring :rolleyes:

    Ik zou ook eens een turbo specialist in de arm nemen, of de garage vragen of zij een specialist willen inschakelen.
     
  6. Een tddi motor heeft 2 temperatuursensoren en 1 turbodruk sensor.

    De eerste sensor zit in de buis bij het luchtfilter en de 2e sensor zit aan de zijkant in de intercooler.
    De turbodruksensor (MAP) zit op je schutbord gemonteerd, een klein slangetje gaat richting egr.

    Geef eens de exacte errorcode, alleen een vage omschrijving kunnen we niets mee.
     
  7. Misschien ergens een gescheurde slang of zoiets.
    Even aanhaken bij dit topic. Wie kent goede turbospecialisten? Moet er misschien zelf ook een keer gebruik van maken?
     
  8. storingsmelding: Turbodruksensor a cirquitstoring

    Wie heeft ervaring met deze storing??

    Monteur heeft er naar gekeken.
    En zei,dat het met de turbo te maken had.

    Daar zit een stangetje,die de overdruk regelt. En die beweegt niet met gas geven. En dat hoort hij wel te doen??:confused:

    In het ergste geval, is de turbo kapot.
    Of heeft iemand dit ook gehad en wat is er aan gedaan??:confused:

    Zijn er ook 2e handse turbo`s te krijgen en is dit aan raden??:confused:

    Want een nieuwe is wel heel erg duur.

    Ik hoor graag van jullie.

    Gr.

    Harry
     
  9. Wat voor motor is het, laten we daar eerst mee beginnen. Tddi of TDci? Wellicht de benzine versie....????
     
  10. het is een 1.8 TDDI van 2003. Ford Focus
     
  11. Ik zou eerst de bedrading nameten naar de sensor.
    Klinkt namelijk als een draadbreuk.

    Als dat stangetje? (volgensmij is het een slangetje... :rolleyes:)
    open of dicht vast zit, dan zou dat slechts invloed hebben op de turbodruk.
    Dat zie je alleen terug in de gemeten waarde van de MAP sensor.
    Als een turboslang losschiet krijg je ook geen melding namelijk. (en dan is er ook geen druk)
     
  12. #12 Focus_Tddi, 22 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2009
    Oke. De turbo is dus volledig mechanisch en om te hoge druk te voorkomen heeft de turbo een wastegate. Deze is mechanisch geregeld en het komt wel eens voor dat de wastegate vast zit. Hier zit een stangetje aan die een klep open en dicht zet.
    Als deze vast zit, heb je of te lage druk omdat de klep continu open staat, of te hoge druk omdat de klep niet geopend kan worden.
    De MAP sensor registreert de druk van de turbo.

    Je kunt proberen om de wastegate weer gangbaar te maken door zelf die stang heen en weer te halen.
    In het ergste, maar wellicht handige, geval demonteer je de turbo. Bij de Tddi is dat niet zo heel ingewikkeld want je kan de turbo verwijderen zonder het spruitstuk los te moeten halen.
    De wastegate is namelijk niks anders dan een veerbelaste klep. Check ook het slangetje die de wastegate aanstuurt op breuken en/of lekkage.

    Hieronder een foto van de turbo.

    [​IMG]

    Dat klepje waar de stang aan vast zit is de wastegate. Die zou vast kunnen zitten.
     
  13. Bedankt.

    Je hebt er wel veel verstand van. Hoe komt dat? Ben je automonteur?

    Ik ga dit in ieder geval doorgeven aan de automonteur.

    Want zoals jij het zei, zo zei hij het ook. Bijna gelijk.

    DUs waarschijnlijk is de turbo niet kapot??

    Gr.

    Harry
     
  14. Een circuitstoring is meestal een draadbreuk is mijn ervaring.
    Dus voordat je dure reparaties gaat (laten) doen, check eerst de bedrading.
    Eventueel de turbodruk via de diagnosepoort uitlezen, om te kijken wat hij aangeeft.
    Circuitstoring kan ook zijn omdat de waarde buiten tolerantie valt, bijvoorbeeld een extreem hoge druk.
    Te lage druk wordt er bijn mijn weten geen storing opgeslagen.
     
  15. Als de turbo stuk is dan mis je vermogen en hoor je waarschijnlijk een hoop herrie. Bij een normale rijstijl en goed onderhoud moet en turbo toch al snel een 2½ ton mee gaan.

    Ook inderdaad de bedrading controleren aangezien een circuit storing word aangegeven. Stekkertjes op de MAP sensor checken en de sensor zelf even testen op kortsluiting. De MAP sensor is de sensor in je schutbord, zit aan een metalen beugeltje gemonteerd en daar zit een slangetje op gemonteerd die naar de EGR klep loopt.
     
  16. Edit B@Zzz...
    Allebei de topics met daarin dezelfde vraag samengevoegd en tevens de dubbelposts verwijderd
     
  17. Ik hoor absoluut geen herrie.

    Ik zal dat mee nemen naar demonteur,voor de zekerheid

    In ieder geval bedankt
     
  18. We hebben al naar de turbo gekeken.

    DE klep wil niet open.

    Iemand nog iedeeen?

    Of moet er gewoon een nieuwe turbo op?
     
  19. De turbo heeft te veel druk nodig om de klep te openen.

    Wat kan dat betekenen?

    En wat kan ik er aan doen??
     
  20. #20 Focus_Tddi, 1 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2009
    Om welke klep open te drukken? De enige klep die de turbo aanstuurt is de wastegate. De wastegate zorgt er voor dat het teveel aan turbodruk word omgeleid. Het kan zijn dat de wastegate vast zit. Hierdoor opent de klep niet, loopt de turbodruk te hoog op en dat gaat je op den duur geheid een turbo kosten!!

    Of, blijft de wastegate juist open staan. Hierdoor komt de turbo niet op de gewenste druk. Dit zou je moeten merken aan het enorm roeten van de motor. Je hebt dan teveel brandstof en te weinig zuurstof om het diesel goed te verbanden.

    Of, de EGR klep is niet goed. Het is belangrijk goed te weten over welke klep jij het nou hebt. Overigens staat de EGR klep volledig los van de turbo.

    Als de wastegate klep dus defect is, zou ik maar oppassen want stel dat die inderdaad dicht blijft staan dan blaas je echt die turbo op. Het toerental word namelijk veel en veel te hoog, geheid dat je de lagers van de turbo beschadigd. En stuk is stuk. Nog erger, is dat de druk in de cilinders te hoog word, en dan blaas je de koppakking er tussen uit.
    Ook het brandstof/zuurstof verhouding kan te arm worden als de turbo teveel zuurstof aanlevert en dan verbranden de cilinders/zuigers op den duur en dan kun je rustig op zoek gaan naar een nieuw blok.....

    Om daar achter te komen zal je dus de turbodruk moeten meten. Ik weet uit mijn hoofd niet wat de turbo van de TDDi aan overdruk moet leveren, dit zal je even moeten navragen/opzoeken. Dan dus meten....loopt de druk hoger op dan is toegestaan dan gaat hoogstwaarschijnlijk de wastegate niet of te laat open. Is de druk erg laag, dan kan het zijn dat de wastegate open blijft staan waardoor de boel niet op druk komt te staan.

    Als die wastegate niet open gaat, dan merk je dat als je volgas geeft, dan trekt ie eerst als een beer, en dan voel je ineens een "hik" tijdens accelereren en merk je dat de gang er enigszins uit is. Dat is het punt dat er teveel aan druk is....

    Controleer de slang naar de wastegate. Bij mij is die namelijk ook eens gescheurd en word de wastegate niet aangestuurd.
    Op de foto is mijn vorige post, zie je de bronskleurige klep zitten met dat stangetje eraan, dat is de wastegate. Ook zie je er een slangetje naartoe lopen, die stuurt de wastegate aan. Als de druk in het luchtcircuit te hoog word dan word de wastegate "ingedrukt" waardoor die stang uitschuift en een klepje in het spruitstuk open zet. Zo worden er uitlaatgassen om het turbinewiel van de turbo heen geleid. De turbo spoelt dan niet meer op dan nodig is en blijft het toerental binnen de perken. Loopt het toerental van de turbine te hoog op voor langere tijd, dan word de as veel te heet. Hierdoor verbrand de olie op de as, heb je te weinig smering en dan blaas je het lager kapot...en dan is het einde turbo....Vervlogens krijg je speling op de as. Als dan de turbine de wand van de turbo raakt heb je echt een probleem, want het metaal zal als papier versnipperen en je blok door gaan....De gevolgen zullen duidelijk zijn...

    Dus, belangrijk om dit alles goed na te zien.

    Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik zou je best willen helpen met zoeken. Door het gezeik met mijn eigen auto ben ik inmiddels goed op de hoogte waar en hoe je problemen met de turbo moet opsporen en hoe je ze herkent.
     

Deel Deze Pagina