1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Waterpomp kapot? Thuis gebracht door de bergingsauto

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door John 1.8 Diesel, 17 dec 2011.

  1. Een beetje pech heb ik wel met mijn Focus 1.8 TDCI 115PK 178.000 km (type 1) uit 2004. Al diverse reparaties gehad (vliegiel, startmotor, remschijven.
    Wilde vandaag met het gezin naar Slagharen. Na een uurtje rijden even koffie en een broodje pakken bij het tankstation, maar toen we daarna de snelweg opreden begon na 3 kilometer de motor in te houden en bleek de temperatuurmeter in het rood te staan. Het gele meldlampje voor de koelvloeistof brandde niet en de kachel blaast nu koude lucht en wilde ook niet meer warm worden, wat ik ook verstelde. Auto in de berm gezet en laten afkoelen. Daarna weer gestart en de temperatuurmeter bleef toen gewoon in het midden staan. De koelvinnen draaiden gewoon en de motor voelde niet echt heet aan. Koelvloeistof peil is OK. Geruime tijd stationair laten draaien en de temperatuur bleef goed. Ook de waterpomp maakt geen afwijkend geluid. Toen maar weer opnieuw weggereden maar de meter liep weer het rode gebied in na 2 kilometer. Wegenwacht gebeld en die constateerde dat de kachelslangen niet heet werden.Thermostaat eruit gehaald en weer gereden. Het probleem was hetzelfde en nu zou het de waterpomp moeten zijn volgens de wegenwacht. Sleepauto gebeld en naar huis vervoerd. Leuk dagje gehad dus. Kan dit echt de waterpomp zijn? Ik vind het zo vreemd dat bij stationair lopen, de temperatuur wel op het normale niveau blijft. Bovendien staat in de handleiding dat als de meter in het rood staat, dat gele lampje moet gaan branden waarna de motor in Failsafe moet gaan lopen. Dat gebeurde bij mij dus niet.
    Trouwens vorig jaar in de winter werd mijn kachel ook al niet heet en bleef de motortemperatuur heel laag (kwam maar net uit het koude gedeelte).
    Iemand een idee of ervaring wat dit kan zijn?
     
  2. Hoi Had zoiets ook met mijn Puma, stationair Temp bleef goed maar na een stukje rijden in de rode zone, heb de Thermostaat & Hcv vervangen dat hielp niet, toen weer de thermostaat eruit gehaald en mijn vinger in het gat gestoken kon de rotor voelen van de waterpomp en kon deze met mijn vinger ronddraaien terwijl de poelie niet bewoog, toen de waterpomp verwijderd , en het bleek dus dat de rotor in het midden een barst had waardoor deze niet meer goed functioneerde , heb de waterpomp vervangen en probleem was opgelost
     
  3. Nou, misschien is het dan toch de pomp. Mijn thermostaat zit niet op de pomp, dus die rotor kon ik zo niet voelen. Heeft de pomp dan geen herrie gemaakt als die rotor stil staat en de pompas draait?
     
  4. Als ik me niet vergis moet je kunnen zien dat de koelvloeistof rond gepompt word. Dat zou je moeten kunnen zien in het expansiereservoir. Kijk daar eens als de motor warm is of je daar vloeistof ziet lopen.
    Zo niet zou het je waterpomp kunnen zijn.
     
  5. Ga er maar vanuit dat je waterpomp is overleden ik makkelijk te controleren
    als je de motor laat draaien en de bovenste slangen van je koelvloeistoftank blijven koud is er geen circulatie en dus pomp niets rond
    het schoepenwiel op de pomp (deel wat in de motor zit ) is los of gebroken van het asje dit is een kwaaltje maar meestal boven de 250.000 km
    Pomp vervangen is goed te doen distributie hoeft niet los wel de motorsteun moet even weg
     
  6. De waterpomp was inderdaad kapot. Deze is vervangen en er is een nieuwe thermostaat ingezet. Ik vind wel dat de temperatuur van de motor en kachel bij lagere buitentemperaturen aan de lage kant blijft. Het duurt wel een kilometer of 5 voordat de koelvloeistofmeter uit de hoek komt en dan nog blijft hij heel lang op ongeveer een kwart staan. Dit was vorig jaar in de winter ook al het geval. Is dit normaal bij een 1.8TDCI bwjr 2004?
     
  7. Hier hetzelfde qua motortempratuur, thermostaat al vervangen, nieuwe koelvloeistof erin gedaan maar geen verbetering.
     
  8. Mn vorige :focus: diesel deed dat ook, de huidige ook. Als je niet boven de 80 km/u uitkomt.duurt het echt extreem lang. Het lijkt erop dat de koeling ruim voldoende is.
    Ik zit erover te denken een gedeelte van de radiator af te dekken.
     
  9. Ik zit er dus ook over te denken om (een stuk van) de radiator af te dekken. Is een paardenmiddel wat vroeger ook werd gedaan. Ik weet wel dat ik jaren geleden met een Opel Manta een thermostaat klep kon kiezen met bijbehorende openingstemperatuur. De ene ging dus wat later open dan de andere. Is er voor de Focus misschien ook een keuze voor verschillende temperatuur thermostaat kleppen?
    Misschien zit er in een Siberische Focus wel een andere thermostaat klep.
     
  10. de diesel motoren van tegenwoord worden bij lage temperaturen niet zo heet.
    kan ook voorkomen als je bedrijfs temp hebt en je staat voor een stoplicht of in de file dat de temp in de wintertijd terug loopt is normaal.
    ik heb een Passat TDI gehad en reed van mijn huis(haarlem) naar Badhoevedorp(werk) dat de temp meter bij het oprijden van het terrein van mijn werk niet eens de bedrijfs temp aangaf(13 km)
     
  11. Ik heb nu een watervaste multiplex houten plank gemaakt en heb die (gezien vanaf de voorkant van de auto) aan de linkerzijde voor de radiator geschroefd. Het rechter gedeelte met daarachter de koelvin blijft zodoende vrij. Ik laat nog wel horen of dit positief uitpakt.
     
  12. Vandaag weer het 1e ritje van 19 km naar mijn werk gemaakt, buitentemperatuur 10 graden, maar de temperatuurmeter komt niet verder dan een kwart uit de hoek. De halve radiator afdekken lijkt dus ook niet veel te helpen. De kacheltemperatuur wordt hierdoor ook niet echt hoog helaas (ik ben wel een kouwkleum hoor).
     

Deel Deze Pagina