Water temperatuurmeter daalt met gas geven

Discussie in 'Electronica' gestart door Dark Angel, 1 jan 2010.

  1. Als die van mij goed warm is loopt die ook op naar de 120 graden, is vrij normaal.
     
  2. Ik heb op mijn topic nog iemand met hetzelfde probleem met dezelfde motor! Ik heb maar even een link naar hier gezet, dan kunnen we hier verder met het probleem. ;)

    Ik ben trouwens heel benieuwd waar al die sensoren zitten. Ik zal binnenkort nog eens bij de dealer langs en dan samen een stuk rijden. Dan wil ik de waarden ook wel eens zien.
    Ik ben blij dat ik geen nieuwe tellerunit heb besteld, als ik dit verhaal lees zou het zondegeld zijn geweest.
     
  3. Heeft iemand een idee waar het massapunt voor de tellerunit zit, ik neem aan dat die er ook 1 heeft anders doettie het niet lijkt me. Ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat dit toch het probleem is. Toen ik net naar huis reed leek het alsof de verlichting flikkerde tijdens het rijden / gasgeven.
     
  4. Geen idee waar die sensoren zitten, ben trouwens in de tussentijd weer bij de dealer geweest, die hebben alles wat met de dynamo te maken heeft doorgemeten en geen rare dingen kunnen vinden.
    Ze gaan nu een uitdraai maken van het elektrisch circuit om te kijken wat er nog meer in het circuit zit wat naar de tellerbak gaat. Ik hoop dat ze daar wat uit kunnen halen.
    Ik krijg bericht van hun wanneer ze de auto weer willen hebben om te zoeken.
     
  5. Ik ben benieuwd. Het lijkt wel alsof het bij mij steeds erger wordt, maar dat kan ook aan de buitentemperatuur liggen.
     
  6. Even een update, heb nog niets van de dealer gehoord.
    Zal wel erg ingewikkeld in elkaar zitten.
    Wachten geduldig af.
     
  7. Ook even een update van mijn kant. Ik heb net even een stuk gereden met de "engine temp" voor, die doet gezellig mee met de watertemperatuurmeter op t dashboard. Alleen gaf de engine temp uiteindelijk 125 C aan terwijl de watertemperatuur volgens het metertje zo'n 88 graden was.
    Zodra de engine temp zakte deed de watertemperatuur dat ook met hetzelfde aantal graden.
    Zit er ook een temperatuursensor voor de motorolie in? Lijkt me wel, omdat dat volgens mij de engine temp is.
     
  8. De engine temp blijft bij mij nagenoeg gelijk met gas geven terwijl mijn watertemp-meter gewoon zakt tot onder de 75 graden, dit ook alleen als ik het gas goed intrap, bij constant toerental blijft ie op een 80 graden hangen, engine temp geeft dan 110 aan ongeveer.
    Denk indd wel dat de engine temp de motor-olie meet.

     
  9. als ik het zo allemaal weer lees, ga ik toch echt weer denken aan een 'hangende' thermostaat :?
     
  10. Als dat zo zou zijn, gaat dan de de daadwerkelijke temperatuur van het koelwater ook niet naar beneden??? Die blijft namelijk redelijk constant tussen de 90 en 95 graden. gemeten met een thermometer en via de diagnose pc van de dealer. maakt niet uit hoeveel gas je geeft.
    Ook daalt de meter in het dashbord sneller als je rijdt en gas geeft cq optrekt dan als je stil staat.
    Kortom als de motor belast wordt daalt de meter sneller.

     
  11. Gisteren ben ik bij de dealer geweest met mijn bevindingen. Die vertelde dat de Engine temp hetzelfde is als de koelvloeistoftemperatuur. Maar het metertje op het dashbord begint pas te bewegen als de Engine temp op ongeveer 90 graden is. Zitten er dan 2 temperatuursensoren op?
    De Engine temp bleef bij mij ook altijd gewoon op ongeveer dezelfde waarde staan als ik gas gaf, maar dat doettie dus niet meer.
    Zou het niet gewoon een software fout zijn?
    Dinsdag gaat de auto nog een keer naar de dealer (voor het roeten wat hij de laatste dagen doet, waarschijnlijk de egr klep). Dan zouden ze meteen even kijken naar de temperatuursensor.
     
  12. Ben vandaag weer bij de Ford langs geweest en ze hebben een spannings-stabilisator over de accu heen gezet, zoals verwacht, (van mijn kant uit) hielp dit dus niet.
    Ik denk dus zelf dat er foute data uit de boordcomputer komt, dit is alleen volgens de Ford niet te meten.
    Ga hier na de wintersport weer verder mee, ik hang de scope er wel aan en maar kijken wat er uit komt.
     
  13. Auto moet vrijdag voor de keuring en dan gaan ze een uitgebreide accu test doen.
    Schijnt dat als de accuspanning onder de 9 volt komt de boordcomputer raar gaat doen.
    Ik ben benieuwd.
     
  14. Beetje raar omdat de koelvloeistof warm 80 graden is en de engine 110 ofzo.
     
  15. ik denk dat dat te maken heeft met de gemiddelde gebruiker. Bijna iedereen weet dat water op 100 graden kookt. Dus als de meter 90 graden aangeeft zullen mensen niet schrikken van de temperatuur. Is slechts een gok van mij hoor. De koelvloeistof kan 120 graden worden, omdat het onder druk staat.

    Ik ben er trouwens vanavond achter gekomen dat als de turbo meer z'n best moet doen de watertemperatuur ook verder naar beneden gaat. In de 1e en 2e versnelling zakt de temperatuur bijna niet. Morgen zal ik eens bellen naar de dealer om te vragen of de turbo ook gekoeld wordt met de koelvloeistof en als dat het geval is of daar dan toevallig ook een sensor zit die het probleem kan geven. Ik heb iig een aantal sensoren bij de turbo zien zitten en een slang met ongeveer de dikte van de koelslangen.
    Morgen meer info.

    Groeten,

    Robert
     
  16. #56 Jasper85, 11 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2010
    Zou er geen 'halve' kabelbreuk (of slecht contact) in de kabel naar de tellerunit kunnen zitten? Dat de draad zo dun / beschadigd is dat de weerstand te hoog wordt en dus een 'verschoven' waarde geeft? Misschien zeg ik nu iets heel doms en is het signaal volledig digitaal.

    ps. Voor zover ik weet wordt een turbo altijd olie-gekoeld.
     
  17. Het idee vind ik helemaal niet dom, sterker nog ik heb er net de dealer even voor gebeld en die vertelde dat het een digtaal signaal is (weer een wijzend vingertje naar de boordcomputer?). Hij beveelde me aan om de kabel eens te controleren en ook achterop de tellerunit te kijken als ik die toch los had.
     
  18. Heb je eigenlijk al eens een uitdraai gezien of daar wat van gehoord?
    Of zou 1 van de leden iets kunnen regelen?
     
  19. Heb de uitdraai mee gekregen maar daar staat verder niet veel bijzonders op.
    Heb ook een vraagje voor jou, heb jij ook een modificatie gekregen voor je koelfan???
    Die van mij is een keer door Ford Nederland terug geroepen voor een modificatie.
    De module van de fan zou kortsluiting kunnen veroorzaken en mischien brand.
    Nu hebben ze een kabelboompje geplaatst met een zwevende zekering die de module uitschakeld als je de auto van contact afzet. dit is een paar weken voordat er een nieuwe dynamo in is gezet geplaatst.
    Ronde die tijd is mijn probleem ook aanwezig.
    Volgens de dealer zou het hier niet aan kunnen liggen, maar als jij de modificatie ook gekregen hebt, hebben we iets gemeen met elkaar.
    Snap je een beetje waar ik naar toe wil????
     
  20. Die modificatie heb ik ook gekregen ja. Maar voor die tijd was het probleem er ook al. Misschien is er daar iets niet helemaal goed, dus ook het originele spul al en dat daar slecht contact is. Ik ben van plan nu eerst zelf al die contactpunten te controleren voor hij weer naar de dealer gaat. 't Kostenplaatje begint aardig de pan uit te rijzen.
     

Deel Deze Pagina