1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat doet de elektrische auto 'qua looks' met de petrolheads?

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Focusmania.com, 14 okt 2019.

  1. Waarom ogen deze elektrische auto's zo apart, qua model?

    Lees verder op www.focusmanina.com

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Ik vind dit een rare post. Nu heb ik het artikel niet gelezen, moet ik zeggen.

    Maar op basis van de twee foto's die je erbij zet: dit zijn allebei concept-auto's, resp. van BMW en Hyundai. Concept-auto's zeggen iets over de richting van design die een merk op wil. Dit staat helemaal los van de vraag of het elektrisch is of niet. Concepts zijn altijd vrij extreem geweest.

    Als je er twee andere elektrische auto's bij had gezet, bijvoorbeeld een foto van de Kia Niro, de Mini Electric, of de toekomstige Opel Corsa-E of de Volkswagen ID.3, dan zou je concluderen dat elektrische auto's er precies zo uitzien als auto's op benzine of diesel...

    De auto's op de foto's zien er raar uit omdat het concepts zijn, niet omdat het elektrische auto's zijn. Welke van onderstaande elektrische auto's (productieversies!) zien er "apart" uit?

    Niro
    [​IMG]

    E-Mini
    [​IMG]

    ID.3
    [​IMG]

    Corsa-E
    [​IMG]
     
    John_mk2_RS en meeder vinden dit leuk.
  3. Concept auto's zien we toch heel vaak raar uit? Niets vreemds dus.
    Bij een EV heeft de ontwerper echter wel wat meer vrijheid in het ontwerp.
     
  4. Mustang:

    Concept zijn nu eenmaal de voorloper van wat het ooit gaat worden en zit de kans er in dat het productie type de looks, want daar hebben we het over, grotendeels krijgt.

    Het gaat ons om wat we nog meer kunnen gaan verwachten.

    Misschien toch het artikel even bekijken? ;)
     
  5. Het eerste wat mij in het artikel opvalt is al meteen niet waar.

    "...Oké, het zal niemand verbazen dat deze ‘anders’ gebouwd worden i.v.m. de batterij en de motor geen koeling meer nodig heeft zoals we dat kennen van de huidige auto’s en kan de voorkant anders ontworpen worden, wat de stroomlijn dan weer ten goede komt..."

    Heb je al eens een EV goed onder de "motorkap" bekeken. Er zit gewoon een koelsysteem met radiator in omdat bij sommige EV's zoals Tesla de batterij actief gekoeld en verwarmd wordt en aan de andere kant wordt vaak de vermogenselektronica ook door koelvloeistof gekoeld (dit gebeurd zelfs al bij de besturing van een eenvoudige Toyota hybride).
    De elektromotoren zijn in sommige gevallen ook vloeistofgekoeld.

    Daarnaast zit er bij EV's ook gewoon een condensor voor de airco in het front.
     
  6. Precies, koeling bij een elektrische auto is nog belangrijker dan bij een benzine/diesel-auto. Wat je wel ziet is dat een motorkap niet echt meer nodig is en dat de auto's een betere gewichtsverdeling krijgen. Ook zit je vaak hoger omdat de accu's onder de vloer liggen. De stroomlijn van de voorkant wordt vooral bepaald door regels voor de veiligheid van voetgangers.

    Straks met auto's op waterstof (dat zijn ook elektrisch aangedreven auto's!) komt de motor, zoals we die nu kennen, waarschijnlijk weer terug en is alles weer bij het oude.

    Maar dan nog: de BMW 4 concept op de foto is een heel mooi ontwerp, als je die lelijke grille wegdenkt. Behalve de voorkant is het een heel mooie auto. En die Hyundai is helemaal tof: een echt retro-jaren-80 ontwerp! Heel clean en netjes. Van mij mogen ze beide auto's direct in productie nemen, minus de BMW-grille dan.
     

Deel Deze Pagina