Wanneer doe je eigenlijk je versnellingsbak olie vervangen?? Of hoeft dit juist helemaal niet. De Focus heeft nu bijna 320.000Km gelopen, vervangen van de olie is nog nooit gebeurd.
ook nooit de koppeling vervangen als namelijk de koppeling vervangen wordt moet de bak eraf en 99% van gevallen is dat de bak dan eerst afgetapt moet worden later komt er nieuwe olie in en met 320.000km mag ik verwachten dat de koppeling al keer vv is verder zolang je soepel schakeld zou ik niet teveel doen maar als het inderdaad nooit is gedaan dan is het geen overbodige luxe
Bij mij is er bij het vervangen van de koppeling ongeveer 2 liter versnellingsbakolie in gegaan, geen idee of dat een verversing is eigenlijk.
In principe hoeft het niet. Wanneer de koppeling wordt vervangen word ook vaak de bakolie vervangen. Ik weet wel dat je bak het lekker vindt dat de olie wordt ververst. Er zijn trouwens ook wel gevallen bekend dat ze de oude bakolie hergebruiken....
Het is "fill for life" en hoeft dus niet vervangen te worden. Of dat verstandig is, is een hele andere discussie.
en gewoon nieuwe aanrekent zoals eerder hier vermeld, dient niet vervangen te worden, echter bij mijn eigenste zou ik ze elke 100 tot 150dkm vervangen of inderdaad wanneer koppeling vervangen dient. ik ben zelf niet echt een fan van 300dkm met dezelfde olie in je bak te rijden. gaat nooit kwaad kunnen, integendeel. olie verouderd waardoor het zijn smerende eigenschappen verliest, kan ook water bijkomen door condens, miniscule metaaldeeltjes van slijtage van onderdelen zweven er ook inrond, OK er zit dan wel een magneet in de bak, echter niet alle slijtagedelen in een bak zijn staal, synchro's zijn een bronslegering. zit max 3.1 liter in een focus bak (dat is de iB5) MTX heeft slechts iets meer dan 2 liter. is makkelijk zelf te doen, dus voor het geld hoef je het niet te laten. zelfde principe als je motorolie, als hij goed warm is aflaatstop uitdraaien, olie laten uitstromen, aflaatstop terug vastdraaien, vuldop losmaken, bijvullen tot het overloopt en dan vuldop terug monteren. gReetS
@rfknol in alle gangbare auto's zitten in de handbak 2liter bakolie 75w90 in automaat verscheeld veel weet dat die van de volvo 11liter totaal in gaat als hij echt leeg is van peugeot is 3liter aftappen mogelijk van de automaat maar zit totaal iets van 5liter in handbak kun je wel verversen automaat kun je niet verversen het is meer van doorspoelen dus aftappen dan vullen, stuk rijden en dan nog een keer dit ivm je nooit alles 1 keer uit haald @hierboven metaaldeeltjes valt wel mee er zit namelijk 1 a 2 magneten onderin die dit aantrekken 1 keer gezien dat collega bak gereviseerd had en magneet vergeten was 500km later alles kapot gereden door metaaldeeltjes en inderdaad beste is met warme bak te doen dan zit al het vuil in de olie en niet onderin, dus tap je direct ook vuil mee af
Staat ook in mijn tekst echter zitten ook niet magnetische onderdelen in een bak, en na 300dkm zal dat toch wel iets opleveren, OK zijn zachtere metalen die niet direct grote schade gaan veroorzaken, echter lijkt het me bij zulke km standen raadzaam om de olie toch maar eens te vervangen. gReetS
IB-5 heeft naar mijn weten 2.8 liter olie nodig. Let wel bij volledig leeg zijn. De kans dat je dit er in krijgt is al klein. De aftapplug van de IB-5 is tevens de vulplug. Geen aparte vulplug dus aanwezig.
Is dit nog steeds zo ja?? heb zelf geen van die bakken meer lopen, zijn me toch wat te zwak voor al dat RS geweld heb alleen op de RST nog een BC bak en die heeft idd geen aflaatplug, daar gewoon de blokkeerstift van de versnellingen uitdraaien, dan loopt ook meeste olie er wel uit of je kan ze er via de vulopening ook uitzuigen met toestelletje