De vraag is misschien wat merkwaardig, maar ik vraag mij af waarom een 1.6 tdci zo goed start? Ik ben vorige week naar Zweden geweest, paar keer was het -24 (Södertälje). Ook bij -24 hoef je niet voor te gloeien, je draait je sleutel om en hij is gestart. Ik heb mij hier eigenlijk over verbaasd! De 1.6 tdci heeft veel zwakke punten, maar starten wil die altijd.
Ik heb eens gehoord en ik weet niet of het waar is, maar zodra je de auto van het slot doet gloeit die vanzelf al voor. Daarom hoef je zelf nauwelijks voor te gloeien. Maar of het klopt, geen idee
Wij hebben een André van Duin Fiesta 1.4 TDCi....effe wachten....nog effe wachten....en ja hoor, hij doet het dus die van ons start niet zo denderend snel....krijgt wel diesel, gezien de zwarte wolk die er daarna eruit komt
@hierboven dit kan ook de lagedrukleiding op het blok zijn (zitten onder de luchtfilter) tenminste dit al paar keer gehad niet te starten na ontluchten via balg zie je luchtbellen in de doorzichtige leiding komen en daarna start hij (je moet dus wel luchtbellen zien) leiding de klemmetjes dichten dan niet goed af @de rest 1.6tdci is volgens mij inderdaad als je hem open doet maken al gloeibougies opwarmt tevens zitten hier ook goeie gloeibougies in als je deze buiten met -20 legt dan is hij binnen 5seconden 800-1000graden warm (roodgloeiend) dus dit gaat heel snel vroeger duurde het 30seconden voordat deze temperatuur bereikt werdt als je gloeibougie niet werkt indicatie van hoe snel ze zijn nog een waar je het duidelijk kunt zien hoe snel het kan gaan
Ik doe mijn auto bijna nooit op slot, dit is dus in koude periodes wel aan te raden? Voor de rest bedankt voor je informatieve post, is wel indrukwekkend hoe snel ze opwarmen in dat filmpje! 1ste link lijkt wel een scheepsdiesel.
Ik heb ook de 'goede start' evaring; 1.8 TDCi, ook van de week met -15 om 7.00 u 's morgens. Voor de zekerheid gloei ik met vorst wel 2x voor.
Bij een 1.6 tdci kan je niet voorgloeien, althans je ziet niet dat het gebeurt door middel van een lampje oid. Daarom start je gewoon direct (en dat gaat tot nog toe altijd even snel als bij een zomerse temperatuur).
Da's raar... op mijn 1.6 TDCI 109pk uit begin 2007 zit wel een voorgloeilampje (in de vorm van een oranje lampje met een spiraal). Toen het zo heel koud was (lager dan -10 graden), moest ie zo'n 3-4 seconden voorgloeien. Nu op dit moment (zo rond het vriespunt), gaat ie eigenlijk gelijk uit.
Inderdaad, hier zit op mijn 1.6tdci ook gewoon een voorgloei lampje en zoals hierboven gaat het langer aan hoe kouder het is.