Waarom prijsverschil tussen Ford Dealers...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tamer03, 4 nov 2009.

  1. Beste allemaal,

    Al enige tijd heb ik ook last van moeilijk starten met mijn auto, het maakt niet uit of het weer warm/koud regen/vochtig is het blijft in korte termijnen voorkomen dat hij de 1e keer niet normaal wil starten (hij start wel maar stotert en dan valt hij uit) maar bij de 2e keer pakt hij het wel met een beetje gas te geven.

    Vandaag diverse dealers gebeld voor een prijsindicatie voor het vervangen van de dubbel masavliegwiel+drukgroep+Koppeling set.

    In mijn omgeving heb ik totaal 5 dealers gebeld geloof het of niet maar heb 5 verschillende prijzen gekregen dat alsvolgt: 1350, 1523, 1600, 1500, 1820 :wow: eurotjes.

    Maar bij de vakgarage kon het voor 900 maximaal 950 euros vervangen worden incl. met onderdelen van Ford zelf.

    Ik begrijp dat de dealer nou eenmaal duur is i.v.m. uitbetalen personeel, huur pand, enz enz. maar waarom nou zo duur en allemaal verschillende prijzen? :shrug:
     
  2. De prijsverschillen zijn erg groot inderdaad. Als het bijv € 50,- euro scheelt kan het d.m.v. simpele feiten worden verklaard. Maar niet € 470,- !!!

    Maar heeft de eerste dealer van € 1350,- een prijs in- of ex btw opgegeven? (klassieke garagefout!)
    Ook is het kans dat de duurdere dealers nog een extra onderdeel of delen mee calculeren die de goedkopere dealers niet meecalculeren. Om goedkoper te calculeren kan een truuc zijn om je binnen te halen en later nog de extra onderdelen in overleg te laten vervangen onder het motto: "nu het spulletje toch is gedemonteerd". Dus uiteindelijk, mits de delen dan toch worden vervangen, kom je toch op de hoger gecalculeerde opgave uit.

    Het enige wat je kan doen om deze vraag boven water te toveren is een schriftelijke gespecificeerde (arbeid en onderdelen) offerte.

    Zelf vind ik dit leuke vergelijkingen en heb dit in mijn vorige werkplaats functie regelmatig gedaan.
    Zo komt boven water dat de verschillende dealers toch anders werken. Terwijl dat feitelijk eigenlijk niet zou mogen.
    Immers de prijsopgave zou, met een bepaalde marge, gelijk moeten zijn.
     
  3. Groot gelijk als het nou 50 euro zou zijn zal ik ook niet twijfelen om zo dicht mogelijk in mijn buurt te laten repareren maar het zijn echt grote verschillen.

    Die garage van 1350 is incl. btw (arbeid/onderdelen). Die geintjes van het ligt toch al openen heb ik wel eerder meegemaakt helaas bij mij huidige BMW, kort gezegd ze willen gewoon je kaal plukken.

    Ik heb aan ze gevraagd of ze nu een oferte konden maken maar dat zou niet lukken vertelden ze (kwestie van afschuiven) of je moest eventjes langskomen.
     
  4. Met die opmerking is niet de intentie van vele dealers. Dus uitzonderingen daar gelaten! ;)

    Vraag je ook een gespecificeerde offerte van 1 van de duurdere op?

    Als een dealer een goed facturerings systeem heeft is de offerte 1 druk op de knop.
     
  5. Dit jaar zijn bij mij ook het vliegwiel, koppeling en drukgroep vervangen (en de achterste krukaskeerring, laat daar ook goed naar kijken). Ik heb toen met de chef-monteur meegekeken op het beeldscherm. Standaard rollen daar vaste prijzen en arbeidsuren uit. Maar door de combinatie van vliegwiel en koppeling zouden uren dan dubbel worden gerekend, ze gooien de boel immers maar 1 keer open ipv 2 keer. Dus misschien dat daar niet bij alle garages rekening mee wordt gehouden.
     
  6. Wat jij zegt zou inderdaad krom zijn Hansie. Dealers zijn verplicht zich te houden aan de door de fabrikant opgegeven tijden genaamd PE, uiteraard verschillend per type en uitvoering en bouwjaar (een uitgebreide database dus). Alle automerken waarbij ik heb gewerkt werden bij een hoofdbewerking (reparatie) altijd bijbewerkingen gegeven met aangepaste tijd (omdat demontage al heeft plaatsgevonden). Dus in het voorbeeld van jou; Hoofdbewerking: koppeling vervangen, bijbewerking: vliegwiel vervangen en kruskaskeering.
    Tegenwoordig is dat staat dat allemaal in een digitaal database maar ik heb zelfs boeken in mijn handen gehad van zeker 10 a 15 jaar oud waarbij deze manier van werken al werd gehanteerd. Ik weet niet hoe het bij Ford is maar ik ga er van uit dat er op deze manier ook word geoffereerd cq gefactureerd.

    Sterker nog, er bestaat zelfs een universeel database met de PE reparatie tijden.
    Grote universele garage’s werken daarmee om klanten vooraf een gerichte prijsopgave te kunnen geven voor reparaties en beurten. De specialist om de hoek werkt nog met “natte vingerwerk” wat ook nog weer zijn charmes en voordelen heeft.
     
  7. Wellicht rekend de ene garage het druklager mee, en de andere niet.
    Die universele garageprijs lijkt me niet echt reeel, de onderdelen die jij opnoemen komen bij de dealer al op 800 volgens mij..
     
  8. Volgens mij is alleen het dubbelmassavliegwiel al zo'n 600 Euries.
     
  9. Gisteren heb ik mijn auto weggebracht voor de oproep bericht van Ford Nederland voor die koelmodule ofzo, in de middag mocht ik mijn auto ophalen en toevallig zag ik daar een bekende monteur van vroeger staan die momenteel chef monteur is geworden. Ik vertelde heel mijn verhaal, hij had enkele keren achter elkaar de auto gestart en ja hoor geen kuren!! Hij vertelde dat er zo te horen niets aan de hand is met vliegwiel en koppeling maar hij had wel een vermoede dat mogelijk een van de injectors de probleem kon zijn maar deze moesten getest worden want langs mijn auto stond een Mondeo station met een TDCI motor van een universeel garage die daar ook last van had en deze hebben volgens hem de 4 injectors laten vervangen en geen problemen meer, maar moest wel eerst in de test. Hij ging nader hand ook een stukje rijden maar volgens hem geen problemen met drukgroep/vliegwiel/koppeling.

    Volgende week naar de test ben benieuwd wat er uit gaat komen.
     
  10. Wie kwam er met het idee dat slecht starten door de koppeling kwam dan? Met andere woorden, waarom wilde je weten wat dat kost?
     
  11. Ja, dat vroeg ik mezelf eigenlijk ook een beetje af...
     
  12. Ik heb mijn karretje nu iets meer dan een half jaar in het begin had hij niets maar na enkele weken begon het probleem met slecht starten dus ben naar dealer gegaan en de chef monteur die ging even rijden en luisteren enzo daarna vertelde hij dat de vliegwiel (dubbelmasavliegwiel) in de begin fase was met spilling en dat het op den duur erger zou zijn en dat de koppeling+vliegwiel aan vervanging toe zal zijn.
    En de laatste tijd komt deze probleem vaker voor dan voorheen daarom mijn vraag naar de prijs van deze reparatie.
     

Deel Deze Pagina