Vuurrode oud politie-Focus III gekocht - helaas transmissie defect

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door boukehj, 14 aug 2017.

  1. Ik ben sinds vandaag de bezitter van een Focus III Titanium 1.6 automaat uit 2012 die in gebruik is geweest bij de politie meldkamers.

    Helaas heb ik er nog niet veel plezier van mogen hebben. Vanochtend opgehaald, maar meteen bij het starten meldde de auto:

    'Transmissie Storing Onderhoud nu' en daarbij schakelt de auto véél te laat op; pas bij 4000/min. En hoger dan de - ik denk 3e - versnelling gaat hij niet (4500/min bij 110 km/u).

    Vanmiddag meteen een bezoek aan de dealer gebracht. Er waren helaas geen foutcodes (is dat trouwens niet heel vreemd???). Ik ben thuisgebracht en heb nu even geen Focus meer :|. De dealer gaat de komende dagen verder met diagnosticeren...

    Ik heb even in de fora rondgestruind, maar kom deze foutmelding niet tegen. Ik zal jullie op de hoogte houden van het verloop.

    Nadat de transmissieproblemen zijn opgelost (gezien de complexiteit van deze automaat lijkt me dit dealerwerk), zijn er dan zaken die ik absoluut zou moeten modden / vervangen / upgraden?
     
  2. Balen! Hopelijk is het snel opgelost.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  3. Is dit een powershift?

    Er zijn wel eens problemen met massapunten geweest. De powershift is best gevoelig voor elektrische problemen.

    Bij de Powershift kan het ook helpen als de bak volledig gereset wordt (dit kan niet door de accu los te nemen, moet via de software gebeuren) waarna het basis inleerproces opnieuw gedaan moet worden.
     
  4. Dit fotootje geeft het hele verhaal...[​IMG]
     
  5. Kan je met de hand schakelen met de powershift?
    Ik weet niet of er een M modus is.
     
  6. Ja, het is een powershift. Ik hoop dat de dealer snel een diagnose kan stellen. Ze gaan er nu - om de kosten in de hand te houden - maximaal 1.5 uur aanbesteden...
     
  7. #7 boukehj, 14 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 aug 2017
    Nee, bij selecteren van S flits op het scherm even 'S' met een '1', daarna wordt het grijs, net als de PNRD...
    + / - op de pook doet dan ook niets - en geen aandrijving.

    M modus?
     
  8. Ik wist niet dat de powershift ook de +/- knop had.
    Ik heb een Megane gehad met dezelfde bak (de 6DCT250 die Ford DPS6 noemt en Renault EDC) en die had een M modus om handmatig te schakelen.
     
  9. [MENTION=40295]boukehj[/MENTION], heb je de auto weer terug?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  10. Helaas niet. Ik heb vandaag niets gehoord van de dealer. Ik gok erop dat ik er goed aan doe om ze niet te veel op de nek te gaan zitten.
    Als ze het probleem hadden gevonden, hadden ze zeker al contact opgenomen. Dus ik kan alleen vragen naar de bekende weg.

    Het voelt wel vreemd - net alsof ik geen auto heb gekocht. Ik heb 'm na nog geen 5 uur weer afgegeven...

    En ik wil nieuwe wielen kopen, de gaten in het dak laten repareren, alle foefjes uitproberen, genieten van mijn auto! Oefening in geduld...
     
  11. Balen zeg. Eventueel van de koop afzien? Is dat een optie ?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  12. Idd geld terugvragen..
    ik zou na 5 uur rijden al hmm gevoel krijgen zelf
     
  13. Zo'n Powershift moet om de 60.000km onderhoud hebben. Heeft ie dat niet gehad dan kun je er beter verre van blijven. Helaas voor jou heb je de auto al gekocht. Hopelijk dat een goeie onderhoudsbeurt wonderen doet, maar ik ben er wat sceptisch over. De aanschafprijs moest wel heel interessant zijn, anders kan ik niet snappen dat je een oude politiewagen koopt.
     
  14. Je zou toch zeggen dat de politie hun wagenpark goed doen onderhouden.
    Maar aan de andere kant, als die de auto starten en meteen naar een spoedgeval rijden wordt ie niet rustig warm gereden en meteen hoog de toeren ingejaagd.
     
  15. De auto heeft 50k gereden. en de aanschafprijs wás interessant.

    Ik heb er trouwens goede ervaringen mee. 10 jaar teruf twee Mondeo's gekocht. Daar hebben mijn zwager en ik jaren in gereden zonder problemen.
     
  16. Bij de overheid koop je voetstoots. Het enige waar ze mee willen helpen is een eventuele lege accu. Nog niet eens garantie tot aan de voordeur ;-)

    Ik wist welke risico's ik liep.
     
  17. De auto is onderhouden bij een Ford dealer. Twee beurten gehad; klinkt me niet vreemd.
     
  18. Heeft deze Focus niet gewoon de powershift met droge platen?
    Heeft die een onderhoudsinterval? Dat zou wel bijzonder zijn omdat de andere grootverbruiker van deze versnellingsbak dat niet heeft.
    Ik heb het dan over de DPS6 wat de Ford naam voor de Getrag 6DCT250 is. Die heeft in 3,5 jaar en 160.000km in mijn Megane nooit verse olie gekregen omdat het in de basis gewoon een handbak is qua constructie.

    De 6DCT450 is een ander verhaal, die heeft natte platen en zit bij Ford op de 2 liter diesels.
     
  19. Welkom!! Sterkte er mee. Hopelijk komt er snel een oplossing!!
     
  20. Ik las inderdaad ergens dat deze de 'droge' bak heeft, itt de 2 liter diesel. Ik heb dat nog niet met zekerheid kunnen nagaan. Ik ben van plan dat bij de dealer na te vragen. Hopelijk belt die vandaag...
     

Deel Deze Pagina