Vreemde koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jvdsteeg, 2 apr 2010.

  1. Als ik bij een stoplicht sta, de koppeling ingetrapt, en in de eerste versnelling en moet even wachten dan hoef ik de koppeling bijna niet op te laten komen, iets op laten komen gas erbij en weg ben je, naar z'n 2 schakelen gaat dan ook heel vreemd, net alsof je bijna niet kunt koppelen.
    net of er geen ruimte is om te koppelen. Daarna is het over.

    Voor de duidelijkheid: ik heb geprobeerd in z'n 3 weg te rijden maar de auto sloeg wel af. Dus versleten denk/hoop ik niet.

    Ook een test gedaan door in z'n 5 te gaan rijden teruglaten vallen naar 2000 toeren. Toen vol gas, ging ook prima.

    Wie kent dit probleem?
     
  2. [mod]topic verplaatst van "handleidingen focus 1" naar juiste subforum[/mod]
     
  3. #3 jvdsteeg, 2 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 apr 2010
    sorry... voor verkeerde topic...

    Weet iemand wat dit kan zijn?
     
  4. Je hebt een focus 1,6 uit 2000. Ik weet eigenlijk niet of dit een hydraulische of mechanische koppeling is.

    Is die hydraulisch dan zou je hem kunnen laten ontluchten, mechanisch dan afstellen.
     
  5. De focus 1 heeft ook een hydraulische koppeling (werkt op hetzelfde systeem als de remmen). Je hebt kans dat 1 van de koppelingcilinders (inwendig) lekt. je koppeling komt dan bij een ingetrapt pedaal langzaam op. Dit komt wel vaker voor. Als je geluk hebt is het de cilinder onder het koppelingspedaal. Die is veel gemakkelijker te vervangen als de cilinder die de koppeling bediend.
     
  6. Even kijken of je binnenin bij je koppelingspedaal een spoortje remolie ziet!
     
  7. Ik zie geen lekkage, maar ik heb het ook niet weer gehad.
    Ik heb het een paar keer getest en nu gaat het prima.
    Kan het eenmalig zijn. Een soort verkleving?
     
  8. Mijn koppeling lijkt zich wel aan te passen op de berijder. Als een bepaalde persoon een dag in mijn auto heeft gereden weet ik dat de koppeling heel hoog aangrijpt. Het is dan zelfs zo dat ik weg wil rijden en er gebeurd niks. Als ik dan weer 20 km heb gereden pakt die weer wat meer in het midden op.
     
  9. Een zelfdenkende koppeling?
    Ik weet het niet maar raar is het wel.
    Maar goed, eerst maar eens een paar weken rijden misschien wordt het dan duidelijker.....
     
  10. Even je remolie pijl in de gate houden dan!
     
  11. Dit probleem heb ik zelf ook gehad, alleen bij mij bleek het effect zo ernstig dat wanneer ik stilstond mijn koppelingsplaten tegen elkaar te schuurden (dus ook direct de ANWB gebeld, makkelijk ;)). De ANWB heeft mijn rem&koppelingsvloeistof gecontroleerd, deze was ver beneden pijl en is toen even bijgevuld, na het 100x indrukken (doorpompen van het systeem) voelde de koppeling weer normaaal aan. Na het bijvullen kon ik dus nog even mooi doorrijden naar huis (makkelijk als je halverwege bent), wel kreeg ik het advies om de volgende dag direct naar de FORD dealer te gaan, dit omdat de mengeling van de remvloeistof en koppelingsolie niet goed samen gaan en schade met zich mee kunnen brengen in de versnellingsbak (koppelingscilinder zit BINNEN in de bak).

    Uiteindelijk bleek het probleem bij mij in de koppelingscilinder in de bak te zitten, deze is toen vervangen (flink prijsje).
     
  12. Dat lijkt die van mij ook te doen, maar ik ben de enige die in de auto rijdt dus daar kan het bij mij niet aan liggen. Remvloeistof blijft mooi op peil en ik heb ook geen lekkage bij het koppelingspedaal.
     
  13. Ik weet alleen niet of bij jullie dit een regelmatig "probleem" was?
    Bij mij is het 1 keer voorgekomen tot nu toe, dat is toch wat anders.
     
  14. Wat bij is zie ik niet als een probleem meer als een eigenschap van de auto. Het komt voor als iemand ander in mijn auto heeft gereden (die misschien iets meer de koppeling laat slippen??).

    Dus bij mij komt het vaker voor.
     

Deel Deze Pagina