1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vraag over aankoop Focus mk2 2010 1.8 flexifuel

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door jweg, 23 feb 2022.

  1. Goedenavond,

    Mijn huidige Focus (mk1 2004 facelift model wagon 1.6 benzine) begint steeds meer kuren te krijgen. Uitlaat is nu ook lek en met APK en ander onderhoud zou ik tegen de 500 euro uitkomen komende week. Kilometerstand 220.000. Prima mee gereden, maar ook roest begint hier en daar te komen.

    Kortom, ik heb mijn oog laten vallen op een Focus Wagon uit 2010 1.8 flexifuel met 124.000 km op de teller, vraagprijs 6940 euro. Morgen ga ik een proefrit maken. Waar moet ik dan op letten?
    Dit model is voor mij echt een upgrade t.o.v. mijn huidige Focus. Ik heb nu geen cruise control of electrische ramen achter namelijk. Wel heeft de 'nieuwe' Focus geen trekhaak, maar ik heb vrienden genoeg die mij kunnen helpen die erop te zetten.

    Nu heb ik ook geen idee wat precies flexifuel is, of een 1.8 nou echt beter is dan een 1.6. Ik rijd elke dag in totaal 35 km vanuit huis, naar werk en terug op merendeels 70 of 80km wegen. Voor de rest soms in en rond het dorp. Ik las hier en daar over hoog olie verbruik bij de 1.8 flexifuel. Pluspunt is wel dat de 1.8 een distributieketting heeft i.p.v. een riem.

    Ik zou graag advies willen ontvangen. De kleine 7000 euro is voor mij een hoop geld en ik wil een goede auto kopen waarmee mijn gezin en ik veilig en comfortabel kunnen rijden.

    Groet,
    Arne
     
  2. De kilometerstand is laag, maar voor dat geld heb je bijna al een mk3 toch?
    Flexifuel wil zeggen dat ie geschikt is voor E85, oftewel: benzine met een hoog aandeel ethanol.
    Op een gegeven moment heeft Ford ook de gewone 1.8 vervangen door de Flexifuel variant. Eerder waren ze nog naast elkaar leverbaar. Ik heb begrepen dat dit blok niet heel zuinig is, maar heb er zelf geen ervaring mee.
     
  3. Ik heb begrepen dat de flex fuel computer bij een koude start altijd vanuit gaat dat er bio prut in zit. Daarvan schijn je meer nodig te hebben om een motor goed te laten draaien waardoor die eigenlijk op benzine altijd koud te rijk loopt. Pas als de lambda gaat regelen gaat die weer normaal lopen. Dit gedrag zou bij veel kleine stukjes er voor zorgen dat er veel benzine in de olie komt waardoor die dunner wordt en langs de zuiger ringen glijdt en dus verbrand.

    Ik vind het een hoop geld voor een 12 jaar oude auto. Zeker ook omdat je weet dat deze motoren problematisch kunnen zijn zou dit niet mijn eerste keus wezen als vervanger.
     
  4. #4 Koen_, 23 feb 2022
    Laatst bewerkt: 23 feb 2022
    Zoals @Berrychello schrijft betekent flexifuel idd, dat hij ook op 85% ethanol kan rijden.
    In Nederland was dit een vrij zinloze optie, omdat die brandstof hier nauwelijks leverbaar is geweest. In Scandinavië is dit wel meer gebruikelijk geweest.

    Er zijn sowieso altijd 2 opties van de 1.8 duratec motor geweest, met en zonder flexifuel, die van mij is van sept 2009 en zonder flexifuel.
    Je kunt ze al aan de buitenkant herkennen, de flexifuel’s hebben een (vierkante) stekker in de bovenste grille om een voorverwarmings-snoer aan te kunnen sluiten, maar dit snoer werd alleen in Scandinavië geleverd .. lekker logisch allemaal ;)

    De 1.8 duratec is een prima motor, 125-130 hp, en duidelijk vlotter dan de 105 hp 1.6.
    Niet heel zuinig, maar met ron98 benzine rij ik er ca 1 op 13 mee met een vlotte rijstijl.
    Aandachtspunt is zeker olieverbruik, zowel de 1.8 als de 2.0 duratec motoren kunnen flinke olieverbruikers zijn, maar zeker niet allemaal. Die van mij verbruikt bijv vrijwel geen olie. Probeer daar dus een eerlijk antwoord op te krijgen voor je er eentje koopt.

    Daarbij heeft de flexifuel een ander inspuitpatroon, waarbij bij koude motor meer brandstof wordt ingespoten en daardoor de olie sneller ‘vervuilt’, bij de flexifuel moet je daarom elke 10.000 km de olie verversen (vs 15.000 bij de gewone 1.8)

    Maar als je een exemplaar vindt met lage km-stand en verifieerbaar laag olieverbruik, heb je er een prima auto aan
     
  5. Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik ga toch van de aankoop afzien. Het zat me al niet lekker dat flexifuel verhaal en de hoge prijs. Het was lekker dat de auto op 20 min. afstand te koop staat, maar dan ga ik verder zoeken.

    Zie nu net een1.8 (geen flexifuel!) met 109k en trekhaak voor hetzelfde geld te koop staan. Daar maar eens kijken.

    Ik sta nog steeds open voor reacties en tips omtrent het topic hoor!
     
  6. Ik heb destijds best een tijdje gezocht naar een C-Max en wilde perse een 1.6 omdat ik ook de verhalen heb gelezen van het verbruik van de 1.8 (wist niet dat er 2 types waren en dat er verschil tussen zit). Vandaag de dag vind ik dat toch echt wel belangrijk met deze belachelijke benzine prijzen dat ie een beetje zuinig is. Een C-max vinden met een 1.6 is een stuk lastiger dan een wagon met een 1.6 ben ik achter gekomen. Als je geen haast hebt komt er vanzelf wel iets moois op je pad.

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  7. Maar met dat budget vind je ook bijna een mk3 1.0 EcoBoost 100pk. Dan heb je een modernere en zuinigere auto.
    Over de Flexifuel : ik herinner me nu dat de onderhoudsinterval ook korter is.
     
  8. Die is al verkocht.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

  9. Afstand moet geen probleem zijn..... Wat ik er mee bedoel is het volgende:

    Mijn vorige auto was een Ford C-Max uit 2011.... en ik heb er lang naar gezocht... ik wilde absoluut dat de auto een trekhaak had en navigatie...toen kwam ik een C-Max Titanium tegen met een leuke prijs en een lage KM stand... een 1.6 ecoboost 150PK... mja alleen stond hij wel in Oldenzaal (ik woon in de omgeving Gouda). Uiteraard is dat een pokke eind rijden maar ik ben blij dat ik het toen gedaan heb en heb ruim 4 jaar in de C-Max gereden... heerlijke auto. Toendertijd door Michaelrally 182 PK software erop laten zetten en eigenlijk was de auto prima!!!!

    Tot ik smoel kreeg op de Kuga... wat een gave auto is dat zeg! Toen Harrie @pd3jcw zijn Vignale kocht was ik ook eigenlijk wel om...(zie zijn topic)...
    Ben toen ook best wel een tijd bezig geweest om te zoeken naar een mooie Kuga (hoefde niet per sé een Vignale te zijn)..... In eerste instantie kwam ik een ST tegen die in Zwolle stond... wezen onderhandelen maar de auto werd verkocht voordat ik er een proefrit in kon maken.

    Tot eind december mijn huidige Kuga te koop stond... wél een vignale en exact dezelfde als Harrie... en die stond in... Utrecht! Dat was dichterbij en affijn lees mijn topic maar....
    Garantieperikelen hoef je je niet druk over te maken... ik had een probleem met het S/S systeem en dat kon ik keurig hier in Gouda laten verhelpen onder garantie.

    Kortom afstanden moeten m.i. geen issue zijn als je wat leuks/moois zoekt... zoals je zelf zegt: het is een hoop geld die je uitgeeft.
     
  10. Voor mijn Focus moest ik ook 170km rijden. Ik ben ook nog een keer terug geweest voor garantie, heb er gelijk een dagje uit van gemaakt :)
    Maar inderdaad: dan heb je wel de auto die je wil!
     
  11. Houd er wel rekening mee dat de 1.0 ecoboost van 2012 ook een nieuwe distriebutie moet hebben.
     
    Berrychello en M.Blaak vinden dit leuk.
  12. Goedemorgen,

    Nogmaals bedankt voor alle reacties.

    Afstand tot een andere auto moet inderdaad het probleem niet zijn, maar om nou vanuit Noord-Holland naar Margraten te rijden, dat gaat me ook weer te ver.
    De Focus mk3 vind ik persoonlijk niet mooier dan de mk2, alleen is de mk3 wel nieuwer en zal deze betere (en zuinigere) techniek hebben dan zijn voorganger. Ik wil sowieso cruise controle, elektrisch bedienbare ramen achter, genoeg bagageruimte (stationwagon dus) en (met een beetje geluk) een trekhaak. Kleur zwart of grijs/zilver. Maar ik weet ook: beggars can't be choosers, dus zal ik misschien concessies op de kleur moeten doen.

    Ik blijf open staan voor jullie reacties en tips. Ben wel blij dat ik dit topic gisteravond heb aangemaakt. Ik zat al te twijfelen over de 1.8 flexifuel en nu ben ik zeker overtuigd om die niet te kopen. Ik blijf zoeken naar de juiste auto voor mijn gezin en mij
     
  13. toen ik voor de :st: ging kijken die ik wilde had ik niet veel eisen, station, vol leer, xenon en diesel en een leuk kleurtje (keek eerst voor een rode ;))
    en dan vind je 'm op 680 km van huis, tsja wat doe je dan?
    je neemt je zoon mee, boekt een hotelletje voor 1 nacht en halen die auto :schater:
    dan heb je gelijk een mooie rit naar huis om je auto te leren kennen.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  14. De mk2 vind ik ook mooi ja, misschien mooier dan de mk3. Maar voor een mk2 zou ik niet meer dan 4 a 5k uitgeven eigenlijk. Gewoon omdat je bij eentje van over de 6k al snel hebt dat je voor weinig geld extra een modernere auto kan kopen.

    Toch is dit wel een erg mooie mk2: https://link.marktplaats.nl/m1806980998
     
  15. Na al het advies van hierboven, de afgelopen week op zoek geweest naar een mk2 station.

    Twee gevonden voor een goede prijs en net boven de 100k km op de teller. Probleem is dat ik alleen op een zaterdag kan komen kijken ivm werk en gezin en allebei de wagens (contact gehad met de verkopers) zijn afgelopen week verkocht. Eentje zelfs binnen 2 dagen en daar zou ik vandaag voor gaan kijken. Enorm balen, ben er best wel mee aan. De zoektocht gaat (helaas) nog even verder...
     
  16. Balen. Dat ging wel snel dan, de verkoop van die twee.
     
  17. Ja, echt bizar. Alsof iedereen ineens zo'n auto wil hebben. Maar goed, kan er niks meer aan veranderen, al blijft het wel zuur. Zag mezelf vandaag al een nieuwe auto rijden...
     

Deel Deze Pagina