Voorstellen + terugkijk 1 jaar Focus

Discussion in 'Even voorstellen' started by desriger, Mar 19, 2023.

  1. #1 desriger, Mar 19, 2023
    Last edited: Mar 19, 2023
    Al een tijdje meelezer maar nu tijd om wat te vertellen over mij en mijn focus.

    Ik kom uit Brabant en heb ruim een jaar geleden een Focus Mk3 1.6 150 pk titanium (2011) uit DE laten importeren met 105k (nu 125k) op de teller. Kort na aankoop door Micheal Rally laten flashen naar 182PK.

    Hiervoor 4 jaar een nieuwe Fiesta Mk7 1.1 85pk gereden en gecharmeerd door Ford. Rijd lekker tegen schappelijke prijzen.

    Ervaringen na de flash naar stock 182PK
    - Auto klinkt luider/rouwer (kan voordeel of nadeel zijn)
    - Gaspedaal voelt meer lineair, dus de eerste 25% van het gaspedaal voelt de Focus wat trager tov de 150pk
    - Geen inhouding meer na 4500 toeren, auto blijft trekken

    Naast dat het een fijne wagen is met heel veel pit tov de ongeblazen Fiesta 85pk, toch wat punten en zaken te benoemen:

    Ervaringen met de auto (de meeste punten komen ook ruimschoots ter sprake op dit forum)
    - Wat sneller optrekken lukt niet, of de auto heeft wheelspin of bokt. Bijna elke auto trekt mij de eerste meters eruit als ik snel en vloeiend wil optrekken maar als de koppeling op is dan ben ik weg. Rustig optrekken lukt prima.
    - Bij koude motor lijkt de auto meer pit te hebben, na warm te hebben gereden lijkt de auto minder vermogen te hebben, moet gaspedaal dieper induwen voor dezelfde duw in de rug bij koude motor.
    - Boven 110kmu rijd de auto onrustig en stuiterig, wat ik had met die Fiesta rond de 170kmu in duitsland nu al met 110 in de Focus. Banden zijn gebalanceerd.
    - Toeren blijven hangen soms in hoger gebied, vooral als ik wil opschakelen van 3/4 naar 5/6.
    - De tweede versnelling is extreem lang in mijn optiek.
    - Accuspanning is laag, zelfs na nieuwe accu (bosch EFB) volgeladen is de spanning na enkele dagen in de ochtend 12,3 volt. Bij rijden is dat ruim 14,4 - 14,7 volt en s/s werkt gewoon.
    - Bij het rijden hoor ik een schuivend geluid bij 2800 toeren en is bij 3000 toeren weg, koppeling is bij 60k vervangen. Meerder dealers horen het niet of vinden het niet problematisch. Auto heeft geen trekhaak. Soms hoor ik het ook in bijna de eerste versnelling. Verder merk ik 0,0 koppelslip.
    - Koelwater temp komt heel snel omhoog, in 1 minuut is die 90 graden bij dit weer. Door de berekende temperatuur kan ik hier weinig mee.
    - Koelventilator blijft (zelfs bij rustig rijden) na uitzetten motor toch draaien voor enkele minuten (koelwater niveau is goed)
    - Vervelend issue wat ik in nu heb is als ik de zekering van de sigarettenaansteker erinsteek de accu leeg is (geen accesoires aangesloten) en aan de stekker is niets raars te zien. Nu rijd ik rond zonder die zekering erin. Ga ik naar laten kijken.
    - Na uitzetten airco komt er een oude sokken lucht uit. Airco is na aankoop schoongemaakt en filter is vervangen, toch blijft de geur aanwezig.
    - Zijruitverwarming links is kapot

    Klinkt wat negatief, ik maar ben zeker van plan om de auto af te rijden, minimaal nog 5 jaar en daarna afhankelijk van de staat. Ik rijd rustig de eerste 20 minuten (max 3500 toeren) en daarna gebruik ik het vermogen meer.

    Voor de toekomst wil ik laten onderzoeken of de auto gezond is voor verdere tuning, absoluut niet het maximale maar koppel naar 280-290 tussen 2500-4000 toeren en na 4000 toeren de stock koppelcurve 182pk volgen is prima.
     
    Wouter_RFord likes this.
  2. Welkom op het forum van de Focusclub
     
  3. Welkom! Aardig lijstje. Hopelijk kom je aan de hand van het forum te weten wat je kan doen.
     
  4. Join the club!
     
  5. :welcome: op het gezelligste autoforum van NL

    zomaar een paar vragen die bij mij naar boven komen,
    -snel optrekken lukt mij ook niet, rustig weg in zijn 1 en dan bij de 2e versnelling heb ik voldoende koppel om in 1x keer door te gaan (ik heb dan wel een diesel dus het koppel komt bij mij eerder)
    -zijn je banden niet 'gecupt'?
    -heb je bij het vv van de accu ook de BMS gereset?
    -meter van de koelwater temp. is een berekende waarde en zegt niets over de temp. van de olie wat belangrijker is om te zien of de motor al warm is.
    -hoe is de airco schoongemaakt? is je pollenfilter al eens vv? en kijk ook even of er niet teveel 'troep' op je paravan ligt want dat kan ook gaan stinken en je interieur ingeblazen worden.
     
  6. Dank voor je respons

    -snel optrekken lukt mij ook niet, rustig weg in zijn 1 en dan bij de 2e versnelling heb ik voldoende koppel om in 1x keer door te gaan (ik heb dan wel een diesel dus het koppel komt bij mij eerder) Zo rijd ik ook, rustig optrekken in 1 en dan via de 2 kan ik op een 50 weg naar 4 of zelfs naar 6 op een 80 weg. Alleen dan wacht ik even tot de rev hang voorbij is voordat ik pas schakel.
    -zijn je banden niet 'gecupt'? Banden zijn volgens de importeur, lokale bandenboer en Ford specialist goed. In het begin had ik dit probleem al op de 100km/u. Na balanceren en verplaatsen banden voor/achter heb ik dit pas bij 130km/u.
    -heb je bij het vv van de accu ook de BMS gereset? Na plaatsen accu BMS gereset, maar ik heb wel eens gelezen dat BMS van een s/s accu op 80% houd, maar dat weet ik niet zeker.
    -meter van de koelwater temp. is een berekende waarde en zegt niets over de temp. van de olie wat belangrijker is om te zien of de motor al warm is. Ik heb helaas geen olie temp sensor
    -hoe is de airco schoongemaakt? is je pollenfilter al eens vv? en kijk ook even of er niet teveel 'troep' op je paravan ligt want dat kan ook gaan stinken en je interieur ingeblazen worden. Pollenfilter(interieur) is vervangen, stank komt alleen na uitzetten airco bij koelen. Stank lijkt dan uit de verdamper te komen als ik airco wil laten opdrogen 5km voordat ik thuis ben. Schoonmaken is via gas gegaan.
     
  7. Welkom op het forum! :clap:
     
  8. Banden zijn volgens de importeur, lokale bandenboer en Ford specialist goed. In het begin had ik dit probleem al op de 100km/u. Na balanceren en verplaatsen banden voor/achter heb ik dit pas bij 130km/u.
    dan zou ik het eerder in de ophanging zoeken.
    Na plaatsen accu BMS gereset, maar ik heb wel eens gelezen dat BMS van een s/s accu op 80% houd, maar dat weet ik niet zeker.
    heb je wel een accu geplaatst die dezelfde waardes heeft als degene die er uit komt?
    als de huidige een grotere capaciteit heeft zal de accu indd nooit verder dan 80% geladen worden.
    Ik heb helaas geen olie temp sensor
    die zitten alleen standaard in een ST en RS, je kunt er van uitgaan dat er na 20/25 km rijden de olietemp. goed opgewarmd is.
    Pollenfilter(interieur) is vervangen, stank komt alleen na uitzetten airco bij koelen. Stank lijkt dan uit de verdamper te komen als ik airco wil laten opdrogen 5km voordat ik thuis ben. Schoonmaken is via gas gegaan.
    schoonmaken met gas?
    dat lijkt me indd niet lekker ruiken.
     

Share This Page