1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Voorstellen Bajaka

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door bajaka, 18 apr 2016.

  1. Hallo lieve luisteraars,

    Sinds enige maanden ben ik in het bezit van een Focus 1 fase 2 [1.6 16V] hatchback (Cool Edition) uit 2002. Ik ben de derde generatie die deze auto rijdt (mijn opa kocht hem nieuw, inclusief autoradio met cassetedeck :rock:) en al is het niet mijn eerste auto, het voelt haast wel zo.

    Aangezien ik eigenlijk op zoek was naar een auto met Cruise Control kwam ik al snel op sites waar universele CC setjes worden aangeboden. Maar uiteindelijk via dit forum kwam ik uit op foka24.de. Wat een heerlijke site!

    En wat een gaaf forum hebben jullie hier opgezet! Heel veel info, vriendelijke mensen... Jullie waren al goed voor menig uurtje (al dan niet gericht) uitzoekplezier.

    Wat ik tot nu toe aan mijn Focus heb gedaan - niet in chronologische volgorde:

    • Originele Ford Cruise Control ingebouwd (hier komt nog een uitgebreide post over). Vooral de gasklepmodificatie was een leuke uitdaging... :cool:
    • Ruitenwisserhendel vervangen door een met regelbare intervalstand (helaas moest ik het kabeltje nog trekken). Kabelschoentjes/stekkertjes voor het extra kabeltje heb ik nog genoeg over voor iedereen die ze nog zoekt.
    • Autoradio met DAB+ ingebouwd. De originele speakers verrasten mij nog met hun geluid, die vervang ik voorlopig nog niet.
    • Winterbanden/zomerbanden (op eigen velg) wisselen.
    • Ruitenwissers vervangen door Flat Blades (links extra lang, zie ook dit topic).
    • Relais van ruitenwisser vóór vervangen - ook mijn ruitenwissers maakten hun slag niet af bij eenmaal aantikken van de hendel (zie o.a. deze topics [1], [2]).
    • Olie vervangen (gebruikte olie: Ford Formula F 5W30).
    Voor komend weekend staat op het programma:

    • Trekhaak monteren
    • Remvloeistof vervangen
    Enkele van bovenstaande dingen heb ik kunnen doen middels stekkertjes en kabeltjes die ik afgelopen weekend op een sloop uit een (halve) auto heb kunnen knippen. Een handje vol onderdelen voor €5,- Op deze manier begin ik het klussen aan auto's nog leuk te vinden ;).


    Zoals gezegd, ik heb nog altijd het plan om een topic te starten waar ik mijn ervaringen met het inbouwen van de Cruise Control deel. Ik wil geen complete how-to maken, dat is dubbel werk. Maar ik wil vooral laten zien welke dingen ik tegenaan liep en hoe ik dat heb opgelost.


    Met zeer vriendelijke groet,
    Bajaka


    :focus:
     
  2. :welkom:

    Altijd leuk om te lezen hoe mensen dingen oplossen waar ze tegenaan lopen, dus kom maar op met dat topic :mrgreen:

    Veel rij en knutsel plezier met je :focus:
     
  3. :welcome: Bajaka op het gezelligste autoforum van NL
     
  4. Welkom!!
     
  5. #7 bajaka, 24 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2016
    Trekhaak is gisteren gemonteerd. Leuk klusje, niet te moeilijk, toch altijd de nodige uitdagingen.

    Ik heb van de sloop een originele trekhaak gehaald en in mijn geval betekende dit dat ik een gat in mijn bumper heb moeten zagen. Hierbij een tip:

    • Als je op zoek bent naar het mooste eindresultaat: koop een trekhaak waarvoor je een gat in de bumper moet zagen en doe het netjes. Makkelijk is het niet om dit netjes te doen. Pas vooral op met het maken van krassen op je zijschermen (net boven waar de bumper moet zitten) met het steeds passen en weer weghalen van de bumper. Helaas heb ik er wat krasjes op gemaakt. Misschien dat ik die later nog eens weg probeer te polijsten.
    • Als je zo min mogelijk gedoe wilt: kies een trekhaak die onder de bestaande bumper door gaat. Véél makkelijker te monteren, wel (in mijn ogen) een wat rommeliger resultaat.
    Halverwege:
    [​IMG]

    Eindresultaat:
    [​IMG]
    Inclusief hulpkoppeling:
    [​IMG]
    De stekkerdoos zit helemaal onder de bumper weggewerkt. Niet makkelijk als je er iedere dag bij moet kunnen, maar wel heel mooi weggewerkt.

    Grootste uitdagingen:

    • Laten zakken van uitlaat (wij moesten twee rubber ophang-dingen loshalen. Vooral voor de tweede moesten we ons even kwaad maken.
    • Vervolgens verwijderen hitteschild.
    • Netjes uitmeten waar het gat in de bumper moet komen en dit netjes uitzagen en veilen. Liefst zonder tijdens het herhaaldelijk passen de rest van de auto te bekrassen... :frusty:
     

Deel Deze Pagina