Voorgloei indicatie lampje knipperde ineens tijdens het rijden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door dennis667, 6 jan 2010.

  1. Eergister rij ik met een gangetje of 100 over de A10, motor was lekker warm (ford focus tdci 115 pk feb-2002) begint in een keer de voorgloei indicatie te knipperen. En merkte ik dat er ietsjes minder vermogen beschikbaar was en de motor iets rauwer klonk met optrekken. Dus ik maar meteen naar de ford garage in amsterdam zuidoost gereden en de auto daar achtergelaten.

    Ik had hem eigenlijk vandaag in hoofddorp bij de dealer moeten zetten voor een 160.000 beurt. Dit laat ik nu meteen maar in amsterdam doen. Ook heb ik er bij gezegd dat de motor wat slecht startte met het koude weer van afgelopen tijd of ze daar ook meteen naar konden kijken.

    Nu hoorde ik gister dat men de gloeibougies en accu en wat remvloeistof additioneel willen vervangen. Ben ik mee accoord gegaan maar ik vroeg mij wel af waarom het lampje dan onder het rijden begint te knipperen. Als het probleem hier in zat had ik verwacht dat bij het starten van de auto 20 minuten eerder het probleem zou ontstaan en niet op de snelweg met een warme moter. Volgensmij maak je dan namelijk geen gebruik van je gloeibougies?
    Ik tank trouwens altijd bp-ultimate diesel, heb alleen bij het opstarten een beetje blanke rook en verders geen klachten die kunnen wijzen op verstuivers of pomp (naar mijn idee?).

    Ik twijfel daarom aan het feit of dit de juiste conclusie is? Heeft iemand suggesties?
     
  2. Tank zowiezo eens wat vaker normale diesel, mijn ervaring is dat deze beter smeert. Op dit soort brandstof loopt mijn focus tddi ook 'rauw'.
     
  3. Mijn vermoede was dus toch juist. Ben net gebeld dat er ook 1 verstuiver stuk is. Ik dacht altijd dat deze per 4 vervangen moesten worden, gelukkig kunnen ze hem ook per stuk vervangen additionele kosten ....450 EURO!!! samen met de 625 (nieuwe parafaan, 160.000 beurt, nieuwe accu, nieuwe gloeibougies) weer een kleine 1100 lichter! Krijg ik nu straks ook nog gezeik met de drie andere verstuivers?

    Mijn ervaring is juist dat ultimate de moter perfect laat lopen. Heb van de zomer in frankrijk gewone diesel getankt bij gebrek aan beter. Leek wel of ik in een dieselloc reed, de brandweer rukte nog net niet uit met al die rooksignalen.
     
  4. Als hij al zo rookte op gewone diesel dan kun je er vanuitgaan dat die verstuiver toen ook al op was..

    Over de andere verstuivers kun je eigenlijk niet zo veel zeggen, ze kunnen morgen stuk gaan, maar ook over 100.000, of helemaal niet..
     
  5. Nog even een update. Auto staat nog steeds bij de garage, heb inmiddels kostenloos een vervangende auto gekregen, wat dat betreft goede service bij ford amsterdam. Wel heb ik te horen gekregen dat de verstuiver zo vast zat in het blok dat de kop naar een revisie bedrijf moest om de verstuiver er uit te krijgen. Das dan wel weer jammer dat ik bij de vorige beurt net mijn distributieriem heb laten vervangen. Krijg nu denk ik ook een nieuwe koppakking neem niet aan dat ze de oude hergebruiken.
     
  6. Ben je klaar mee. Hoop ik toch voor je dat ze, in geval van een nieuwe kop, even heel goed naar de andere drie verstuivers kijken... Zonde als je volgende week weer moet.
     
  7. #7 dennis667, 13 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2010
    Gister nog maar even gebeld naar ford amsterdam zuidoost. Men vertelde me nu dat de kop gedemonteerd was en vandaag naar de specialist zou gaan. Ik snap er niets meer van eerst was die er al en nu weer niet. Einde van de week zou hij wel klaar zijn. Ik heb er op dit moment geen goed gevoel bij en twijfel over de werkelijke oorzaak van het probleem. Ik moet trouwens 400 euro bij betalen maar als ik in de ford TIS kijk zie ik dat er behoorlijk wat gesleuteld moet worden om de kop eraf te krijgen en er ook nog het een en andere aan materiaal in gaat. Aangezien de specialist ook niet gratis is ben ik benieuwd of ze dit gaan halen?
    Ik vind het eigenlijk zowiezo raar dat ik moet betalen als iets niet los komt. De auto is gekocht bij een dealer en altijd dealer onderhouden, ik kan er dan toch niets aan doen dat de verstuiver niet los komt?
     
  8. Je kan ook andersom redeneren:

    De dealer kan er ook niets aan doen dat die verstuiver niet los komt, laat staan dat deze stuk is gegaan. Hij heeft er waarschijnlijk al sinds dat de auto van de productieband af is gerold in gezeten.
    Als de auto nou nieuw was..... dan is het misschien een ander verhaal.

    Blijkbaar zien zij als enige oplossing om de kop te demonteren.
    Niets meer dan normaal dat je moet betalen.
     
  9. Dat ben ik wel met Nederlandse Gast, Lars, eens. Jouw auto, jouw strop. Tenzij het aangenomen werk is, maar dat is het niet. Ik kan me overigens wel begrijpen dat je er niet blij van wordt hoor.
     
  10. Update: Vandaag weer langs geweest bij ford om te kijken hoe het er voor staat. Aangezien ik niet wijzer werd van de dames bij de receptie ben ik gelijk de werkplaats in gelopen om te kijken of iemand mij kon helpen. Moet zeggen ben daar goed opgevangen. De kop was net terug van het revisiebedrijf en stond op de werkbank. Hij was helemaal gedemonteerd geweest en men was net bezig hem weer op te bouwen. Meteen mijn blok maar eens van de binnenkant bekeken ook wel eens leuk om te zien (op papier is zoiets toch anders). De monteur hoopt dat de auto morgen klaar is, maar zeker wist hij het niet. Hij deed het liever goed dan snel en daar zit zeker iets in. Ik heb wel gezien dat de auto in goede handen is daar. Hier twijfelde ik eerlijkgezegd in het begin aan omdat men bij de receptie nogal tegenstrijdige berichtgevingen had. Aangezien ik zelf vliegtuig ingineur ben kreeg ik hier toch wel een onderbuik gevoel bij.

    Het was mij verteld dat het additionele werk (om de verstuiver eruit te krijgen) rond de 450 euro ging kosten en ik moet zeggen dat ik dit een hele schappelijke prijs vind nu ik heb gezien wat ze er voor moeten doen .

    Zoals het er nu uit ziet krijg ik mijn auto dus morgen terug (en anders maandag). Als ik zie hoe coulant ze met de gratis auto zijn omgegaan en uiteindelijk dus de totale prijs (die nu rond de 1525 zal zijn) mag ik denk ik niet klagen.

    Aangezien ik de auto nog niet terug heb hou ik nog even een slag om de arm maar het ziet er wel naar uit dat dit toch goed af gaat lopen.
     
  11. Update: Nog steeds mijn auto niet terug! Ze hebben het druk, maar niet met mijn auto. Ik zeg waarom is hij nog niet klaar. In elkaar zetten (rustig) duurt al met al 3 kwart dag. Ja we moeten er nog aan beginnen want het is druk, was het antwoord! Men geeft kennelijk de prioriteit aan makkelijke klusjes waar snel geld te verdienen valt. Nou ik ben er helemaal klaar mee. Zegt die onderhoudsplanner, ja alle onderdelen zijn nu binnen we kunnen er mee beginnen. Ik zei dat de onderdelen er afgelopen donderdag ook al waren dat heb ik met mijn eigen ogen gezien, toen werd ik ineens snel doorverbonden. Ze hoopte nu dat de auto morgen klaar zou zijn. Ze hebben inmiddels al zoveel onwaarheden tegen mij verteld dat ik die hele organisatie op dit moment totaal ongeloofwaardig vind. Dit kan toch niet zulk soort praktijken? Zegt men: U heeft toch een leenauto, m.a.w. dan mag het onderhoud kennelijk weken duren! Ze sturen me tot nu toe elke keer met een kluitje in het riet, als men nou gewoon eerlijk was geweest dan was er helemaal niets aan de hand geweest maar men durft kennelijk niet de hand in eigen boezem te steken als er fouten worden gemaakt.
     
  12. Final Update: Ik heb de auto terug! Na een goed gesprek toch tevreden. Men heeft al vermeld dat alles wat mis kon gaan bij de auto mis is gegaan, zewel met onderhoud als communicatie. Er waren nog wat dingen afgebroken en kappot gegaan (het zat flink tegen) en deze zijn kostenloos vervangen. Ook heeft men bijna 24 uur in de auto moeten steken en heeft het dus meer gekost dan dat ik moest betalen. Achteraf ben ik toch tevreden weg gegaan helemaal gezien de problemen die er waren onstaan met mijn auto en die men tegen een uiteindelijk zeer aanvaardbare prijs heeft gerepareerd. De auto werd nog even snel gewassen en ik kon gaan. Uiteindelijke Cijfer Ford Amsterdam zuidoost toch ruim voldoende: *7,5* :mrgreen:.. er gaat niets boven een :focus::dance:
     

Deel Deze Pagina