1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Voor speakers

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door wakslamp, 1 apr 2011.

  1. Hallo,

    Heb sinds kort een Focus I uit 2001.
    Echter hier werken de voor speakers niet van.

    - Radio "instellingen" staan goed;
    - Achter bij de radio lijkt alles in orde.

    Ik moet nog even doormeten of er kwa stroom alles goed gaat. Maar kan dit ook met een zekering te maken hebben? Anders moet ik de deurpanelen eruit halen en hopen dat ik daar iets zie... Maar wellicht dat iemand zo al wat tips kan geven?

    Alvast bedankt.
     
  2. Ik ben al wel meerdere keren bij mijn eigen speakers geweest en meerdere keren vervangen, alleen kan je niet helpen met een truckje.
    Zoals je zelf al zegt, doormeten van stroom en bij de speakers kijken of het daar goed zit aangesloten.
     
  3. #3 trucker0werner, 1 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2011
    door meten van stroom hoeft nog niet eens
    als je radio eruit haalt en weet welke 8 draden van de speakers zijn dan weet je dat een wit met blauw is en de andere blauw met zwart
    samen zijn ze blauw dus samen gaan ze naar 1 speaker
    je kunt dan met de multimeter de weerstand meten en achterhalen of er niet teveel weerstand

    weerstand van de spoel van de speakers liggen op ongeveer 4, 6 of 8 ohm met draadweerstand en meetweerstand zul je op 0.2-0.4ohm hoger kunnen uitkomen
    oneindig is simpel dan weet je dat er kortsluiting is

    is de weerstand goed dan wissel (als het lukt tenminste)
    de voor en achter speakers bij de radio zelf
    je zult dus dan draden op de stekker zelf moeten wisselen
    doet hij het dan wel voor maar niet achter
    dan kan het zijn dat de radio of niks uitgeeft op deze spoor (volume op achter staan in plaats van voor en achter)
    of in de versterker geeft hij niks af

    conclusie dan kapote radio
    als je weet dat de speaker te weinig weerstand heeft dan moet je dit wel oplossen anders blaas je de volgende radio ook weer op
    je moet wel weten dat vaak de versterker beveiligd is hier tegen
     
  4. Snel en simpel truukje:

    een batterijtje met twee draadjes....
    Stekker achter de radio loshalen (!) en de speakerdraden (blauw/wit en zwart/wit volgens trucker0werner) even kort aantikken (evt herhalen, maar wel kort). Als je dan een kort tikje/plopje hoort is de verbinding naar de speaker iig goed.
    Als je niets hoort: Speaker kapot, aansluiting los/gebroken of gewoon geen speaker aanwezig :schater:

    Radio kun je simpel testen met een los speakertje met draadjes, en de draadjes even bij de speakerdraden in de stekker prikken terwijl de radio aanstaat. (De stekker moet natuurlijk wel weer aangesloten zijn!)

    Hou je wel je radio-code bij de hand? :badgrin:
     
  5. Goed ik ga even testen met een multimeter.
    Bedankt voor de tips.
     
  6. @ truckerownerer: oneindige weerstand betekendt een draadbreuk, bij korstsluiting moet je 0 ohm meten;)
     
  7. @hierboven
    je hebt gelijk
    te snel getypt en niet echt bij nagedacht

    speaker weerstand is ongeveer 4ohm als ik op de web kijk naar andere speakers
    als er een condensator bij zit (of op) dan kan je ook andere weerstand meten
     
  8. fahrenheid meet je dan;) let wel dat de weerstand lager kan zijn als je een speaker doormeet;)

    ohmse weerstand heeft een speaker niet veel, is meer inductieve weerstand, en dat is niet te meten, alleen maar te berekenen (heb het ooit is gehad op school, maar is monnikenwerk)
     
  9. Ik hoop dat de ;) op een woordspeling slaat? ;)

    De waarde van een condensator druk je uit in Farad.....

    Maar als je erg veel Fahrenheit meet bij deze klus, pak dan even een brandblussertje.... :schater:


    Verder klopt de theorie wel, niks aan toe te voegen!
     
  10. @ Truckowner en Michael...
    Een speaker heeft en een weerstand R in ohm, een zelfinductie L in Henri en een capaciteit C in Fahrenheit.
    Met een multimeter meet je de weerstand in ohm en absoluut geen zelfinductie. Dat komt omdat je met een gelijkspanning meet en geen wisselspanning.
    De reactantie (imaginaire weerstand) is voor de spoel: Xl=2*pi*f*L en voor een condensator Xc=1/(2*pi*f*C)
    Waarbij f de frequentie in Hertz is.

    Hieruit zie je dus dat bij een gelijkspanning (f=0Hz) de reactantie van een spoel 0 ohm is. Iets * 0 is 0.
    En de reactantie van de condensator loopt richting oneindig, 1/iets heel kleins = heel groot. Wat je krijgt is een parallel schakeling van de weerstand van de speaker en de condensator die oneindig is. Gevolg alleen de weerstand blijft over.
    Dit geldt alleen voor de gelijkspanning dus ;)

    Ohjah, de weerstand in de speaker wordt veroorzaakt door de windingen van de spoel, gewoon draadweerstand dus ;)

    Daarom kom je in de speakerwereld ook wel impedantiecorrectienetwerken tegen (3* woordwaarde), dit is omdat de impedantie van een speaker niet gelijk is tussen de 20-20000Hz. Die kan best varieren tussen de 2.8 en 100 ohm voor een speaker met een nominale impedantie van 4 ohm.

    Nu is dit alles voor de topicstarter niet zo boeiend... gewoon multimeter erop, meet je 0 ohm is er kortsluiting, meer je OL (overload) dan is er een kabelbreuk, meet je er wat tussen dan is het aardig goed ;) zo tussen de 2 en 10 ohm lijkt me wel reeel. Wel ff op de speaker zelf meten.
     
  11. +1 voor Godtoh!

    Hoewel ik niet snap hoe een speaker (spoel en magneet) een (capacitaire) lading kan vasthouden? (maar die school heb ik dan ook niet helemaal afgemaakt :))

    Anyway, voor de topicstarter: :ontopic:
    Heb je de voorspeakers ooit horen spelen? Ik heb namelijk een vermoeden dat er GEEN SPEAKERS inzitten......

    In de ruim 15 jaar dat ik me profesioneel bezig hield met caraudio was dat gemiddeld 1x per maand de oorzaak van dit probleem :schater:

    Check het FF, bijvoorbeeld met een batterijtje ;) of de multimeter bijvoorbeeld.

    Ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte!
     
  12. Capaciteit... Heel eenvoudig... Alle draden van de spoel liggen naast elkaar. Dat vormt een kleine condensator ;)
    Condensator is niets anders dan 2 geleidende platen (in dit geval draden) met daartussen een niet geleidend element. Dus het kunnen ook 2 geisoleerde draden zijn die lang genoeg zijn om capaciteit vast te houden.
    Zijn ook al wel ongelukken mee gebeurd in de hoogspanning. Met aansluiten van die kabels gaat de spanning er wel af, maar door de capacitieve werking blijft er een paar kilovolt opstaan. Krijg je een beste klap van (heb horen zeggen dat er 1 is overleden door zo'n grapje).

    Een speaker heeft een resonatie frequentie... die frequentie is 1/(2*pi*sqr(L*C)) daaruit blijkt dat een speaker wel een C moet hebben vanwege de resonantie. De R zorgt alleen voor demping. Zo genoeg moeilijke taal, aan de topicstarter om te kijken of er echt speakers inzitten.

    Heerlijk joh, HBO elektro, je leert toch wel wat :P
     
  13. ik begreep wel dat de weerstand verschillend is wanneer je hem gebruikt
    maar was van gedache als je met multimeter probeert dat je nominale weerstand meet

    een bobine valt ook gewoon te meten primaire of secundaire maakt niet uit
    en dat is ook een spoel

    maar heb deze weetenschap niet lang in mijn kop op geslagen

    maar daar zat ik wel aan te denken 2-10ohm
    zag toen dat meeste 4ohm waren vandaar maar dat is nominale weerstand
    (gemiddelde weerstand gezien ten op zichte van gehele frequentie gebiedt?? )
     
  14. @searche,
    Geen idee, heb de auto pas laatst gekocht en toen deden ze het al niet.
    Volgens mij zitten ze er wel in (als ik goed kijk).

    Maar als het goed is krijg ik deze week m'n multimeter, dus houd jullie zeker op de hoogte!
     
  15. Multimeter meet met DC, dus pure gelijkstroomweerstand. Maar goed, alles is door te meten zolang er enige weerstand is he ;) 0 is kortsluiting OL is kabelbreuk :)
     
  16.  
  17. De speakers zitten er in elk geval wel in...
    Nu wachten op mn multimeter.
     

Deel Deze Pagina