Voltage wordt lager bij het loslaten van het gaspedaal

Discussion in 'Electronica' started by ikkefc3, Feb 8, 2012.

  1. Hallo,
    Sinds een tijdje wordt het voltage van mijn Focus C-max 2.0 TDCI uit 2004 minder als het gaspedaal niet is ingetrapt t.o.v. een ingetrapt gaspedaal. Dit lijkt onafhankelijk van het motortoerental te zijn. Het gebeurt ook als je gas loslaat tijdens het schakelen bijvoorbeeld en je ziet meteen het licht minder fel / feller worden.

    Via een multimeter en de boarcomputer heb ik de volgende waarden gemeten:
    - Motor aan, gaspedaal niet ingetrapt: 13.6v
    - Motor aan, gaspedaal ingetrapt (~1200rpm): 14.2v

    Ik heb dit ook nog eens bij een bijna identieke Focus C-max 2.0 TDCI gemeten die het probleem niet heeft:
    - Motor aan, gaspedaal niet ingetrapt: 13.6v
    - Motor aan, gaspedaal ingetrapt (~1200rpm): 13.7v

    De waarden van de boardcomputer komen overeen met wat ik met een multimeter aan de accu meet.

    Wat kan hier het probleem zijn?
     
  2. Normale waardes niks mis mee ;) soms slaat er wat aan mischien bij de ander net niet . Bij mijn focus 1 liep af en toe de stroom op tot 15 volt
     
  3. Het probleem is dus dat dit iedere keer gebeurt als je het gaspedaal loslaat/intrapt (ook als is het 2mm).

    Tijdens een ritje schommelt het voltage honderden keren met 0,6v, dit lijkt me mogelijk niet goed voor de auto elektronica.

    Dit gebeurt altijd en hangt niet af van bv. of de airco/kachel/achterruitverwarming/radio etc. aanstaan.
     
  4. Ik vind het maar raar probleem, lijkt net of er een soort sluiting door het pedaal wordt veroorzaakt. Overigens schommelt die bij mij maar 0,2v meestal 14v, maar schommelt soms van 13,8 t/m 14v.
     
  5. klinkt bij mij in de oren als of er iets mis is met de spanningsregelaar/gelijkrichter.
    Heb je deze waardes op de accu gemeten?
     
  6. De waarden zijn gemeten met de boardcomputer en op de accu.
    Deze waarden komen overeen.
     
  7. valt wel mee hoor;)

    de meeste elektronica, en daar bedoel ik alles intern in de modules, werken op 5 volt en tegenwoordig ook 3,3 volt

    dit wordt met spanningsregelaars omgevormd en kunnen heel goed omgaan met piekspanningen;)

    nothing to whory about;)
     
  8. niks aan de hand als je het mij vraagt, mijn vorige auto (Fiesta ST) had het ook,dat kon je duidelijk zien aan alle verlichting en bij mijn huidige Focus ST is het niet anders.
    Stationair doet ie 13-13,5 volt, als ik rij (koude motor) loopt het voltage op naar 14,4 volt, wat keurig is. Dit is na een lange stilstand van 4-5 dagen bij -10 graden.
    Ik weet niet of je het wel kunt vergelijken met een andere auto, de spanning zal ook afhankelijk zijn van de staat / hoe vol/leeg de accu is ?
     
  9. De spanning is niet afhankelijk van hoe vol de accu is of van hoe lang je rijdt, het is alleen afhankelijk van de gaspedaalstand. Bij andere auto's is dit niet zo. Ik laat de garage er binnenkort eens naar kijken bij de volgende beurt. Het kon zijn dat het een bekend probleem was of iets met de dynamo te maken had, maar dat is blijkbaar niet zo. Bedankt voor de reactie's!
     
  10. Er zijn wel wat gevallen bekend van gesneuvelde dynamo's van de eerste types FOCUSII en C Max. Na midden 2006 zijn andere Bosch dynamo's gemonteerd die minder defecten hadden. Mogelijk duidt jouw spanningswisseling op een spanningsregelaar die op zijn einde loopt.
     
  11. Ze zijn voornamelijk van Denso;) (dochteronderneming van Toyota dacht ik)
     
  12. inderdaad, Denso, mijn fout...Tot zover japanse degelijkheid.
     
  13. De auto begint nu het warmer wordt ook slecht te starten warm.
    Als je de sleutel loslaat op het moment dat hij normaal aansluit hoor je een soort raar geluid van de startmotor komen en slaat hij niet aan. Als je blijft starten tot hij draait schudt de motor eerst heel erg (2-3 sec) en loopt daarna verder normaal.
     

Share This Page