Volgorde accu aansluiten, loshalen

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Patman, Feb 9, 2019.

  1. Wat mij tijdens het vervangen van mijn accu opviel, dat de volgorde voor het loshalen van de accuklemmen bij mijn mk3.1 andersom is zoals ik het normaal altijd doe. Ik heb geleerd bij loshalen, eerst de min, daarna de plus. Bij aansluiten andersom, dus eerst de plus, daarna de min. Dit lukt dus niet omdat de minpool van de accu onder het rooster komt, en je daar met geen mogelijkheid meer bijkomt. Nu moest als de laatst de plus waarbij wat vonkenspetters te zien waren. Kan dit geen kwaad voor de electronica dan? Weet iemand waarom Ford dit zo gedaan heeft?

    Ik vraag het me gewoon af.
     
  2. De + als eerste eraf en als laatste erop.
    Dus precies andersom als jij verteld.;)
     
  3. Ja dat moet nu, maar zo heurt het niet volgens mij
     
  4. De reden dat vroeger werd geadviseerd om bij het losmaken eerst de min los te maken en daarna pas de plus en bij het aansluiten eerst de plus aan te sluiten en dan pas de min is omdat dit de minste kans geeft op ongewenste kortsluiting wanneer je de accuklem losmaakt. Wanneer je eerst de plus losmaakt is er immers een risico dat je met de sleutel tegen de carrosserie komt en zo kortsluiting veroorzaakt. Dit stamt echter nog uit de tijd dat alles onder de motorkap van metaal was en er nog nauwelijks gevoelige elektronica werd toegepast.

    De accubak en de omliggende onderdelen bij de Focus 2 en Focus 3 zijn vrijwel volledig van kunststof zodat het veroorzaken van kortsluiting bij het loshalen van de pluspool vrijwel nihil is. Daarbij is het voor gevoelige elektronica juist van belang om eerst de pluspool los te maken en daarna pas de minpool. Op deze manier kan in de elektronica aanwezige reststroom afvloeien naar massa nadat de pluspool is losgemaakt. Het is dan ook aan te raden om nadat de pluspool is losgemaakt circa 5 minuten te wachten met het losmaken van de minpool zodat condensatoren die zijn toegepast in de elektronica de tijd krijgen om te ontladen.
     
    MrMarcos and montagne like this.
  5. Kijk, dat laatste stukje wist ik niet. Bedankt voor het antwoord!
     
  6. beetje met de tijd meegaan Patrick :schater:
     
    Patman likes this.
  7. Maar je kan toch ook eerst de min aansluiting van de carrosserie losmaken alvorens deze van de accu los te koppelen?
     
  8. Blijkbaar :mrgreen::schater:
     
  9. Het maakt helemaal niet echt uit welke je eerst loshaald.
    Reststroom wegvloeien is alleen mogelijk als je een stroomkring hebt. Welke je ook loshaald maakt niet uit maar de stroomkring is onderbroken.
    Verhaal met kortsluiting veroorzaken is idd waar.

    Denk dat het voornamelijk meer te maken heeft met ruimte dan de rest
     
  10. mij is idd geleerd dat je alleen reststroom kunt laten wegvloeien als je de beide polen na afkoppeling een paar minuten tegen elkaar houdt ...
     
  11. Het - en + liggen altijd wel ergens aan elkaar via div componenten waardoor het ontladen altijd wel gebeurd.
     

Share This Page