1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verzwaren achterveren ivm caravan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door NiekBron, 24 mei 2021.

  1. Ik zie hier allemaal mensen het alleen maar over kogeldruk hebben, wat niet heel onbelangrijk is, maar als ik dan dingen zie als “stokken, tent, grondzeil in de caravan”, wordt er dan wel rekening gehouden met het totale gewicht van de caravan?

    Die fout hebben wij (lees: mijn ouders) in het verleden ook gemaakt en toen was de caravan 200kg te zwaar beladen met een boete van 250DM tot gevolg…
     
  2. Uiteraard moet het totale gewicht ook in het oog gehouden worden.

    op de caravanvloer willen wij zo min mogelijk hebben. Aangezien we tijdens de rit ri Frankrijk de lunch en andere stopmomenten toegang willen hebben tot toilet (achterin bij ons) en de zithoek in het midden en de keuken en dus even een uurtje ontspannen bij het genot van een andere zit en goede koffie. Daarbij zijn veel toiletten onderweg niet aan te raden zeker als je een eigen toilet bij hebt. Watertank zit een half metertje voor de as bij ons net als de boiler (10 l) aan andere kant van caravan voor de as.

    heb wel het idee dat bij onze dethleffs de as (1800kg) wat verder naar achteren zit caravan mag ook 100 kg kogeldruk hebben jammerlijk de focus niet maar ja die moet het nog even een jaartje of 2 uithouden
     
  3. Absoluut kijk ik ook naar het totaalgewicht. Onze caravan mag 1300kg wegen maar in de praktijk komen wij normaal niet verder dan ongeveer 1150kg.
     
  4. Ik verwacht toch wel richting de 1500 kg te gaan. Staat nu voor de deur om gewassen te worden en schoon gemaakt van binnen plan is om hem daarna in te ruimen met de basis spullen en dan naar de stalling te brengen, daar kan ik m dan nog eens wegen per wiel. Ben benoeuwd wat ie dan weegt.
    Heb nog een lijstje aan dingen die erop zouden mogen komen
    Mover
    Luifel
    Airco
     
  5. Mijne 1100kg, alles gewogen en totaal gewicht gecheckt bij een weegbrug. Tent en tapijten in de auto.

    Maar we dwalen af :ontopic: Veren ging het over.
     
    meeder vindt dit leuk.
  6. Hulpveren doen toch pas hun werk als de auto verder doorzakt? Als de auto onbeladen doen de normale veren hun werk. Hoe zou de auto dan stugger moeten zijn?
     
  7. hulpveren zijn vaak veren die precies in de normale veer passen, ze zijn is kleiner in doorsnee.
    ivm deze niet los mogen zitten als je hem optilt, denk apk en garantie dat ze wel op de juiste plek moeten zitten/blijven.
    Zullen de hulpveren ook bij onbeladen wagen de auto dragen.
    Je auto staat dan iets hoger op de veren bij onbeladen wagen.
    Hierdoor zullen beide veren constant werken. Wat resulteert dat het stugger word.

    Als je over stootblok hebt. dan heb je wel gelijk. Die werkt of merk je alleen als je te zwaar bent beladen. Dan rust de auto daarop.
    progressieve hulpveren heb ik nog niet meegemaakt. Dat zijn veren waar de wikkeling per hoogte anders is. Wel met normale veer, maar hulpveer niet.
    Daar is het zo dat veren steeds stugger worden naarmate het ingedrukt wordt
     

Deel Deze Pagina