Overig Vervanging van resonantiebox.

Discussie in 'Performance' gestart door Aari, 5 feb 2010.

  1. Hallo allemaal,

    ik ben nu al een tijdje bezig met knutselen aan m'n Focus wagon 1.6 16v en kwam, terwijl ik met het luchtfilterhuis bezig was, het tuutje tegen waar de resonantiebox op hoort te zitten.
    Nu dacht ik bij mezelf; kom laat ik dat "gat" wat er zit eens open boren en kijken wat er gebeurt. Zoals bij velen bekend gaf dit iets meer geluid dan standaard.
    Leuk, maar je zit nu wel warme lucht aan te zuigen vanuit het motorruim niet echt handig natuurlijk.

    Ik ben toen op zoek gegaan naar een idee en goedkoop iets om door dat gat koude lucht te krijgen. Ik stuitte op verschillende dingen, zoals het Ice man pakket (best duur voor zoiets simpels en niet echt makkelijk te krijgen.) als beschreven op myfordfocus.com. Ook kwam ik daar een zelf gemaakt iets tegen met een slang(best leuk, maar wederom een slang van 60mm is ook erg moeilijk te krijgen vind ik. Alle slangen die ik tegenkwam bij de bouwmarkten waren of 40/50mm of 75mm en groter.
    Op een gegeven moment kwam ik bij de plaatselijke Form..o en daar kwam ik tot mijn verbazing pvc-buizen tegen met een diameter van 60mm.
    Gepast, gemeten en uiteindelijk gekocht, dit past perfect!! Met deze buizen, wat hulpmateriaal en een beetje creativiteit kwam ik overal precies weg. Uiteindelijke kosten zijn ongeveer 10 a 15 euries.

    Ben zelf erg tevreden over het eind resultaat en zou dit ook graag aan jullie laten zien, maar weet alleen niet hoe ik foto's moet plaatsen. Dus als iemand wil helpen, heel graag.

    Ik weet dat dit een heel verhaal is en misschien niet boeiend of iets degelijks, maar ben zelf zo enthousiast, na een tijd knutselen, over het spulleke dat ik het even ergens kwijt moest.:D

    Mvg,

    Aari.
     
  2. :worthless:
    ;)

    Kijk hier eens voor een omschrijving hoe foto's te plaatsen :)
     
  3. Als je foto`s wilt plaatsen:

    FF je foto op bijv. imageshack.com uploaden, zodra dat gedaan is kopieer je de link en plaats je de link hier op het forum.
     
  4. Thnx voor de uitleg beiden.
    Foto's wordt hard aan gewerkt.
     
  5. Ik ben erg benieuwd naar de foto's!! :D
     
  6. #6 Aari, 5 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2010
    Eindelijk de pics en enige uitleg.

    De benodigdheden: 2x bocht 90gr 60mm, 2x bocht 45gr 60mm, 1x afdichtdop 63 tot 65mm:
    [​IMG]

    Na enig knutselen het eind resultaat:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De werkwijze: Begin met een 90gr bocht op het filterhuis(alleen het breedste stuk past!) , dan weer een 90gr bocht op de andere klemmen, vervolgens de 45gr bocht erop klemmen en als laatste weer een 45gr bocht klemmen. Beetje draaien tot alles goed naar je zin op de plek zit, afteken natuurlijk, en alles verlijmen. Vervolgens een gat in de dop maken ter grootte van het tuutje op je filterhuis(niet te groot!), pootje onder tuutje iets bewerken zodat de dop strak tegen het huis past. De dop op de buis en vervolgens op het filterhuis klemmen, weer beetje draaien tot het goed uitkomt, aftekenen en dop verlijmen aan de buis.
    Plak nu een dik stuk rubber op de buis waar de buis over de beugel van de accu heengaat, zo blijft hij goed geklemt als je hem op het filterhuis zet.
    Spuiten, monteren en klaar is kees!

    Moet em alleen nog wel even spuiten.
    Hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is.

    Mvg,

    Aari
     
  7. Ook een K&N inlegfilter er in? of ander merk?

    edit: Owja ziet er koel uit man!
     
  8. Nee nog niet, maar gaat er zeker komen. Weet alleen nog niet welk merk.
    THNX;)
     
  9. Nog 2 foto's:

    Uit de auto en gespoten:
    [​IMG]
    [​IMG]
     

  10. Welk merk inlegfilter kan ik het beste pakken volgens jou/ jullie dan?

    Groet,

    Aari
     
  11. Dat ziet er best gaaf uit!!

    Ik heb zelf een K&N vervangingsfilter erin liggen, geeft wel een leuk geluidje i.s.m. met de verwijderde resonantiebox.
     
  12. THNX.

    Ga denk ik ook voor een K&N. Is volgens mij toch het meest grote en gerenomeerde merk op de luchtfiltermarkt.
     
  13. #13 McGyver, 10 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2010
    Zie ebay voor een K&N-filter! Scheelt nogal met de (online) autoshops hier in NL.

    Waar haal je de koelere lucht nu eigenlijk vandaan? Achter het mistlicht (ongeveer)?
     
  14. #14 Aari, 11 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 feb 2010
    Als je goed naar deze foto kijkt dan zie dat de buis uitkomt schuin naar beneden gericht achter de koplamp. Daar zit een "gat" waardoor je de achterkant van de bumper kan zien en de grond. Kijk er maar eens als het geregend heeft en je hebt gereden, dan is het hier vochtig/nat. Als er (spat)water komt komt er ook rijwind ga ik van uit.

    [​IMG]

    Groet,

    Aari.

    PS: THNX voor de "Ebay"tip.
     
  15. Ziet er erg stoer uit! Heb je ook een foto nu die helemaal af is?!
    Merk je verschil in rijden nu?!

    Wat gebeurt er als er nu water (bijv. een hele harde regenbui..) in die buis komt?! dat word allemaal opgezogen je luchtfilter in..

    Groetjes,
    Robin
     
  16. THNX!

    Helemaal af:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Nee merk er eigenlijk niets van, maar het is meer het idee dat er nu nog wat extra koude lucht het filterhuis in kan. Het idee erachter is om in combinatie met een K&N inlegfilter net even dat beetje zuiniger en misschien wat soepeler proberen te rijden.

    Wat dat water betreft; zo nat wordt het volgens mij nu ook weer niet en trouwens de buis werkt als het goed is meer als een "schep" dan dat hij echt aanzuigt. Heb er in ieder geval nog geen problemen mee gehad.

    Groet,

    Aari
     

Deel Deze Pagina