1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vervangen versnellingsbak olie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Daantje, 29 okt 2021.

  1. Goedemiddag,

    Naar mijn weten moet de versnellingsbak olie na ongeveer 60.000km een keer vervangen worden.
    Ik heb gevraagd aan de dealer en die zegt dat deze nooit vervangen word en er ook geen aftapplug in de versnellingsbak zit.

    Dit vind ik wel een beetje vreemd. Klopt dit? Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
     
  2. wat voor bak heb je ?
     
  3. Ow sorry dat vergat ik er bij te zetten.
    Ik heb een ford focus 2015 1.0 ecoboost 125pk 6 versnellingen
     
  4. als goed is heb je een B6 bak
    olie WSS-M2C200-D2, deze bij de dealer kopen, 2 liter is voldoende.
    en ja er zit een drain en een fill (level check) plug,
    drain zit achter de bak zelf, direct onder aandrijfas zelf, de fill plug voor de bak ( voorkant ).
    Normaal gesproken hoef je het niet te verversen maar het kan. Ik heb het ook gedaan.
    zoek ff op YT voor een duidelijke “how to”
     
  5. Oke super bedankt. Wilde het eerst door de dealer laten doen omdat je met vullen niet echt goed bij komt. Moet je een slang hebben etc en weet niet tot wanneer die vol zit vandaar.

    Maar vreemd dat de dealer zegt dat er geen aftapplug in zit. Leek me al niet waar.

    Deze tekst heb ik gekopieerd uit de mail:
    Na aanleiding van uw vraag om de versnelling bak olie te verversen er zit geen aftapplug aan de versnellingsbak .
     
  6. heb je problemen met je versnellingsbak dan?
     
  7. Ik heb nog geen problemen mee maar het kan ook geen kwaat om het een keertje te doen lijkt mij?

    Ik heb boven op de versnellingsbak een heel klein beetje olie liggen en dat heb ik weg gehaald en 2 maanden later lag er weer wat dus gaat heel langzaam maar daarvoor ga ik morgen naar de garage want krijg nergens een lek gevonden
     
  8. #8 mario75, 29 okt 2021
    Laatst bewerkt: 29 okt 2021
    jawel, er zit een aftapplugje, en een niveau controle plug. Je komt wel makkelijk bij met aftappen, met vullen is een beetje frimmelen maar het gaat wel.
    Het gaat 1,6 -1,7 liter in ( als die helemaal leeg is ).
    Draaimoment Aftapplug en Vulplug - 40Nm
    In principe leeghalen, daarna vullen tot die begint te druppelen. Daarna 0,4 l eruit zuigen met een spuit en dicht.
    Denk dat dealer niet wil aan beginnen omdat niet in de onderhoud procedure zit maar het is zelf ook goed te doen.
     
  9. Oke super bedankt moet ik even een slang of iets regelen en een spuit en momentsleutel.
    Weet je toevallig een site of iets waar deze tegen een mooie prijs te koop is?
     
  10. #10 mario75, 29 okt 2021
    Laatst bewerkt: 29 okt 2021
    hier heb ik mijn Proxxon momentsleutels gehaald
    https://www.ijzerhandel.nl/merken/proxxon
    bij HBM machines hebben ze ook maar dan moet je ff vergelijken. Zou niet het goedkoopste pakken.

    ik heb het met een spuit gedaan. Makkelijker.
    Eerst kijken hoeveel eruit komt, dan met een spuit ietsjes meer ( ~ 100ml ) erin. Daarna met de vinger niveau controleren. Moet +- 5 cm onder rand van de plug zitten

    Edit.
    hier heb je paar pdf bestanden met gegevens van Ford eTIS.
    https://1drv.ms/u/s!AqxqclMrjl86hsYRTb7H5YK8TozEnw?e=yguslk
     
  11. ik ben meer van het principe, if it isn't broken, don't fix it.

    maar je hebt dus een lek, dan zou ik eerst willen weten waar dat vandaan komt voordat je deze intensieve klus gaat uitvoeren.
     
  12. Haha ik snap je principe wel.
    Ja het lekt echt minimaal en ik zou er niks van merken als je niet goed kijkt. Maar ik ga van de week naar de garage om hun te laten kijken waar het nou vandaan komt
    Als ik meer weet laat ik het weten
     
    Martin123t en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina