1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vervangen van je diesel filter HOW TO

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Robertoal, 15 mrt 2011.

  1. Deze howto kan je toepassen op de:
    Focus mk1 fase 1 tddi
    Focus mk1 fase 2 tddi/tdci
    Bij de benzine versie schijnt ie verstopt te zitten, en nogal moeilijk te bereiken..

    ik heb het filter bij brezan gekocht, voor iets van 40 euro. Dit filter schijn je elke 60000 te moeten vervangen.

    Dit is een how to die in principie door iedereen uit te voeren is.
    Dingen die fout kunnen gaan:
    - Er kan lucht in het filter blijven zitten (motor start niet), oplossing: lekker veel diesel erin mieteren totdat de andere kant overstroomt. Anders met balg pompje pompen maar. (aan de uitlaat kant..)
    - De slangetjes passen niet! Dan heb je het filter er verkeerd om in zitten.

    Voorbereidingen:
    Als je alleen bent:
    Zorg dat je een standaard hebt waar het filter in kan staan terwijl je de diesel erin giet
    litertje diesel
    trechter
    handschoenen
    torx maatje ??

    Draai de onderkant van je nieuwe filter los, en zet hem ondersteboven in de houder.
    [​IMG]
    Vul het filter tot de nok, en draai dop er weer op.

    Draai het filter om, en haal de 2 rode dopjes eraf. vul de MIDDELSTE bij, niet de andere dus. (zo krijg je hem helemaal vol, andersom op een of andere manier niet..)
    [​IMG]

    * Pak een schroevendraaier oid en tik een paar keer tegen het filter aan om alle belletjes eruit te krijgen
    *Vul, mits nodig wederom tot de nok
    *Plaats de rode kapjes er weer op.
    *Ga naar je auto, en maak de motorkap open.
    Haal slangetje los:
    haal hem uit het clipje en leg hem rechts over de motor heen.
    [​IMG]

    *Onthoud hoe de leidingen zitten, bekijk ook goed waar het dunne tuutje zit. (dit is waar 2 slangen aan zitten) Als het goed is bij de zijkant van de auto, en dus niet de motorkant.
    [​IMG]
    *Maak de leidingen los, kijk even welke volgorde voor jou het best werkt.
    *Het zijn kliipjes, je moet aan een kant de pinnen naar elkaar toe drukken, om vervolgens het hele plastic geval naar achter te drukken.
    *Schroef met een torx de schroef die de plastic klem vasthoud een paar slagen los.
    *Trek het oude filter eruit.
    *Doe het nieuwe filter erin. HIER ZIT IE DUS FOUT! HET GELE DOPJE HOORT NIET BIJ HET GELE SLANGETJE!! HET GELE DOPJE MOET IN DIT GEVAL DUS LINKS ZITTEN!!
    [​IMG]

    *Schroef dit filter vast.
    *Doe eerst de middelste slang erop (dopje er dus eerst af halen)
    *Nu de slang aan de motorkant erop, en als laatst de aan de zijkant van de auto. (de betrefende dopjes haal je er natuurlijk af..)
    [​IMG]

    *Start auto en geef direct wat gas (3000rpm ofzo) om zo snel mogelijk het filter te doortrekken en eventueel lucht kans te geven te ontsnappen (was tip van garage).

    Als er iets mist laat het me aub weten!
     
  2. Duidelijke handleiding misschien even aan de mods vragen of die m naar het topic handleidingen kunnen verplaatsen. Daar is hij beter op zijn plek;)
     
  3. Bedankt kerel!
    1e maal dat ik dit doe, dus dit was perfect wat ik zocht!
    :thumbs:
     

Deel Deze Pagina