1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vertraging autoradio inbouwen

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door Sander1976, 4 feb 2009.

  1. Ik heb een Focus diesel uit 2002, en daarin ingebouwd een Pioneer avic D3 radio.
    De autoradio gaat opstarten zodra de contactsleutel is aangezet.
    Vervolgens wacht ik totdat mijn diesel-spiraaltje goed is voorgegloeid en start dan de auto.
    Op dat moment gaat de autoradio weer uit, en vervolgens weer aan zodra de auto daadwerkelijk is aangeslagen.

    Is er een handig apparaatje, of aanpassing, waarmee de autoradio na circa 10 seconden pas stroom krijgt, zodat hij niet tijdens voorgloeien onnodig aangaat ?

    Of is er een oplossing voor het verbreken van het contact, zodra het voorgloeien gereed is en ik de auto start ?

    Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.
    Mocht het onduidelijk zijn, dan zal ik het anders proberen te verwoorden.
     
  2. Ik weet niet of er zo'n apparaat is, maar je kan natuurlijk ook de radio uit zetten voordat je cotact maakt. :wink:
     
  3. Of je stekkerblok achter de radio aanpassen zodat je continue stroom
    op je radio houd, moet je wel elke keer de radio handmatig aan/uit zetten.
    Anders kom je er niet onderuit om via een relais met inschakelvertraging
    te gaan werken, maar dan begint na het starten van de auto weer de
    inschakelvertraging, deze zou je tussen je geschakelde 12v kunnen plaatsen.
     
  4. of je contact plus van de radio aansluiten op stand twee van het contactslot
    kan je alleen niet je radio aan hebben met het wassen van je auto
     
  5. Je kan ook de spanning voor de radio aansluiten op het Engine Run Relay in de zekeringkast onder de motorkap. Je radio gaat dan pas aan als de motor loopt. Ik heb in het verleden dat relais wel eens gebruikt om xenon verlichting te schakelen.
     
  6. je kan hem beter van dat motor relais pakken, een los relais is +/- 60 euro
    ik heb in het verleden ook al eens gekeken voor zon relais om de inschakeling van mn versterkers destijds te vertragen
     
  7. Mijn radio zet ik natuurlijk wel gewoon uit, maar dan blijft het scherm aan totdat het contact uitgezet wordt.
    Het scherm geeft dan een Pioneer logo en is verder uitgeschakeld.
    Het is een Pioneer avic D3, dat is een halve computer volgens mij.

    Zodra hij ook maar iets van stroom krijgt, gaat hij opstarten en komt dan op het logo terecht, de radio is dan uit.
    Hij gaat pas aan, als ik hem aanzet.

    Continu stroom op de radio zetten kan dus helaas niet, want dan blijft de gehele nacht het logo in beeld. En snachts is mijn auto dan goed verlicht van binnen... De accu zal dan ook wel leeg zijn de volgende ochtend.

    Op zich klinkt jouw idee het beste JW.
    Enig idee welke kleur kabel ik dan door moet trekken naar de radio ?
     
  8. wat je ook nog kan doen
    is ergens een schakelaar maken met de remote kabel eraan
    dat zodra je de motor start ff de schakelaar omzetten en de radio gaat uit :)
     
  9. Je zou een delay timer relais kunnen gebruiken.
    Hella heeft er wat in het assortiment:


    Nummers
    5HE 996 152-021 12 volt Breek 54,50 € Bruto exl. p/s Kk51
    5HE 996 152-041 12 volt Maak 54.50 € Bruto exl. p/s KK 51

    Deze relais zijn traploos instelbaar van 0 tot 900 seconde, zowel maak als in breek uitvoering

    Ook bij Conrad staan er wel van die dingen te koop.
     
  10. Dit zou ik zeker niet doen, aangezien de remote van de radio een uitgang is waarop spanning komt te staan zodra de radio ingeschakeld is!
    Als je hier spanning op zit dan gaat de remote uitgang kapot!

    Waarschijnlijk valt de geschakelde spanning van het contactslot weg tijdens het starten, dit is om zoveel mogelijk stroom naar de startmotor te krijgen.
    Je zou dus een geschakelde spanning moeten zoeken die niet weg valt tijdens het starten.
     
  11. je moet ook een schakelaar zetten vanaf het contactslot naar de radio
    dan start je je auto
    en dan zet je de remote schakelaar zelf om en tada
    de radio schakeld in en is vertraagt, we praten hier dus niet over de acc draad(uitgang van de radio) zoals in het andere topic :P

    ik heb al 1x een autoradio bij een brom mobiel ingebouwt zonder geschakelde + (in dit geval dus vanaf de geschakelde + van de radio die de radio inschakeld)
    ook gewoon een schakelaar tussen gezet en het hele probleem was opgelost.

    alleen zit je met zon lelijke schakelaar opgescheept...
     
  12. Ik zie het niet zo zitten om een schakelaar te plaatsen om zo mijn radio aan te zetten.
    Het idee van ST-Anton lijkt mij het mooiste, een draad zoeken waarop de spanning niet wegvalt als ik mijn auto ga starten.

    Ik zal me ook eens verdiepen in de delay-relais.

    Bedankt voor jullie tips en info !!
     
  13. dat is idd wel het mooiste :)
     
  14. acc is de ingang van de geschakelde spanning van de radio :)
     
  15. Hier heb je het schema Van het Engine Run Relay. Miscchien dat je er wat aan hebt.

    [​IMG][/url]
     
  16. Thanks JW.
    Die heb ik ook gevonden op de TIS-cd.
    Wordt er helaas niet veel wijzer van, heb er niet zoveel verstand van.

    Als er iemand is die weet welke kleur draad ik waar vandaan kan pakken, dan hoor ik dat graag. :D
     
  17. Misschien kan het wel niet, maar bij een niet nader te noemen italiaans merk kun je de radio uit en aan zetten zonder dat de motor aan is. Uit mijn hoofd is dat een kwestie van 2 draden omwisselen.

    Je kunt dan de radio na het starten apart aanzetten, zonder gekke kunsten uit te halen. Wellicht dat 1 van de technische wonders hier op het forum je daar meer over kan vertellen. :roll:
     

Deel Deze Pagina