Verstuivers

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Daan, 15 sep 2013.

  1. Dag allemaal,

    Mijn 1.6 TDCI lekt langs de verstuivers en het inlaatspruitstuk. Nu heb ik alles gedemonteerd en schoon gemaakt. Voordat ik het allemaal weer monteer wil ik graag wat zeker stellen betreffende nieuwe onderdelen.

    Voor het inlaatspruitstuk heb ik nieuwe pakkingen, dus dat moet hopelijk goed gaan. Voor de verstuivers heb ik alleen nieuwe brandplaatsjes omdat mij verteld was dat je alleen die hoeft te vervangen.
    Waarvoor dient dan de rubberen ring en de kunststoffen ring die daar op komt? Hoeven die echt niet vervangen te worden?

    Ook zag ik dat het aanhaalmoment van de inbusjes slechts 4Nm + 65graden is. Is dit niet heel weinig? En ik heb geen momentsleutel waar de inbus op kan en die tot zo laag draait. Wat kan er fout gaan als ik ze op de hand vastdraai?

    Waar moet ik nog meer aan denken?

    Hartelijk dank,
    Daan
     
  2. Ik draai de verstuivers altijd "op gevoel" vast. Dit is vermoedelijk flink vaster als 4NM+65 graden, maar beter te vast als te los.
    Als je een beetje gevoel voor techniek hebt kun je wel inschatten hoe vast je een M6 boutje kan draaien.

    De zwarte rubber keerring dient voor afdichting van buitenaf, zoals water en stof.
    De plastic witte ring dient om de zwarte keerring aan te drukken.
    Ik vervang altijd beide mee, omdat je de zwarte ring toch kapot maakt bij demontage.

    Het belangrijkste is om de pasvlakken waar het brandplaatje zowel op de cilinderkop en de verstuiver 100% schoon moet zijn. Wij gebruiken daarvoor een langwerpige staalborstel.
     
  3. #3 kolere, 15 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2013
    Rubberen en kunststof ring dicht de ruimte tussen verstuiver en kleppendeksel (dacht ik). Deze moet je ook gelijk vervangen, grote kans dat je hier anders een lekkage op krijgt. Die rubberring wordt doorgaans met speciaal gereedschap teruggeplaatst

    Aanhaalmoment kan je hier vinden.
     
  4. Ok. Bedankt voor de goede info.
     

Deel Deze Pagina