1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Versnellingsbak lagers 1.6 tdci econetic 2013

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Henk861, 5 mei 2020.

  1. Goedemorgen,

    Ik heb sinds kort een focus 1.6 tdci econetic uit 2013 (148000 km) gekocht met een mankement nl een rammelende versnellingsbak.

    Samen met mijn zwager (automonteur) hebben we de bak er onderuit gehaald, en het bleek dat het bovenste uitgaande lager compleet versleten was.
    Verbaas me wel een beetje over het smeren van dit lager, doormiddel van een spatgootje/kanaaltje wat de olie naar dit lager moet begeleiden.

    Nieuwe lagers zijn als (reparatie) set te koop, gelijk alle 2 vervangen, de dealer vertelde dat hij ze in het verleden gewoon op de plank had liggen.

    Zou dat wat betekenen, ben ook wel benieuwd of er onder jullie meer last van dit lager gehad hebben.

    Aangezien we er toch bij waren ook direct de koppeling en druklager vervangen.
    Alles is nu weer mooi stil. [emoji4]


    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  2. Dit is een vaker voorkomend probleem bij de 1.6 TDCI in de Focus 3. Ondanks dat de B6 Ford/Getrag 6-versnellingsbak ook op andere motortypes (1.0 ECOboost, 1.5 ECOboost en 1.6 ECOboost) is toegepast treed dit probleem vrijwel alleen op bij de 1.6 TDCI.

    Persoonlijk ben ik van mening dat de oorzaak gezocht moet worden in het relatief hoge koppel van de 1.6 TDCI in combinatie met het nieuwe rijden (snel opschakelen en in een zo hoog mogelijke versnelling rijden). Het (te) laag in de toeren rijden bij een hoog koppel zorgt ervoor dat de versnellingsbak lagers te weinig smering krijgen en er bovengemiddeld veel slijtage optreed. De langere overbrengingsverhoudingen van de 1.6 TDCI ECOnetic helpen hier overigens ook niet aan mee.
     
    Henk861 vindt dit leuk.
  3. Mooi dat je dit in eigen beheer kan doen. Hoe lang ben je er mee bezig om dit te vinden? [emoji106]

    Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk
     
  4. Beste Hans,
    Het vermoeden was al dat het een lager zou zijn, mijn zwager heeft bij een volkswagen al een soortgelijke reparatie gedaan.
    Eerst ff gekeken of de vermoedens inderdaad klopten anders werd het zoeken naar een geriviseerde bak.

    We zijn er 2 dagen mee zoet geweest, onderdelen moesten wel besteld worden anders was het in 1,5 dag gelukt.
    [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  5. Heb ik ook gehad, B6 bak lagers stuk bij 160k , voor mij een zwak concept. Ik had de olie om de 50k vervangen, dit helpt allemaal niet, de transmissiespecialist die de bak hersteld heeft vult meer olie dan voorgeschreven, om het hoogste lager voldoende te smeren. Volgens hem hebben rijstijl of vermogen geen invloed op dit defect.
     
    Henk861 vindt dit leuk.
  6. Hier hetzelfde gehad bij een Econetic uit 2014. Bak is niet gereviseerd, de leasemij wilde dat er een bak van de sloop onder kwam.
     
    Henk861 vindt dit leuk.
  7. #7 Henk861, 6 mei 2020
    Laatst bewerkt: 6 mei 2020
    Naar mi is dit ook het grootste probleem, de enigste smering die dit lager krijgt is door dat gootje/kanaaltje, daar had beter over nagedacht moeten worden, hoogste lager staat inderdaad boven het oliepeil.

    Goeie tip om meer olie te vullen dan nodig,
    dit ga ik ook nog in overweging nemen.
    Lastige achteraf is dat je moeilijker meer kunt vullen dan maximaal als de bak onder de auto zit.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  8. Zit er aan de bovenkant niet ergens een plug waardoor je kan vullen?
     
  9. De vulplug zit aan de voorzijde. Ford schrijft bij dit type versnellingsbak voor om de bak te vullen tot het niveau gelijk staat met de vulplug en vervolgens 0,5 Liter af te tappen. Hierna zit er circa 1,7 Liter olie in de versnellingsbak.

    De smering van de bovenste lagers is gebaseerd op spatsmering. De olie wordt door de tandwielen die door de olie lopen omhoog geworpen en loopt via het smeergootje in de lagers. Dit werkt op zich prima zolang de versnellingsbak een voldoende hoog toerental draait. Ik ben van mening dat bij langdurig (te) lage toerentallen de spatsmering in de praktijk onvoldoende is wat resulteert in lagerschade of erger.


    Vreemd genoeg lijkt dit probleem vrijwel uitsluitend op te treden bij de 1.6 TDCI.
     
  10. Beste JW,
    Dat klopt precies wat je zegt, volgens de beschrijving gaat er 1,7 liter olie in.
    We hadden 2x1 liter gevuld, waarna de olie nog niet uit de vulplug kwam, nog maar een extra kannetje gehaald en kon nog een kleine 150ml bij.

    @meeder we willen kijken of we er door de ontluchting nog wat extra olie in kunnen krijgen.
    Onder het motto baat het niet dan schaadt het niet


    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  11. door de turbo rijd je idd te makkelijk in een hoog versnelling lage toeren. wil je optrekken dan lukt dit wel, maar de bak zal door gebrek van smering en koppel wat meer moeite mee hebben.
    het komt niet heel nauw wat betreft niveau, alleen zou ook niet teveel er in doen.
    als er wordt gezegt 1.7l dan zou ik een goeie 1.8L erin gooien zonder de officiele manier door te vullen en daarna 0.5l aftappen, vindt ik toch knap, geeft hoop rotzooi en is zonde van de olie.
    ben zelf altijd gewend door bak te vullen met 2liter bak olie. niks peilen of tot vulplug, dit bij handbak.
    automaat is altijd apart met vullen en niveau peilen. meestal moet je met lopende motor dit doen.

    zou zelf als je al 2liter in hebt zitten, niet meer bijvullen. je zit al erover heen wat nodig is.
    als je primaire as helemaal onder de olie zit.
    dan werkt spatsmering ook niet meer goed. dan werkt het meer als een propeller van boot, dan een oude watermolen.
    de tanden scheppen olie dan omhoog en slingeren het rond.
    zit tandwiel helemaal onder de vloeistof, dan kan het niet rond spatten maar blijft hij meer onderin.
     
  12. @trucker0werner als je het inderdaad zo bekijkt heb ik er nu al meer olie inzitten dan voorgeschreven.
    Dan is het wellicht verstandiger er niks meer aan te doen.
    Het wordt toch trucen om er nu nog meer olie in te krijgen

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  13. Het komt wel logisch over als het vooral bij diesels voor komt als je afhankelijk bent van spatsmering. Die lage toerentallen bij de Econetics zijn dan wel een issue.
     
  14. Goedenavond. Ik ben de helemaal niet trotse bezitter van een 1.6 Econetic Ford Focus uit december 2013. Ik heb de pech van inmiddels 2x een kapotte versnellingsbak. 1e keer bij 110.000km en nu weer bij 148.00km
    De 1e keer heeft de Ford dealer de versnellingsbak vervangen voor een gereviseerde bak.
    Het is toch niet normaal dat ik binnen 40.000km weer een nieuwe versnellingsbak nodig heb ?
    Er komt eigenlijk geen coulance van de Ford dealer. Kosten per versnellingsbak incl. montage (en koppelingsplaten + drukgroep) zijn 2500 €
    Wat zou ik kunnen doen om nog wat los te krijgen vanwege erbarmelijke kwaliteit auto ?
    Bedankt voor uw reactie
     
  15. Als je compensatie verwacht zou ik bij je rechtsbijstand informeren wat je kans is en niet op een forum rondvragen.
     
  16. Ik zou beginnen met rustiger omgaan met de bak.. Nu is 't te laat, maar het is (als ik het goed heb) bekend dat de bak aardig aan zijn max zit bij de Econetic diesels. Dus als je er teveel van vraagt, lees hoge belasting, dat je snel versleten lagers hebt.
     
  17. welkom

    dit roept alleen meer vragen op,
    is de auto gechipt?
    wat was de eerste reden dat de bak kapot ging?
    hoe lang is de auto al in jouw bezit?
    en zo weet ik er nog wel een paar, oftewel we hebben een duidelijker verhaal nodig.
     
  18. Met gereviseerde exemplaar is dat nieuwe bak geworden. Of bestaande bak laten reviseren en daarna teruggemonteerd.

    Net wat de rest zegt hoeveel koppel/pk heeft de motor op dit moment.
    Als de vorige eigenaar hem gekieteld heeft, dan ga je met de bak iver de foutmarge heen.
    Is dus handig om eventueel na vv van bak. Motor software update doen met laatst bekende. Dan is een mogelijke tuning er ook af.

    Anders zou monteer ook wel kunnen zeggen of hij orgineel aanvoelt of niet
     
  19. Sorry voor de late reactie. Ben nogal druk geweest met de auto en werken. De auto is standaard, dus 105Pk en niet gechipt. Motorcode NGDB. Rustig aan doen met de bak ? haha. Ik rij elke dag meestal max. 100km/u en ca. 200km / dag. En dan zit ik er allen in zonder bagage. En wild doen met deze auto kan gewoon niet. Ik vermoed dat het lager van de prise as slecht gesmeerd word tijdens de rit. Dit lager was namelijk stuk gegaan. Kogels eruit en tussen de tandwielen gekomen. Nu rij ik rond met de 3e versnellingsbak. 150.000km op de teller.
    Ik heb zelf 55000km met de auto gereden. Het is een ex-lease auto aangeschaft in 2018 bij Carnext. Hiervoor was ministerie van financiën de eigenaar. Destijds dacht ik een probleemloze (arme) auto aangeschaft te hebben.
     

Deel Deze Pagina