1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Versnellingsbak / Garantie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door dutchronnie, 14 apr 2014.

  1. Afgelopen weekend had ik een probleem met mijn Focus 1.6 TDCi van februari 2012.Terwijl ik reed kon ik van op het ene op andere moment niet meer schakelen in welke versnelling dan ook.
    Ford assistence gebeld, die heeft de ANWB ingeschakeld, en die kwam tot de conclusie dat hij niets kon doen en dat de Focus naar de dealer moest.


    Daar staat hij nu, en zij vertellen mij dat de versnellingsbak er onder weg moet
    De Focus is dus net over zijn garantie heen, Het is een diesel en heeft nog maar 53.000km gelopen.


    Wie kan mij vertellen hoe dit zal gaan.
    Ik heb de dealer gezegd dat ik aanspraak wil maken op de garantie, want dit mag toch niet voorkomen.
    Alleen het loshalen van de versnellingsbak zou al 500 euro moeten gaan kosten.
    Ik ben niet van plan om dit te gaan betalen.


    Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?
    En is er wat bekend over een probleem met de versnellingsbak van de Focus?
     
  2. Da's mooi balen als je zo stil komt te staan, heb er verder nog niet over gehoord.

    Hier staat info mbt rechten na afloop garantie termijn: http://www.conformiteit.nl/

    Ik hoop dat het snel opgelost wordt zonder al te veel discussies.
     
  3. Dat zijn een hoop regeltjes, en zal het eens goed gaan doornemen.Ik ben van mening dat een versnellingsbak of koppeling niet na 26 maanden kapot of versleten behoord te zijn.

    Ik moest in iedergeval al toestemming aan de dealer geven om de versnellingsbak er onder uit te mogen halen, ze hebben daarmee mooi de bal bij mij gelegd.


    Maar goed, ik moet natuurlijk ook even afwachten hoe zij dit gaan afhandelen. Misschien valt het achteraf allemaal wel mee.
    Maar baal er wel van dat ik deze problemen met een vrijwel nieuwe auto heb.
    En het is niet de eerste keer dat mijn auto bij de dealer staat.
     
  4. Maar wat geeft de dealer als mogelijke oorzaak van het niet meer schakelen van de bak?
     
  5. Dat heeft de dealer nog niet verteld. Alelen dat de monteur heeft gezegd dat het volgens hem in de versnellingsbak zat, en dat ze daarvooor eerst de bak los moeten hebben om een diagnose te kunnen stellen.
     
  6. Ze kunnen niet eenvoudig zeggen sorrie garantie is over aangezien je mag verwachten dat Het Product langer mee gaat
     
  7. Welke uitvoering heb je? De 105pk of de 115pk? En heb je er een trekhaak achter zitten die je af en toe gebruikt om een aanhangwagen te trekken?

    Bij BMW is het zo dat wanneer je een 3 serie dynamics met handbak rijdt, je hier absoluut geen aanhangwagen/caravan achter mag hangen omdat anders de bak kapot gaat. Wil je met deze 3 serie een aanhangwagen/caravan trekken moet je de automaat nemen.
     
  8. In principe niet nee, echter het gebruik is ook bepalend.
     
  9. Ja ik heb een trekhaak, nog nooit een kar achter gezeten, alleen een fietsenrekje af en toe.

    De dealer heeft gezegd, sorry garantie is afgelopen.
    Maar kunnen pas na een diagnose zeggen of er een eventuele coulance regeling van toepassing is. Dat zouden ze dan later wel met mij overleggen.


    Ik probeer natuurlijk te voorkomen dat ik achteraf nog met hoge kosten wordt geconfronteerd. Dit is de eerste nieuwe auto die ik heb gekocht, en dat heb ik natuurlijk niety voor niets gedaan.
    Ik ging er van uit dat ik dan voorlopig geen hoge kosten had aan versleten onderdelen enz.
     
  10. Ik weet dat er bij iedere dealer maandelijks iemand van :ford: Nederland langskomt. Ik zou verlangen dat deze persoon gelijk jouw auto onder de loep neemt.
     
  11. Heb je rechtsbijstand verzekering voor het geval de discussies met Ford vervelend worden?
     
  12. Ja, ik heb een rechtbijstandsverzekering.Maar dit is hoop ik een beetje vooruitlopen op de zaken.


    Ik ga er voorlopig nog maar even van uit dat dit goed wordt opgelost.
    Ik kan mij niet voorstellen dat Ford slechte reclame wil van dit soort dingen.
     
  13. [MENTION=10173]dutchronnie[/MENTION]:
    Dit is nooit vooruitlopen op de zaken.
    Zorg er voor dat ze op de hoogte zijn, dat het dossier gevuld wordt en dat zij je kunnen adviseren voordat er stappen zijn gezet die tot escalatie leiden.
    Mocht het uiteindelijk niet nodig zijn is dat alleen maar mooi meegenomen.
    Daar betaal je immers premie voor :)
     
  14. erg jammer, maar kan gebeuren natuurlijk.
    waarom heb je geen extra garantie genomen? dan had je nu geen gezeur gehad.
     
  15. #15 kolere, 14 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2014
    Het zwakke punten topic al gelezen? Als de dealer niet meer dan wat jij aangeeft heeft gezegd, vind ik het wel een erg botte reactie. De auto is net uit de 2 jaar fabrieksgarantie, zolang dit niet je eigen schuld is zal Ford sowieso wel een coulance voorstel willen doen (moet je dealer eigenlijk om vragen).
     
  16. Duidelijk verhaal maar zoals anderen al zeiden; informeer je rechtsbijstand. Beter al voorbereid dan achteraf aan de gang.
    Zij kunnen je ook adviseren wat de volgende stappen kunnen zijn. Dan wel dat ze helpen een juridisch onderbouwde brief op te stellen naar de dealer/Ford NL toe.
     
  17. Het zwakke punten topic al gelezen?

    Heb ik inderdaad gelezen, maar weet natuurlijk nog niet of dit het probleem is.


    Terwijl ik bezig ben om te typen, belt de dealer:
    Probleem: afgebroken veer in de drukgroep van de koppeling.


    Lijkt dus op het probleem wat al is aangehaald.
    De dealer gaat zijn uiterste best doen om bij Ford nederland de volledige coulance regeling van kracht te doen zijn.
    Zij vonden dat het moest kunnen, maar konden mij daarover nog geen garantie geven dat het ook werkelijk zou gebeuren.
    Even afwachten dus.
    Waarschijnlijk is de auto vanmiddag weer klaar.
     
  18. Een boel is ook afhankelijk wat de dealer zelf wil doen. Hij kan er ook voor kiezen om zelf de kosten te dragen. Gebeurt ook weleens.
     
  19. Even Afwachten, lijkt erop dat het wordt opgelost.
     
  20. Lekker dat het probleem zo snel gevonden is en snel opgelost kan worden :thumbs:
     

Deel Deze Pagina