Wat is het (tecnhnische) verschil tussen een Zetec- en een Duratec motor? Is de Duratec "beter" dan een Zetec?
Ik ben nog steeds niet uit de wezenlijke verschillen tussen de Zetec- en Duratec motor. Wie kan mij daar meer over zeggen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Duratec Ik zou zeggen, lees alles eens door en dan zou het toch duidelijk moeten zijn.
De 1.4 en 1.6 benzinemotoren hebben zelfs beide namen gehad terwijl het dezelfde motor is. In de focus 1 stond er Zetec op de motor en op dezelfde motor in de focus 2 staat Duratec.
Mijn ervaring is, dat dealers niet zoveel technische zaken kunnen uitleggen. Het is meestal andersom...
Haha! Ik heb het maar geeneens gevraagd. Denk niet dat ze daar een heel goed antwoord op kunnen geven. De dealer zei letterlijk: "de Zetec en Duratec zijn verschillende motoren" Waarom is de naam gewijzigd van Zetec in Duratec. Dan moet er toch een verschil zijn? Ik begrijp dat Volvo dezelfde motor gebruikt. Volgens mij zien de Zetec en Duratec motoren er aan de buitenkant anders uit.
Volgens mij is het enige verschil de versnellingsbak. Zetec heeft een langere overbrenging. Verder zijn de motoren hetzelfde op misschien wat onderdelen na zoals een andere computer, bobine en dat soort zaken maar de motor is hetzelfde. De 1.4 en 1.6 zijn van origine ontwikkeld door yamaha, prima blokken dus. Precies dit hetzelfde blok heet in de focus I zetec en in de focus II duratec, verklaring heb ik het niet voor.
Ik weet iig dat de Focus I 1.6i minder pk's en koppel heeft dan de Focus II 1.6i, en idd heeft de Focus II een kortere verhouding in de versnellingsbak, maar verdere verschillen geen idee
Aantal pk is exact hetzelfde ook de compressie etc. Enige verschil is de versnellingsbak waardoor het toerental en koppel net wat anders zijn.
Het is misschien handig erbij te vermelden welke motorinhoud en bouwjaar, dan weet ik wat de eventuele verschillen zijn. Die namen duratec enz zeggen me niet veel. Intern bij Ford heten ze anders. In ieder geval zijn de kleine motoren, 1,25 1,4 en 1,6, incl Ti-VCT technisch zeer verwant aan elkaar, allemaal bijna hetzelfde blok, 16 kleps, met distributieriem, verbouwd in zowel Focus 1 en 2 (1,25 alleen in Fiesta). De 1,8 en 2,0 motoren uit de Focus 1 zijn van een oude generatie, die lagen ook al in de Escort en Mondeo 1 en 2 (ook met distributieriem). De 1,8 en 2,0 l motoren uit de C-Max en Focus 2 lagen ook in de Mondeo 3 en zijn heel anders, ze hebben bijvoorbeeld een distributieketting.