Gewoon uit interesse: kun je ergens aan de motor het verschil tussen een 150pk en 182pk versie van de EcoBoost motor zien of is dat alleen een softwarematig verschil? gr, Huppel
je voelt het niet met het rijden het verschil tussen deze twee zoals je op de link ook ziet beide motoren zitten tot 3000rpm exact gelijk pas daarboven zakt de 150pk in vermogen weg en de 182pk gaat dan nog verder omhoog ervaring heb ik niet met deze motor maar wel met soortegelijke type motor van psa groep 1.6turbo 150m, 180 en 200pk hebben ze 150 of 200pk zit geen verschil tussen totdat je meer met hogere snelheden rijdt en keer doortrekt dan voel je met 200pk versie het lekkerder gaan maar in de stad valt het verschil direct weer weg
Even oud topic kicken, wilde er geen nieuwe voor aanmaken... Wat is nu het verschil tussen de Fiesta ST 1.6 Ecoboost en de 182pk uit de Focus? Zie dat de Fiesta 290Nm heeft ipv de 240Nm van de Focus. Zeker omdat ik bij mijne duidelijk verschil merkte ten opzichtte van de 150pk software.
Fiesta heeft een andere ECU, intercooler, luchtfilterhuis, en wss nog meerdere verschillen, maar meer dan deze weet ik niet...
Ze zijn zelfs tot 4000rpm exact gelijk. De 182pk versie heeft nog turbodruk tussen 4000 en 5000rpm. Dat heeft de 150pk versie dus niet. Kortom alleen bij doortrekken boven de 4000rpm merk je verschil. Meestal schakel je al ver onder de 4000rpm op en is er dus in de praktijk geen verschil. Soms is het wel eens lekker om helemaal tot de 5000rpm door te trekken. Maar bij mij is dat een uitzondering. Ik rij nu ongeveer een jaar met de 182pk software in mijn 150pk af fabriek, gaat probleemloos. En dat klop ik meteen weer af op ongelakt hout.
Ik heb toch de beleving dat hij onderin ook meer vermogen heeft hoor, althans bij mijne. Wat af en toe wel irritant is, is dat het vermogen in 2 begrensd is, je merkt duidelijk dat je vanaf de 3 pas het volle vermogen hebt.
Je kunt niet zeggen dat de 150 en 182 pk files exact gelijk zijn. Er zijn namelijk meerdere versies voor elk van deze vermogen files. Dat betekent dat er onder de 4.000 tpm wel degelijk verschil kan zijn. Ik heb dit ook ondervonden, net als ene gunstiger benzine verbruik en soepelere loop onderin.
Ik denk dat daar wel een reden achter zit: bescherming van de aandrijflijn. Mogelijk dat je daar met je tuning problemen mee hebt gehad, als die niet begrensd is in de lage versnellingen krijgt de aandrijflijn het fiks voor de kiezen.
Ik zeg ook niet dat het niet goed is Fred, maar ik verloor gisteren zowat van een Astra GTC, pas hoger in toeren in 2 liep ik in en in 3 vloog ik er voorbij. Kreeg wel duimpje Ik reed rustig weg in 1 en pas in 2 vol op het gas. (Was dus sprintje van 30-120) [MENTION=28027]Wegenbouwer[/MENTION] precies wat jij zegt, meer power onderin, soepeler en zuiniger
Mijn beleving is ook dat de motor veel soepeler is geworden naar de 182pk upgrade. Eerder haperde de auto zo met wat gas en nu verwerkt ze het beter
Maurice jij krijgt iig nog een duimpje ik heb de 150pk versie en had een stoere jonge Marokkaan van net 18 naast me met een Volvo S80 1.8l maar die kon zowel onderin als op top niet bijhouden ik kreeg van hem en zijn vriendjes in de auto de middelvinger XD kom ik ze later in het dorp tegen waren ze nog boos dat ze van een focusje verloren hadden vant weekend ff kijken wat Mebu nog voor me ken betekenen eens ff beetje opschroeven en kwa veiligheid ook aan laten passen Ze zeggen toch altijd dat geld moet rollen? Nou dan doen we het maar gelijk goed
Volvo S80 1.8 ? Die moet je ff uitleggen, er lag altijd de 2.4 in minstens. Even aangenomen dat deze heren een ouder model bezitten (al dan niet gezamelijk)
Ze staan ook niet bekend als sympathiek, en steeds weer laten ze zelf zien dat dit geen vooroordeel is. Plaats je nu ook ter preventie een camera? Meer pk's past wel bij het uiterlijk van je focus!