2.0i 16V 145pk Vermogen van Rally edition

Discussie in 'Performance' gestart door Saikological, 20 apr 2013.

  1. He allemaal,

    Onlangs hier al een topic gestart over de 2007 2.0 rally edition met 145 pk.
    Nu heb ik nog een vraagje nadat ik wat op internet heb lopen neuzen.

    Kunnen jullie, met ervaring, aangeven hoe de auto daadwerkelijk rijdt en of het vermogen een beetje goed aangesproken kan worden?
    Ik ben absoluut geen expert in dit soort dingen, maar las dat hij ondanks de 145 pk niet zo heel rap is omdat het vermogen pas bij vrij hoog toerental opgepakt wordt? Op de snelweg van 100 naar 120 km/uur trekken was, in een gelezen review, niet zo snel en lekker als ik zou verwachten. Terugschakelen nodig?

    Kunnen jullie hier iets over zeggen?

    Alvast bedankt.
     
  2. Het klopt dat de 2.0 16v Duratec HE toeren maken fijn vindt. Echter heb ik zelf niet het idee dat er nodig teruggeschakeld moet worden voor extra versnelling van 100 km/u naar 120 km/u op de snelweg.
     
  3. op de snelweg is terugschakelen totaal niet nodig. het toerental is dan hoog genoeg om meteen voor goede prestaties te zorgen.
    buiten de snelweg is het wel duidelijk merkbaar, voor een 2 liter heeft de motor veel te veel een hoogtoerig karakter. boven 3500/4000 rpm loopt hij lekker maar tot dit toerental is de motor vrij tam.
    maar terugschakelen is zelden echt nodig, zo erg is het ook weer niet.. ik had alleen meer verwacht van deze motor.
    ik heb overigens een c-max, bij een 5 deurs zal het effect wellicht wat minder zijn omdat deze wat lichter is.
     
  4. Vol beladen of met caravan merk je dat verschijnsel wel, maar bij normaal
    gebruiken rijd hij heel relaxed, wil je zeer rap rijden, je dan op toeren houden.
    Ik heb wel eens met de caravan erachter in zijn 4e versnelling, en je wilt even
    snel een vrachtwagen voorbij terwijl je 80 km/h rijd, ja, dan zou je voor het
    mooie naar zijn 3e terug moeten om er rap voorbij te komen, het lukt wel in zijn
    4e, maar je voelt weerstand tot een bepaalde toerental, en dan schiet hij weg
    en liggen de pannen achterin de caravan :schater:
    Moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik een grotere gasklephuis en K&N filter
    erop heb zitten, daardoor word hij nog rustiger in zijn vermogensafgifte....
    rustiger/vloeiender ....dus niet trager
     
  5. De 2 liter is een fijn combi met de Focus. Tot 3000 is het een rustige motor, daarna komt hij echt tot leven en gaat de motor echt aan de haal met de Focus.
    De basisontwerp van het Duratec bok komt van Yamaha en in Japan zijn ze van de hoog toerige motoren.
     
  6. #6 marcelnl, 21 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 apr 2013
    Mijn ervaring is dat de motor prima oppakt en ook onderin, maar idd meer koppel bovenin heeft en daar dus makkelijker versnelt.
    Komend uit een v6 met 210 pk merk ik het en dan mn het koppelverschil best, na de 160-170 wordt het allemaal wat minder makkelijk maar daaronder is de RE een behoorlijk vlotte auto maar geen echte hot Hatch daar vind ik hem niet "bijterig" genoeg voor( nou ben ik het boy racer stadium voorbij en zocht ook geen hete hatch). Ik kom iig geen vermogen tekort, al blijft overeind dat er niets is dat cylinderinhoud kan vervangen, behalve meer cylinderinhoud....
    Ik ben heel blij met de motor en vind de wegligging etc helemaal geweldig, zalige combi die RE!
     
  7. Bijna goed. In het geval van de Ford Duratec HE motoren is het in samenwerkingsverband door Ford en Mazda ontworpen. Bij Mazda staan de motoren bekend als de Mazda L-series en valt bij hun onder de MZR reeks.
     
  8. Ik zou het karakter van de Rally omschrijven als: meer dan voldoende vermogen om (zeer) vlot door het verkeer te komen, maar het is geen strepentrekker. Het is vooral een zeer fijn rijdende auto, voor de mensen die iets meer vermogen willen dan standaard. Ik had hiervoor een Fiesta ST en daarin zit vrijwel hetzelfde blok, het karakter is echter compleet anders. Veel agressiever. De wegligging en grip is ook wel een ander niveau, niet dat de Focus weinig grip heeft, maar de Fiesta ST is gewoon een slagje beter. Het is ook een ander soort auto natuurlijk.
     
  9. Dat is ook niet zo vreemd gezien de verschillen in software, afstelling en dergelijke tussen de ST150 en een 'gewone' Focus II 2.0 16v ;) :lol:
     
  10. Klopt! Het 1600 Sigma (SE)/Duratec blok is gemaakt in samenwerking met Yamaha.
     
  11. dank voor jullie uitgebreide antwoorden en inzichten; heel prettig.

    Ik ben nu nog even aan het rondkijken en stiekem vind ik een ST uit 2008 ook wel erg cool. Ik moet duidelijk alles eens goed gaan uitrekenen en kijken wat ik echt wil ;-)
     
  12. Als je puur voor prestaties wilt gaan, dan moet je bij de :st: en :rs: uitvoeringen kijken. Een 2.0 16v is als een atmosferische motor en met een cilinder minder toch fijn om te gebruiken. Kijk, vergelijk en bereken ;) :)
     
  13. #13 McGyver, 22 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 apr 2013
    Een ST is zeker gaaf, maar mijns inziens is het een heel ander soort auto.
    Daar waar en 2.0 liter van de Focus een goed gemotoriseerde auto maakt, is de 2.5 liter ST een Hot Hatch, die het een Porsche lastig kan maken.

    En dan door al het laatste! ยป brandstof + verzekering
     
  14. zeker waar. Ik hoef er niet mee te scheuren, maar op zich is het natuurlijk erg fijn als je elke rit met een dikke glimlach uit kan stappen.

    Als ik even snel reken, dan valt het me mee hoeveel een ST meer kost per maand. Ik rijd niet zo super veel (1000km/maand). Aanschaf scheelt natuurlijk wel, en ook onderhoud, banden etc.
     
  15. Dat behoort tot de standaard uitrusting van een ST! ;)
     
  16. duidelijk meerwaarde ;-)
     
  17. Ik heb van horen zeggen dat de verwarmingsbuizen me hebben vertelt dat ik jou moest zeggen voor een ST te gaan... Iets met glimlach en harde plassers...
     
  18. Ha, mooie vraag in dit topic. Begin vorig jaar zat ik met dezelfde vraag. Maar je moet gewoon in je portemonee kijken: Kun je de ST onderhouden en rijden terwijl je genoeg overhoudt voor andere dingen: DOEN!

    Ik rij dik 70km per dag. 5 dagen in de week. Plus nog een aantal keer naar de vrouw. Dan weet je dat een 2.0 liter motor, niet-turbo etc veel zuiniger is dan een ST. Met een ST is wel zuinig te rijden maar de verleiding is zo groot om elke keer net dat gas dieper in te trappen.
     
  19. Uit ervaring kan ik zeggen dat die glimlach niet tot stand komt zonder regelmatig het gaspedaal goed te gebruiken. Aangezien ik beide heb mogen bezitten kan ik zeggen dat ze qua standaard onderhoud niet veel voor elkaar onderdoen behalve de banden dan, hoe zou dat nu komen :mrgreen:

    Het grote verschil zit in de brandstofkosten en dat verschil kan heel erg groot zijn en dus iets waar je, gezien de huidige brandstofprijzen, echt rekening mee moet houden. Nu is 1000 Km/maand voor mijn doen bijzonder weinig en als je jezelf echt kan inhouden dan is de ST een must om eens in je bezit gehad te hebben :rock:

    Het vermogen en de rijeigenschappen zijn eigenlijk niet goed met elkaar te vergelijken het betreft hier echt twee totaal verschillende auto's. Ja beide een Focus beide minimaal 4 wielen en een stuur maar veel verder gaat het vergelijk eigenlijk niet hoewel vele dat wel proberen ;)

    Neemt niet weg dat de 2.0L een geweldige motor is en, zoals eerder aangegeven, echt tot zijn recht komt als je boven de 3000 rpm komt. De 2.5L heeft echter al bijzonder veel vermogen bij lage toeren en dat aanspreken is zooooo verleidelijk en ja dat levert extra waarderingspunten op bij de pomphouder en KLPD :schater:

    Als bruin het kan trekken dan een ST, maar de Rally Edition is een hele verstandige keuze als er ook nog wat over moet blijven om van te kunnen leven terwijl je wel lekker sportief wilt rijden.

    Klein vergelijk uit de oude doos van Iodokus, gemiddeld benzine verbruik 38500 Km/jaar (waaronder veel file kilometers lang leve de randstad).

    Rally Edition: 1:12,2
    ST: 1:8,1

    Kortom veel succes met het maken van de keuze :thumbs:
     

  20. lol, ik had wel verwacht dat dit gerucht zich zou verspreiden :baeh:

    de looks en performance van een ST hebben me iig wel warm gemaakt. Een vriend van me biedt me nu een zeer mooie Astra sport aan, maar toch gaan mijn gedachtes elders heen!
     

Deel Deze Pagina