2.5i 20V 225pk Verlies vermogen / gedrag turbo drukmeter

Discussie in 'Performance' gestart door markwittens, 11 jul 2013.

  1. Ik heb al eerder een topic geopend omdat de auto het vermogen dat hij hoort te halen niet meer haalde, het vermoeden hier en de conclusie van de garage was dat de solenoid van de turbo (boost solenoid) kapot was.

    Ik heb deze intussen vervangen door een exemplaar van Elevate maar zonder echt resultaat. Voor het vervangen van de solenoid schoot de druk vaak opeens omhoog bij het loslaten van het gas en ik heb het idee dat dit wel minder is geworden maar hij haalt nog steeds het vermogen niet dat ik eerst haalde, net nadat de auto dmv Bluefin getuned was.

    Bij mijn auto is het gedrag van de meter zo (tijdens vol gas geven):

    • In de 1e, 2e en 3e versnelling loopt de druk niet maximaal op, vaak blijft deze rond de helft hangen. 4e weet ik zo even niet.
    • In 5 en 6 loopt de druk op tot de max (ruim voorbij het laatste streepje) en dan loopt deze langzaam iets terug. Niet tot de helft maar tot het laatste streepje ongeveer.
    Ik ben benieuwd wat dit bij andere ST rijders doet, misschien zoek ik wel helemaal op de verkeerde plaats nu als dit gedrag normaal is...
     
  2. #2 MartijnST, 11 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jul 2013
    1 en 2 is die als t goed is beschermd, vanwege koppel.
    Bij de meeste tuners is dat ook zo, maar geeft hij in hogere versnellingen wel maximale boost.
    Dat laatste wat je zegt is omdat de turbo buiten adem raakt, hij kan niet genoeg verpompen om bij hogere toerentallen dezelfde druk te leveren.
    Dat komt omdat :ford: heeft besloten om de :st: hoge driveability(vertaling?)
    te geven en dus een kleinere turbo, zodat die altijd wakker is en geen turbogat aanwezig is.

    Hopelijk heb ik je zo genoeg geholpen.
    Als die gechipt is, kan t ook zijn dat je recirc valve niet helemaal lekker meer is en dat hij daar lucht lekt...
     
  3. #3 mello st, 11 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jul 2013
    voor het gemak : vorige topic

    Het pieken van de turbodruk als je overschakelt is normaal (filmpie)

    Lijkt dit niet veel op jouw probleem ?YOUTUBE
     
  4. Die zakt wel heel hard terug zeg...
     
  5. Maar komt ie door die bescherming dan echt maar tot de helft? Ik heb net nog even een stukje gereden en nu leek hij het wel goed te doen, in z'n 2 loopt de druk dan ook gewoon tot voorbij het laatste streepje.

    Lijkt er wel op inderdaad, bij mij komt de druk wel hoger in eerste instantie (deze is niet getuned denk ik?). Wat is het probleem van de auto in het filmpje? Of is dit normaal gedrag?
     
  6. Het is puur koppelbegrenzing om niet je koppeling te slopen, dan levert de turbo gewoon minder druk.
    Ik vind de druk bij diegene van het filmpje hard terug vallen, maar ja de mijne is niet meer standaard, heb ook geen idee meer hoe het standaard was...
     
  7. Ikzelf heb een Ziptuning chip, en in de 1e 2e en 3e versnelling komt die niet boven de eerste streepje uit. In de 4 iets verder en in de 5 en 6 haal ik max. Heb je alle slangen nagelopen en je recirc valve?
     
  8. Een deel van de slangen is in elk geval vervangen met de nieuwe solenoid (zaten er bij), hij moet volgende week toch nog even langs de garage dus zal de rest en die klep ook even na laten kijken dan. Hopelijk is er iets te vinden...
     
  9. Recirc is !@#$% om bij te komen.
     
  10. Ik zou naar je recirculation valve kijken, en evt. je MAP sensor. Is je actuator nog wel goed, is dat getest bij het vervangen van de boost solenoid?
    Dit alles ervan uitgaande dat je geen externe dumpvalve hebt, anders zou ik die er eerst maar eens vanaf halen
     
  11. Gewoon ff je aandrijfas eruit halen, dan kun je er prima bij. Anders is het inderdaad een *&^%$$#%^&&&*&^%$%^&* klus!
     
  12. Recirc is gewoon bij te komen als je je wiel eraf draait, zo kwam
    Ik er bij de mijne ook makkelijk bij. Daarbij, ik heb ook ziptuning software, en bij mij piekt ie vanaf de 2 al naar 1.2... In zn 1 weet ik niet omdat ik hem nooit zo hard doortrek. Maar dit terugzakken heb ik nog niet eerder gezien.
     
  13. Dan vraag ik me af wat het verschil is tussen jou chip en mijn chip. Want ik krijg hem in zijn 1 2 of 3 niet boven het eerste streepje....
     
  14. Heb hem 2 weken terug nog opnieuw laten programmeren, en rij zonder decat, dus geen weerstand geprogrammeerd, zal straks een filmpje maken.
     
  15. Is het niet zo dat bij een standaard ST de druk maximaal net iets voorbij het midden ligt voor alle versnellingen (behalve misschien de 1e)? Dus 0.6 bar, met een overdruk van 0.9 bar.
     
  16. Garage heeft gekeken naar de recirc valve maar kon er niks vreemds aan ontdekken, wat moet een monteur zien als die klep inderdaad niet goed meer is?

    Hij zegt dat als er iets lekt je dat altijd kan horen, is dat zo of kan een klein lek minder opvallen? Ik heb wel het idee dat hij meer geluid maakt dan eerst (suizen) als de turbo erop gaat maar goed, dat soort dingen ga je pas op letten als er iets niet goed is....
     
  17. Mijne suist ook als een gek, terwijl de originele recirc is afgedopt. Een echt lek hoor je wel, das blazen. Heb ik ook gehad. Weet niet of je echt iets aan die recirc kan zien, is maar een zwart plastic dopje... Maar een monteur heeft er ongetwijfeld kijk op
     
  18. Het is niet zo wanneer er een lek is dat je dat altijd kan horen. Er is maar 1 manier, meten is weten. Vraag maar eens aan Simon.
     
  19. Simon, vertel?

    Dat vermoeden heb ik dus ook, ik zal eens vragen of ze morgen toch alles "even" kunnen checken. Geen idee hoe maar dat mag ie zelf uitzoeken dan :)
     
  20. Volgens mij wel, zo is het bij mijn standaard ST in ieder geval wel.
     

Deel Deze Pagina