1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

verlichting auto in laten springen met afstandbediening

Discussie in 'Electronica' gestart door sony_1, 24 mrt 2009.

  1. Hoi,

    Weet iemand of het mogelijk is dat de koplampen en de achterlichten automatisch aan gaan als ik de auto ontgrendel d.m.v. de afstandsbediening? Vind ik wel mooi net als bij audi. VW etc

    Ferenc
     
  2. Ja, dat is mogelijk. Je moet echter een volledig nieuwe schakeling maken. Het is zeker niet in te stellen bij je auto.
    Als je echt wat serieuze plannen hebt stuur je me maar een berichtje.
    Groet, René
     
  3. Kijk hier ben ik nou ook geïnteresseerd in. Al een hoop gelezen over dagrijverlichting, maar daar heb ik als Trend eigenaar niet zo veel aan.
    Voorwaarde die ik er aan stel is overigens wel dat de lampen weer uitgaan als ik de auto weer met de afstandsbediening op slot doe.
    En dus niet als ik in het donker rond rij en dan de deur op slot doe. :wink:

    Ben erg benieuwd wat hiervoor gedaan moet worden.
     
  4. ik heb het zo gemaakt dat de koplampen en de mistlampen aangaan zodra ik de auto open doe.

    Dit gaat gewoon met de interieur verlichting mee, want deze gaat aan als je de deur van het slot doe. Was enkel een paar stukjes draad en een relais voor nodig.

    Als je de deur weer op slot doet met de afstandsbediening dat gaan de lampen weer uit tegelijk met de interieurverlichting, dus zelfs ook zachtjes (dimmend zeg maar)

    als je een beetje verstand van elektronica hebt, dan kun je het zelf heel gemakkelijk.

    zie ook mn topic: http://www.focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=173&postdays=0&postorder=asc&start=60
     
  5. Ik zal samen met mijn elektronica collega een helder verhaal op papier zetten. Als ik dit heb komt hij op de site.
     
  6. Heel graag, ben zeer benieuwd.
    Ik weet namelijk niet of de beschrijving van DennisST170 en de foto's direct te gebruiken zijn voor een Focus 2 (facelift). (alhoewel ik dat dimmende effect wel erg leuk vind)
    Ik dacht er zelf aan om een relais te gebruiken om lampen aan te sturen (stadslicht) en als stuur signaal iets van achter de radio te gebruiken.. Die verlichting gaat tenslotte ook uit als ik de lampen uit wil hebben. En blijft aan als ik de auto op slot doe terwijl ik rij.
    Ik hoef geen dimlichten aan als ik hem van het slot haal. Die zijn nu namelijk ook uit als ik de motor niet gestart heb.
    situatie is nu:
    licht-schakelaar op dimlichten aan.
    met draaiende motor zijn dan de stadslichten en dimlichten aan.
    Als ik dan de motor uit zet gaan de dimlichten uit. (stadslicht blijft branden)
    Als ik nu uitstap en de auto op slot doe, blijven de stadslichten branden.
    Als de stadslichten uit zouden gaan wanneer de auto op slot gaat, zou ik daar bijzonder gelukkig van worden. Omgekeerd moeten de stadslichten weer gaan branden als ik hem van slot haal (met afstandsbediening) en dan gaan de dimlichten weer aan als ik de motor start.
    Is denk ik overbodig om te zeggen dat ik dit allemaal dus met de lichtschakelaar in de zelfde stand zou willen.

    Vol verwachting klopt mijn hart. ;)

    @bluefocus: heb jij toevallig een pinout van de stekkers van oa de lichtschakelaar? en weet je of de stekker met contra-stekker los te bestellen zijn? Ik zou deze oplossing het liefst met een tussenstuk op willen lossen.
     
  7. hey Renechaos Ik zal je uitgebreide " verslagje" voorleggen aan mijn eerwaarde collega en kijken of ook dit een beetje zinnig is te doen.
    De normale schakeling;
    Leg een draad vanaf het zo genaamde "D+" contact van je dynamo en zoek de schakeldraad vanaf je verlichtingsschakelaar die je dimlicht inschakeld.
    Pak een relais en sluit deze aan op de "+" en massa en de draad van het D+ contact ende geschakelde draad op het relais.
    Je verlichting gaat nu aan als je auto is gestart en niet als je auto op contact gaat. Je moet je stroom eerst gebruiken om te starten en dan weer voor wat anders. Wil je meerdere lampen laten branden moet je evenredig de schakeling herhalen voor deze lampen. Ik heb geen foto's, tekeningen en dergelijke. Ik ga er wel vanuit dat je pas aan je electronica gaat sleutelen als je een beetje snapt wat je aan het doen bent. Bovenstaande werkt in ieder geval heel goed en is veilig. Wil je echt verder en komt er niet zo uit stuur je een pb
    Op mijn werk maken we heel veel verschillnde schakelingen met nog zo veel voertuigen, maar hebben vaak de auto nodig om dit te maken.
    Succes, René Bluefocus
     
  8. We beginnen nu wel de vraag van Ferenc een beetje over te nemen.... ;)
    Maar ik begrijp de schakeling die je beschrijft, heb alleen geen documentatie over de schakelaars en kabelboom om zo de D+ aan te wijzen.
    En wat je zegt klopt natuurlijk. In eerste instantie heb je de accu nodig om de motor aan de praat te krijgen, daarna is de kerstboom pas aan de beurt.

    Maar het gaat mij om een stukje 'zinloze' meerwaarde. Net als bij Ferenc denk ik.

    Het zou gewoon leuk zijn als de verlichting aangaat zodra je hem van het slot haalt. Om de accu nog enigzins te sparen wil ik alleen stadslicht aan. Dat zijn 2x 5 watt voorlampen, 2x 5 watt kentekenplaat verlichting en 2x 5 watt achterlicht, samen dus 30 watt. daar komt bij de voetverlichting (2x 5 watt) en 2x interieur verlichting (2x 6 watt), samen ook nog 22 watt.

    Ik denk dat dit wel los zal lopen. En daarbij komt dat de lampen dus alleen aangaan als de verlichtingschakelaar op aan staat. Als ik hem op uit zet blijven de lampen gewoon uit.
    Ik weet ook niet of het bij alle focussen hetzelfde is, maar bij de mijne (zie onderschrift) gaan de dimlichten pas aan zodra ik de contactsleutel naar positie 1 draai (en de schakelaar op dimlicht heb staan uiteraard).

    Dit wil ik bereiken door een relais te zetten tussen de aansturing van het stadslicht en het relais te sturen met een signaaltje van 'iets' waar 12 volt op staat vanaf het moment dat ik hem van slot haal tot het moment dat ik hem op slot doe. Mijn idee was de aansturing van de backlight van de radio. Maar ik zoek nog alternatieven en moet alle draden aan de achterkant van de verlichtingschakelaar nog doormeten om te zien of daar wat bij zit.

    Ik denk dat we elkaar wel begrijpen en ben het met je eens dat deze oplossing 'zinloos' de accu belast, maar ja... sommige dingen zijn gewoon leuk... :wink:
    En ik heb twee collega's die ook een focus rijden, maar automatische verlichting hebben, dus ik moet wel wat anders leuks hebben. :lol:

    Ik ben je zeer erkentelijk dat je mij (en de rest natuurlijk) van deze informatie voorziet en het met je collega wilt overleggen. Ik ben ook zeer benieuwd naar zijn reactie op mijn "verslagje".
    En wat die foto's betreft en tekeningen betreft, zodra ik denk alle info te hebben en eraan ga beginnen zorg ik daar wel voor. Heb ik eindelijk materiaal om een 'mijn focus' onderwerp te beginnen.
    Bedankt René
     
  9. Gisteravond nog even in het donker wezen spelen met het licht, eigenlijk wil ik hem nu niet eens op stadslicht, maar op parkeerlicht. Dat scheelt weer de nodige dashboard verlichting en de kentekenplaat verlichting. Denk dat ik de verlichtingsschakelaar maar eens door ga meten om te zien hoe ik dit aan kan sluiten.
    (alle suggesties zijn van harte welkom :) )
     
  10. Ik heb jullie bericten omtrent mijn vraag gelezen en heb helaas nog geen duidlijkheid gekregen. Inderdaad stadslichten en achterlichten zijn voldoende maar de lichtschakelaar staat bij mij altijd in de automatische stand. Het kan zijn dat het dezelfde schakeling betrefd als de binnen/voetverlicting maar mijn vraag als electronica leek is, hoe krijg ik dit voor elkaar met mijn achtergrond.

    Ferenc
     
  11. Tjsa, je ontkomt er niet aan om wat te gaan knutselen met een relais. Ik weet niet hoe ver je wilt gaan als 'electronica leek'.

    Mijn eerste optie is om een relais te zetten tussen de voedingsdraad van de stadslichten. dit relais moet uiteraard aangestuurd worden, ik ben zelf nog op zoek naar de juiste draad hiervoor. Zodra ik het weer laat ik het hier weten.
     
  12. Ik ben zelf bezig geweest om via de d+ aansluiting van de dynamo de xenon pas op te laten starten als de motor al draait (dagrijverlichting). Na een tijdje meten en experimenteren kwam ik er achter dat mijn focus 2 (1.6 first edition) geen d+ aansluiting heeft. Deze methode werkte dus niet. Ook is er geen Engine Run Relay waar spanning op staat als de motor draait (Dit had mijn oude focus 1 dus wel). Ik heb het daarom dus maar gelaten voor wat het is.
     
  13. Na wat meten aan de schakelaar en testjes in het donker, wordt het toch een lastig verhaal. Dit verhaal betreft niet alleen de verlichting buiten, maar de binnenverlichting blijft ook gewoon branden, wordt een hoop zaken uitzetten als hij op slot gaat. Daarnaast begrijp ik de schakelaar ook nog niet helemaal. (worden rare verbindingen gemaakt in de verschillende standen)

    Mocht iemand in het bezit zijn van wat documentatie over de aansluitingen van deze verlichtingsschakelaar....... ik ben er zeeeeer benieuwd naar.
     
  14. Deze link werkt niet meer dennis (is nog van het oude forum), aangezien ik er ook geinteresseerd in ben, heb ik ff het juiste topic opgezocht
    http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=67110&postcount=63

    Maar hoe het nu precies zit moet ik nog goed bekijken. Mistlampen en achterlichten lijkt me wel leuk (of de knipperlichten er ook bij :D)
     

Deel Deze Pagina