2.0 TDCi 136 pk Verbruik

Discussion in 'Performance' started by Berpie74, Jun 30, 2011.

  1. Hoi allemaal.

    Ik rij nu enkele weken in mijn Focus 2.0 TDCI. Hiervoor reed ik in een Volvo V50, waar dezelfde motor in ligt. Met deze Volvo reden we ongeveer 1:17,5. Met de Focus komen we niet verder dan 1;13,5!
    Ik vind dat nogal een groot verschil. We rijden echt niet anders dan met de V50.
    Ook valt het mij op dat de snelheid op de cruisecontrol niet constant is. Hij "zaagt" als het ware. Zet je de snelheid vast op 120, dan zakt hij weer naar +/- 116 waarna hij weer optrekt naar 120. Dit gaat een paar minuten door en dan wordt het beter. Dit lijkt mij ook niet zo bevordelijk voor het verbruik.

    Weet iemand waar dit aan kan liggen?

    Alvast bedankt!

    Bernard.
     
  2. De focus zou iets zuiniger moeten zijn! Ik herken wat jij beschrijft over de cruise control van een c-max uit januari 2004, die doet dit ook. Het lampje gaat dan ook niet meteen aan bij het drukken op het knopje, maar pas bij het in jouw geval bijvoorbeeld behalen van 116 km/h. Mijn focus doet dit niet, hier is misschien en update voor. Verder is het verbruik echt extreem hoog, je zou toch 1 op 16 met een lomp rijgedrag ook moeten kunnen halen. Het lijkt mij dan ook dat er een motorisch probleem is.
     
  3. Hey,

    Bedankt voor je reactie.
    Ik heb op internet even gezocht en het blijkt dat de ervaringen van vrijwel alle auto's (Peugeot, Citroën, Volvo en Ford)met deze motor is dat ze zo'n 1:17 makkelijk halen. Ik heb inmiddels een afspraak bij de dealer gemaakt en die zei "dat hij zelf ook een 2.0 TDCI had en hij daarmee 1:15 reed".
    Ik heb er nog garantie op en wil het hierbij eigenlijk niet laten zitten, maar ik ben bang dat ze hem aan de computer zetten, niets kunnen vinden en dat daarmee de kous voor hen af is.
    Nou ja, ik zie wel. Ik hoop dat ze er serieus naar kijken en dat ze een oplossing kunnen vinden.
     
  4. Ik zou dan gewoon naar een andere dealer / garage gaan voor een second opinion. Kijken of zij wat vinden en daarna weer terug naar je eigen dealer voor de garantie. :cool:

    P.'s. Ik haal rustig 1 op 14,5 met mijn 1.6 benzine uit 99 :dance:
     
  5. Afgelopen week is de auto naar de dealer geweest. En inderdaad, ze hebben hem aan de computer gezet, maar niets kunnen vinden. Voor de zekerheid hebben ze er nieuwe software opgezet en de turbo en de egr-klep gecontroleerd. En toen kwam er ook nog een arrogant antwoord dat ze er verder niks aan willen/kunnen doen. Bah, wat een kwal daar achter de balie:shooting:. (sorry, maar dat moest ik even kwijt.)

    Ik vind 1:13,5 voor een diesel gewoon teveel, zeker als je met een vergelijkbare auto 1:17,5 rijdt! Als het nou een 2.0 benzine was geweest. oké.

    Word hopenlijk positief vervolgd.
     
  6. heb je verschil in km-standen tussen de v50 en de focus??

    heeft de focus een dpf?? zo ja, dan kan dat wel is de boosdoener zijn;)
     
  7. De Volvo V50 had al 230.000km op de teller. De FoFo staat nu op 105.000km en heeft geen DPF.
    Hij rijdt verder wel fijn en dat zegt natuurlijk ook wat.

    Vorig weekend een rit gemaakt van 200km. Tellers eerst op nul gezet. Verbruik was toen 7,2 (1:13,9). Dan denk ik: dat kan niet goed zijn. En met niet goed bedoel ik eigenlijk ook: er is toch niet nog meer aan de hand? Kan een motor of het systeem niet goed zijn afgesteld ofzo?
    Ook omdat de cruise control "zaagt", maar misschien heeft dat hier niks mee te maken.
     
  8. Misschien een filter wat vol zit? Zou je dan ook wel moeten merken aan het vermogen eigenlijk.
    Het zou me niks verbazen dat het probleem met de cruise control en het hoge verbruik met elkaar te maken hebben.
     
  9. Ik heb ook een 2.0 TDCi, en heb ook een probleempje, misschien kan ik met je meedenken :lol:

    Op de cruise heb ik geen problemen, de mijne zaagt in zn 4,5, en 6 bij het accelereren.

    Vanwege het verbruik heb ik een Ford econocheck laten doen, in de hoop dat er iets van technische aard naar voren zou komen....
    Helaas, auto is helemaal goed meneer, ligt aan uw rijgedrag....
    Nou klopt dat deels ook wel hoor, ik rijd graag wat harder :lol:

    Vanwege het zenuwachtige zagen en het verbruik wilde ik hem toen laten chiptunen, met gebruik van rollenbank!!
    Bij de eerste run bleek al meteen dat de motor zo rond de 2800 rpm een flinke dip heeft :nocheer: (precies waar hij zaagt dus!)

    De tuner heeft geprobeerd die eruit te programmeren, maar helaas....
    Wel was het echte zagen weg, maar de dip bleef :nocheer:

    Volgens hem zou het wel eens aan de luchtmassameter kunnen liggen.


    Kort samengevat:
    Zo'n Econocheck is alles behalve zaligmakend, de dealer vond GEEN technisch mankement!
    Op de rollenbank bleek onmiddelijk dat er iets niet goed zit!
    Morgen moet ik de dealer bellen voor een afspraak, maar ik ben er wat huiverig voor: Leenauto huren, auto een dag weg, en dan te horen krijgen dat ze niets hebben kunnen vinden, en dan toch de uren moeten afrekenen.......

    Maar ik hou je op de hoogte!
     
  10. #11 McGyver, Jul 12, 2011
    Last edited by a moderator: Jul 12, 2011
    Kijk eens op spritmonitor.de naar het verbruik van andere 2.0 TDci rijders.

    Wat ik hier op het forum al meerdere diesel rijders heb zien doen is de intercooler reinigen, geen idee of dat het verbruik ook ten goede komt.
     
  11. Hoi Searche,

    Ik heb even op internet rondgesnuffeld en ook daar zeggen ze dat het wel eens aan de luchtmassameter kan liggen.
    Ook de injectoren, vervuilde intercooler en niet goed afgestelde dieselpomp worden als oorzaak genoemd.

    Ik heb inmiddels de dealer laten weten dat ik het niet met ze eens ben en dat ze maar met een goede oplossing moeten komen.

    Wordt vervolgd.
     
  12. Zoals eerder opgemerkt, de auto effe binnensteken bij een andere dealer voor een second opinion.

    4 ogen zien meer dan 2.
     
  13. @Alchy: De mijne is al bij twee dealers geweest, men kan geen probleem vinden.... Bij de tuner op de rollenbank was het probleem meteen aanwijsbaar!
    Vandaag de Ford-dealer gebeld, en zijn eerste vraag was:

    Tot hoever (welk bedrag) mogen we gaan om te zoeken wat het probleem is? :weird:

    :ontopic::
    Berpie, kijk hier eens voor mijn ervaring met de Econocheck:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=21238&highlight=econocheck
     
  14. Het vervolg:

    Gisteren op uitnodiging van de dealer langs geweest.
    Ze hadden mijn negatieve reactie op hun werkplaatsbezoekmail (hoe noem je zoiets eigenlijk?) gelezen en wilden graag nog een keer praten.
    Op zich positief gesprek gehad :). Wel eerst een praatje dat je de fabriekswaarden NOOIT zou halen. Hier ben ik het niet mee eens, maar daar gaat het mij ook niet om, het verschil is gewoon te groot.
    Ook zouden ze alles al hebben gedaan/gecontroleerd om het verbruik naar beneden te krijgen. 5 Minuten later wordt er een erg smerig luchtfilter vervangen ;).

    We hebben afgesproken dat er een econocheck wordt gedaan en aan de hand van die resultaten komen we weer een keer bij elkaar.

    Searche:
    Ik had jou uitkomst van de econocheck al eens gelezen en ben benieuwd wat er bij mij uitkomt. Ik zal het hier laten weten.
    Ik hoop voor je dat ze snel iets kunnen vinden, maar dat ze zich ook coulant opstellen; zij kunnen het toch niet vinden en jij bent van hun afhankelijk?
     
  15. Berpie, mijn probleem is opgelost! :D

    Ik heb er zelf maar een nieuw luchtfilter ingedaan, dat scheelt een hele hoop! (kijk straks maar eens naar de foto in "Mijn Focus")
    Gelukkig geen defecte LMM, of andere hoge kosten :cheer:

    Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Econocheck, mijn week heb ik dus met een zo goed als verstopt luchtfilter gereden, en het is niemand opgevallen....
     
  16. Inmiddels enkele weken verder, ben ik nog niets wijzer geworden.
    De dealer heeft laten weten niks meer voor mij te kunnen doen en heeft geadviseerd om met de klantenservice van Ford Nederland contact op te nemen. Die stuurt mij weer terug naar de dealer, omdat zij geen technische helpdesk zijn. Wel vinden zij ook dat het verbruik aan de hoge kant is.

    Zijn er hier ook technische mensen die weten waar je bij een hoog verbruik op moet letten? Dan bedoel ik de technische kant (motorisch).
     
  17. Is het lichtfilter al wel eens vevangen? Ik heb laatst ook een verbruik gehad van 1 op 13. Het is weliswaar een andere motor, maar het zou toch een probleem kunnen zijn. Misschien dat je een scheurtje in je turboslangen hebt? Kun je meestal horen aan een hoge fluittoon bij het accelereren, wel heb je dan vermogensverlies waarschijnlijk.
     
  18. iets wat zou kunnen
    commonrailstekker slecht vervangen
    commonrailsensor zelf
    bij beide krijg je ook meestal storing
    dieselfilter verstopt

    diesel cleaner gebruiken
    diesel air intake cleaner gebruiken


    als ze het brandstofverbruik niks aan doen kan ik snappen ivm geen storing en verder niks te vinden
    maar ze zouden het zagen van cruisecontrole juist wel moeten oplossen
    cruise control moet je gewoon bij 50km/h in zijn 4 rustig op kunnen zetten
    dit is namelijk het vanaf snelheid dat het zou werken
    waarschijnlijk als ze het zagen hebben opgelost dan komt dit brandstofverbruik ook ten goede
     
  19. Bij mij werkt de cruisecontrol vanaf 30km/h!

    Bedoel je met zagen dat die de hele tijd op neer gaat van 116 naar 120 en weer terug of alleen bij erop zetten. Dit laatste ken ik ook van een c-max uit januari 2004 (1 van de eerste). Bij deze c-max gaat ook niet meteen het cruisecontrol lampje branden maar pas als die de snelheid gestabiliseerd heeft. Bij mijn focus springt het lampje gewoon meteen aan (zoals het hoort denk ik). Misschien is hier gewoon een software update voor.
     

Share This Page