1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verbruik

Discussie in 'Performance' gestart door Vykus, 11 jan 2008.

  1. Ik vind de laatste tijd dat mijn focus nogal wat verbruikt, natuurlijk zit ik ook met spoiler en brede 17" inch velgen, momenteel doe ik met mijn 1800 diesel, (jaar 99) met volle tank 550 km, nochthans heb ik normale rijstijl niet agressief. enige oorzaak of waar ik kan nakijken wat oorzaak kan zijn of is dit normaal?
     
  2. is je pcm/snelheidsmeter aangepast aan de 17 inch wielen??
    luchtfilter schoon??
    motortemperatuur goed
     
  3. motortemperatuur is goed, luchtfilter is nagezien vorig jaar maar zal deze nog eens nakijken je weet maar nooit. en wat is dat in verband met die 17 inch velgen met snelheid, zo ie zo zit ik met klein verschil in km/h op mijn dashboard, maar wat zou dit te maken hebben dan met mijn meter van de tankinhoud?
     
  4. Met de tankinhoud geen bal, maar je zal een geringe afwijking hebben
    op de werkelijke afgelegde km's, maar dit kan nooit zo'n 200 km zijn,
    wij rijden gem. 750km op een tank, dit ondanks dat wij een wagon hebben
    en die is 60 kg zwaarder met dezelfde tankinhoud.
    Mischien is het een combinatie van een paar veranderingen die je
    gemaakt hebt, wat voor bandenmaat had je eerst??
    toevallig ook nog iets anders verandert?? (open luchtfilter, sportuitlaat)
     
  5. er zit inderdaad een remus onder en spoiler, en de bredere velgen dit in combinatie zal waarschijnlijk mijn hoge verbruik dan verklaren.
     
  6. Meestal ga je op het geluid rijden, dit is toch in hogere toeren, dus meer
    verbruik, en zeker de combinatie met bredere banden, deze hebben
    meer rolweerstand, ook hierdoor heb je een lagere topsnelheid, dit kan
    wel oplopen tot een afname van meer dan 10 km/h.

    Heb het nu zelf ook met mijn Colt, ben van 155x70-R13 naar 195x50-R15
    gegaan, dit resulteerde in een hogere verbruik, ging van 1:14 naar 1:12.
     
  7. Wat voor afstanden rij je? En is dat grotendeels op binnenwegen, 80 km wegen of snelwegen?
     
  8. 550 km op een tank vind ik wel heel duur.. Ik rij ook met een 1.8 tddi en rij zeer sportief.. ongeveer 700 km op een tank..
     
  9. voornamelijk binnenwegen of maximaal 2 vaks wegen en redelijk bochtig

    maar jaag mijn motor iets minder hoog in toeren, ipv naar 3000 hou ik het op 2600-2800 da scheelt al iets toch en merk ik dat hij toch iets minder verbruikt
     
  10. 550 km op een tank daar zou ik voor tekenen. Alleen voor een diesel is het niet erg zuinig. Ruik je onder de motor kap geen diesel lucht ? Het zou kunnen dat er een retourleiding van je verstuivers kapot is.
    Je ziet er ruikt dat eenvoudig door de motorkap open te doen en te kijken of het erg nat is of niet.
     
  11. Ik denk dat er veel te verklaren is uit het feit dat je veelal binnenwegen rijd!
    Ik heb dit ook veel gehad met mijn 1.8 TDCI en ik vond hem ook niet echt zuinig voor een diesel.
    Ook nadat ik hem gechipt had werd hij niet veel zuiniger.
    Tegenwoordig heb ik een vriendin waarvoor ik eerst het halve land door moet rijden om daar te komen!
    Nu rijd ik dus ineens veel snelweg, en ik kan je garanderen: dat doet hem erg goed!!!
    Doordat hij nu los komt wil hij ineens veel beter vooruit, en ook op de binnenwegen is het verbruik met sprongen vooruit gegaan!

    Normaal zat ik zo rond de 1:13/14.
    Als hij eenmaal goed los is gekomen op de snelweg haal ik op een volle tank op binnendoorweggetjes ineens 1:15/17!!(afhankelijk van mijn rijgedrag op die tank! :P )

    De auto heeft het gewoon nodig om af en toe even "uitgelaten" te worden.
    Lange stukken rijden waarbij je niet onder de 3.000rpm komt!

    Even laten brullen op de duitse autobahn zal hem ook zeker goed doen denk ik...
     
  12. Dat "even uitlaten" lijkt mij ook niet verkeerd, zeker als je anders altijd korte afstanden rijdt of alleen binnenwegen.
     
  13. idd, doe ik ook meestal. Wij rijden hier alleen maar korte stukken (5-10km) maar als ik dan een keer wat verder weg moet, dan gaat het invoegen en inhalen gepaard met een keertje terugschakelen en dan duurt het wat langer voordat ik weer opschakel :D :D Laat maar brullen die motor :banana:
     
  14. bedankt voor de tips mannen, we zullen eens erop letten, en kzal eens resultaat laten weten:p héhé, maar dat uitlaten da is geen probleem:d
     
  15. OK mensen, lange afstanden wordt ie natuurlijk zuiniger.

    Maar 550 km met 52,5 liter ( zeg maar 50 netto) is 1 op 11 dus dik 9 liter per 100 km.
    Da's belachelijk veel, ook met LM velgen.

    Al zou het kunnen zijn dat deze niet origineel bij dit type auto horen, en de ET-waarde veel afwijkt van de originele.
    Als ie nl. veel breder op het spoor komt staan, wringt ie als het ware altijd, omdat de uitlijning is gedaan bij (waarschijnlijk) de originele wielen.

    Bij mij is ie volgens de boordcomputer ook dorstiger met de LM wielen (215/45-17), maar dit komt IDD ook doordat de afwijking met de werkelijke waarde -1 % is, dus hij geeft 1% minder aan als werkelijk.
    Met de originele banden op de stalen velgen (175/65-14 ) geeft ie op de teller iets van 6% meer aan als werkelijk.
     
  16. ik verbruik met mijn 1.8 tdci 115pk volgens de boordcompueter gemiddeld 7-7.5L. Net geen 700km met een volle tank.

    Ik neem aan dat dit verbruik wel mooi is, of doen er sommige beter? Hij gaat bovendien wel vaker in hoge toeren..
    Krijg alleen schrik als ik zie wat ie dan verbruikt :shock:
     
  17. Ik haal met gemak 800 km op 1 tankt en dat is met schakelen bij 3000 toeren en veel snelwegen. Zou ik bij 2000 toeren schakelen kan ik zelf 1000 :grote ogen: km halen verder durfde ik niet omdat het lampje toen aan ging. Ik ben dan ook heel blij met deze focus volgens de garage rijden de meeste toch 1 op 15.

    Schoenen met stalen neuzen zeker :lol:
     
  18. Collegas's die hun best doen zuinig te rijden met hun 1,6 tdci in de Focus II en met de 1,8 tdci in de Focus I, verbruiken zo'n 5l/100km, dat is dus 1 op 20.
     
  19. Dieselen

    Sinds 2006 rijd ik in onze 1.8 TDDi en ik vond het verbruik eigenlijk wat tegenvallen, aangezien in meestal 1:16-17 haalde.
    Nu ik jullie ervaringen zo zie, doe ik gewoon gemiddeld met een tank.
    Dat vind ik wel weer prettig.
    Blijft eigenlijk toch het feit of dat niet beter zou kunnen?
    Ik schakel eigenlijk altijd rond 2200-2300 toeren en rijd eigenlijk alleen snelweg. Ik heb in de zomer de standaard Michelin Energy 185/65 r14 eronder en ben eigenlijk nooit zwaarbeladen.

    Is het feit dat het een TDDi is misschien de oorzaak? en zou dat met een grotere motorinhoud beter zijn, aangezien de 1.8 bij 130 km/h meer toeren moet draaien?
     
  20. Het ligt vooral ook aan de tdDi, een tdCi is zuiniger.
     

Deel Deze Pagina