1.0 EcoBoost 125pk Verbruik tijdens de vakantie

Discussion in 'Performance' started by ReneAP, Sep 23, 2016.

  1. #21 kolere, Oct 2, 2016
    Last edited by a moderator: Oct 2, 2016
    Dit is gewoon totale kolder welke mooie formule je er ook bij haalt. Zonder koppel, geen vermogen. De hoeveelheid koppel bij een bepaalt toerental geeft een bepaalde hoeveelheid vermogen. Is het max koppel laag, dan zal een motor meer toeren moeten maken om een bepaalt vermogen te halen. Los van waardeloze motoren met veel koppel die bij weinig toeren hun max koppel halen en dan totaal inkakken.

    Daarnaast vind ik het prima dat jij bij een beetje belasting in het toerengebied rijdt waar het maximale vermogen vrijkomt. Ik ga bij mijn diesel niet invoegen of een aanhanger trekken met 4000tpm, ieder zijn ding;).

    Overigens is de curve die je toont van de 100ps en niet 125ps waar het hier over gaat.
     
  2. Haha, daar is tie weer, de zoveelste discussie over koppel en vermogen :dance:

    Het is een simpel rekensommetje :
    draaimoment (=koppel) x toerental = vermogen

    Op zichzelf staand zegt 'koppel' dus niet zoveel idd, maar het is wel degelijk interessant bij welk toerental dat draaimoment ontwikkeld wordt ...
    Het leveren van een hoog draaimoment bij lage toeren geeft DUS ook al een flink vermogen bij relatief weinig toeren ..., dat geeft een comfortabele motorkarakteristiek waarbij je al laag in toeren veel trekkracht hebt, dat wordt ook aangeduid als een 'soepele motor' en rijdt 'rijk' :D , vooral voor wie niet zo van schakelen houdt.
    Turbomotoren zijn daar een goed voorbeeld van, in het pre-turbo tijdperk zag je dat vooral bij motoren met veel cylinderinhoud ... vandaar het Amerikaanse statement : "there is no substitute for kubic inches"

    Het vermelden van de zgn. koppelkromme heeft dus zeker waarde en wordt niet voor niets nog altijd door alle autofabrikanten in ere gehouden.
    Dat dat voor het maximale vermogen en dus de topsnelheid weinig uitmaakt doet daar weinig aan af.
     
  3. [MENTION=10012]Koen[/MENTION]: Die discussie is keer op keer nodig omdat sommige mensen het altijd weer beter denken te weten dan grootheden zoals Newton en Einstein die de natuurkundige wetten in formules hebben gegoten.

    Er is overigens veel onderzoek gedaan naar welke motorkarakteristiek snel voelt (ik heb zelf een tijdje bij een dergelijk onderzoeksinstituut gewerkt). Gek genoeg voelt de snelste accelleratie niet als zodanig. Zie mijn eerdere opmerking dat 'de fut' eruit lijkt te gaan als het vermogen niet meer toeneemt en je daardoor geneigd bent om iets te doen wat juist niet goed is als je bijvoorbeeld vlot wil inhalen of invoegen.
     
  4. #24 Marco Morello, Oct 2, 2016
    Last edited by a moderator: Oct 2, 2016
    Maar ik wil kunnen doorhalen in de toeren... Waarom? Omdat ik het mooi vind om te doen. Ik wil een motor die spreekt, een motor die emotie losmaakt bij gas geven. Niet een stil, comfortabel en saai blok.
    Ik wil autorijden beleven, waarom? Omdat ik er van wil genieten. Leuk al dat koppel en dat schaklelluie rijden... laat mij af en toe maar in mijn Focus I doortrekken tot tegen de toerenbegrenzer. In 2 tikt ie dan de 100 echt km/h per uur aan. Geniet ik nog steeds van. Ondanks zijn bescheiden vermogen van 128 pk (gemeten). Tel daarbij nog steeds een scherp en communicatief onderstel bij en dan snapt de echte liefhebber wel wat ik bedoel. Als ik op een klaverblad of lekkere bocht of doordraaier weer een dikke frAudi of BMW voorbij ga of zonder te remmen die bocht neem, geniet ik volop. Zeker als degene in zijn nwe wagen het toch probeert. Denk nou niet dat ik de openbare weg continu als racebaan gebruik dat zeker niet. Ik zal wel oud worden, maar al die gedownsizede motoren in die anonieme wagens is (nog) niks voor mij. Nogmaals ik wil het autorijden beleven.

    Ohja; koppel zegt niks over snelheid. De vorige generatie F1 wagens met bijvoorbeeld V8 motoren had weinig koppel, maar des te meer vermogen. Toch haalden ze op het oude Hockenheim 360+ km/h.
     
  5. #25 kolere, Oct 2, 2016
    Last edited by a moderator: Oct 2, 2016
    Ik blijf dit een rare opmerking vinden. Hoe je het went of keert vermogen, overbrenging en luchtweerstand zijn de zaken die grotendeels de topsnelheid bepalen. Vermogen is een combinatie van koppel en het aantal toeren dat een motor draait. Hoe kan je dan zeggen dat het "niks" over snelheid zegt. 0 x 10.000tpm is nog steeds 0 kW. Overigens ging het hier dacht ik niet over topsnelheid of sprinttijden, maar over vermogen in het algemeen van een motor.

    Het verhaal over beleving ben ik wel met je eens, maar dat wil je (ik) alleen als je sportief aan het rijden bent. Moet je 100den km's afleggen heb ik liever een motor met relatief veel koppel en dus relatief veel vermogen laag in de toeren.
     
  6. #26 Marco Morello, Oct 2, 2016
    Last edited by a moderator: Oct 2, 2016
    "Niks" is misschien wat tekort door de bocht, maar in verhouding hebben die F1 wagens erg weinig koppel, maar een surplus aan pk's. Niet voor niks dat ze eerder 18.000rpm of meer draaiden. Een recenter voorbeeld de ST170 of de Civic Type R. Relatief weinig koppel maar toch wel veel vermogen en een hoge topsnelheid. ST170 loopt iets van 240km/h. En op de lange afstand, om 120-140km/h te rijden heb je niet veel koppel of veel vermogen nodig.
    Tuurlijk moet je dat niet moeten rijden met 5000rpm. ;).
     
  7. st170 waar ik mee gereden heb deed 210 en toen was de fut er echt wel uit (officieel moeten ze 215 doen of zo?)
    mijn 1.8 heeft tot nu toe 206 gelopen op zn hardst (was echt t maximale ala dik 6000 toeren of zo) :mrgreen: terwijl hij 198 zou moeten doen.
    mondeo st200 heeft al de 220 aangetikt en toen liep i nog vloeiend door dus die zal de 230 ook wel aantikken zoals t hoort.
    st225 sleeper van die maat van mij doet iets van 235 f zo terwijl hij 240 moet doen in st outfit.

    dit is allemaal gps snelheid :mrgreen:

    snelheid betekend dus niet altijd veel vermogen, wel heeft er mee te maken en maakt vermogen de weg er naar toe sneller.

    en dat verhaal van stille saaie motoren ben ik met je eens.

    ook laast de focus uitgeleend en die stond er van te kijken hoe goed een 17 jaar oude focus reed, hij zij dat t strakker lag dan zijn fiesta mk7 s

    ook herken ik het gedeelte dat in bochten bij opritten/klaverbladen ect ook dikke wagens kan "aandouwen" en die dan vol verbazig kijken dat een focus harder door die bochten kan dan hun "predium" auto. natuurlijk lopen hun uit op de snelweg zelf maar dat is nie echt eerlijk tegen een 17 jaar oude atmo 1.8.

    en om ontopic te blijven mijn 1800 blijft boven de 3000 toeren in heuvel gebieden(limburg :schater:) of hellingen.

    mijn gemiddelde van de 1.8 is ongeveer 1 op 9 of zo, boeit mij verder ook weinig. aangezien de funfactor dan hoog is :mrgreen:
     

Share This Page