1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verbruik te hoog

Discussie in 'Performance' gestart door bouja15, 5 mrt 2009.

  1. Ik rij sinds kort een Pepperred focus tddi. Ben superblij met mijn auto alleen valt mij op dat mijn verbruik hoger ligt dan wat ik hier op het forum lees (waar ik heel veel aan heb). Ik rij nu ongeveer 1:14. Ik heb nog niks vervangen aan de auto (dacht zelf aan olie,filters). Is er misschien iemand die een tip of idee heeft waar het aan zou kunnen liggen? Ik rij voornamelijk op de snelweg..normaal rijgedrag.[/b]
     
  2. ik zou eens kijken naar het luchtfilter.

    en de bandenspanning ;)

    op 17 inch reed ik met me tddi ook ongeveer 1op 14a15 zonder chiptuning.

    het kan ook je egr systeem zijn. dan kun je het beste denk ik de auto eens uit laten lezen bij de dealer;)
     
  3. Bandenspanning gecontroleerd en die is in orde. De luchtfilter gaat volgende week vervangen worden. Het egr systeem????
     
  4. Ja, dat is een klep die zorgt dat er in deellast een gedeelte van de uitlaatgassen weer terug de motor ingevoerd wordt. Je hebt dan dus minder zuurstof in de motor omdat een deel van de lucht reeds gebruikt is. Theoretisch dus een iets hoger verbruik dan bijvoorbeeld een auto zonder die klep. Nu vervuilen die kleppen erg snel, omdat die uitlaatgassen bestaand uit roet, en andere vervuiling. Die vervuiling zet zich af op het gehele inlaattraject en langzaam slipt eigenlijk de boel dicht. De klep sluit af als je vol gas geeft, echter kan het zijn dat door de vervuiling die klep niet meer goed afsluit en dan heb je vermogensverlies en een hoger verbruik. Zelf heb ik ook een Tddi en ik heb de klep volledig afgesloten, dus ook tijdens deellast heb ik 100 procent verse verbrandingslucht en geen risico meer dat het inlaattraject vervuild wordt en dichtslipt. Op internet kun je grappige verhalen lezen en fotos zien waarin echt goed te zien valt wat er gebeurd met je motor en vermogen als je roetafzetting hebt in je inlaattraject, dat liegt er soms niet om!

    Advies: sluit je EGR klep af dmv een plaatje. Hier op het forum staat er al een How To over dat onderwerp.

    Mijn ervaring: de auto pakt in deellast veel sneller op, originele vermogen is weer terug, na het reinigen van de inlaat geen kans meer op roetafzetting.

    Dit geldt enkel voor de oudere generatie tddi meen ik, de nieuwere die moeten ook softwarematig worden aangepast ivm storingen in het motormanagement als de klep word afgesloten!

    Je hoeft niet bang te zijn dat je APK in het gevaar komt, want door het afsluiten van die klep roet de diesel een heel stuk minder....schonere lucht=schonere verbranding en dus minder roetuitstoot.

    Van Wijns is er speciale EGR reiniger verkrijgbaar, dit lost die roetaanslag op in je inlaattraject. Wel even met beleid reinigen, want je moet het inspuiten vlak voor je inlaatspruitstuk. Motor moet draaien als die reiniger inspuit en die begint uit zn eigen ineens in toeren te stijgen als je begint in te spuiten....kortstondig steeds een beetje inspuiten tot de spuitbus leeg is.
     
  5. Die kan ik dus niet helemaal volgen :roll:

    Minder schone lucht in de motor heeft doorgaans geen effect op het verbruik.
    Wel op het vermogen en roet uistoot.

    Wat wel van invloed is, is bijvoorbeeld de staat van de injectoren, als deze te lang open blijven staan of lekken, dan stijgt het verbruik wel. Dit gaat meestal ook gepaard met extra roet, maar hoeft niet.
    17" wielen werken ook niet echt mee.

    Ik rijdt doorgaans tussen de 1:16 en 1:19 afhankelijk van de type wegen (op 16" wielen)

    Dutchguy
     
  6. Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor de reacties..kan alleen de how to topic niet vinden m.b.t. egr systeem. En ik heb gewoon de standaard 14' inch velgen. Is het een idee om een injectorreiniger te proberen icm met een nieuwe luchtfilter?
     
  7. Heel simpel, zonder egr behoef je minder gas te geven om dezelfde prestaties te halen als met een auto die wel een EGR klep heeft, in deellast uiteraard. Oftwel, belast je de motor met 50% en je hebt een egr klep, dan verbruikt doe motor meer in verhouding met een motor zonder EGR die je ook voor 50% belast.

    Waarom? Ook simpel, de ene motor haalt meer rendement uit het gevraagd vermogen vanwege zuurstofrijk mengsel...MET EGR heb je in deellast minder rendement uit dezelfde hoeveelheid gevraagd vermogen. Om dus met EGR dezelfde prestaties te halen in deellast als de motor zonder EGR, dient er meer energie aangevoerd te worden, deze kan niet worden gehaald uit de toegevoerde zuurstof, dus gebeurd het met iets meer brandstof.

    Dus een auto die met EGR rond rijd, zal verhoudingsgewijs minder kilometers halen uit een liter diesel in dit geval.

    Uiteraard zullen de verschillen minimaal zijn, alhoewel na anderhalve ton de boel dusdanig aangetast kan zijn dat je verbruik echt wel duidelijk stijgt.
    De combinatie van een vervuild inlaattraject en een nog steeds openstaande egr klep zijn m.i. wel degelijk terug te vinden in het verbruik.
     
  8. mijn auto is gloed nieuw nog geen week oud en die verbruikt 1 op 14.5
    en dat is dus ook niet zo heel erg zuinig

    ik heb een 1.6 TDCI 110PK
     
  9. Das gebruikelijk met een nieuwe auto, de boel moet inslijten etc....
     
  10. Ik had onderstaande net ook ergens anders neergezet; hier past het denk ik beter.


    Bij mij verschilt het nogal.
    Als ik wat meer kortere ritjes heb dan is het zomaar tussen de 1 op 15 en 1 op 16. Bij wat langere ritten gaat het snel naar de 1 op 18.
    Ik ben onlangs heen en weer geweest naar Voorthuizen op de Veluwe. Retour een 300 kilometer. De boardcomputer staat gemiddeld op 4.7 liter per 100 km. Ik moet daarbij opmerken dat de boardcomputer vaak een iets te rooskleurig beeld schetst.
    Ook merk ik dat de chauffeur best wel invloed heeft. Mijn zoons 19 en 21 zijn iets minder zuinig dan ik ben.....
     

Deel Deze Pagina