1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk verbruik focus 1.6 benzine

Discussie in 'Performance' gestart door spdfrk, 14 mei 2010.

  1. hallo iedereen

    ik heb van mijn opa zijn focus 2 uit 2005 1.6 champion benzine gekregen
    er staat nog maar 14.000km op de teller dit omdat opa er alleen
    maar boodschappen mee deed.

    nu rij ik er de laatste tijd best veel mee [minimaal 120km per dag]

    maar mijn gebruik blijf best hoog en ik rij niet heel hard
    en het meeste op de snelweg

    het verbruik is wel iets omlaag gegaan maar staat nu nog op 11/100
    en dat is best veel toch?

    heeft iemand anders hier ervaring mee?

    thanks alvast!
     
  2. Ach , de mijne ( 1.6 100pk 2006 156.000km) loopt 10l/100km , volgens de meeste hier is dat teveel maar jammer dan, anders moet ik als een oud wijf gaan rijden.

    ( en nee, hij heeft geen ouderhoud nodig )

    Die blokjes kunnnen ook 1 op 13/14 halen maar dat is mij nog nooit gelukt.
    Misschien als ik een rit van 200km maak en dan de hele rit 80 km/ph op de cruise rijd maar dat doe ik nooit.
     
  3. #3 BarryST, 14 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2010
    Dat zijn (bijna):st:-waardes;)

    Ik neem aan dat je hem wel gereset heb;)
     
  4. Ik rijd met mijn 1.6 16V 100Pk FoFo 1 Fase 1 wagon 6,8 liter op 100km.

    Is zowel snelweg als stadsverkeer
     
  5. De bandenspanning is goed?

    Probeer eens 1 dag een snelheid van rond de 100 km/u aan te houden. Als je toch minimaal 120 km per dag rijdt, dan zou het gemiddelde snel omlaag moeten gaan.

    Of tanks een keer een premium benzine zoals bijvoorbeeld Shell V-Power of BP Ultimate.

    Wat voor verbruik heb je berekend als je net getankt hebt? Afgelegde km met verbruikte aantal liter geeft het echte verbruik.
     
  6. #6 kolere, 14 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2010
    Is veel te veel, indien je 120 km lang 100km/h op de teller rijdt zou je zelfs richting de 1 op 14 a 15 (7,1 tot 6,6l op 100km )moeten gaan (airco uit). Meet je dit aan het aan liters benzine of de boardcomputer?
    Wat je kan doen:
    - Accupolen 15 minuten eraf halen, hierna leert de auto zich weer opnieuw in (duurt wel 20km rijden ofzo).
    - Bandenspanning controleren, dan stuur los dan moet de auto rechtdoor gaan zo niet de uitlijning niet goed (ook niet goed voor het verbruik)
    - Ik zou dan de tank leegrijden tot het lampje gaat branden, er v-power of ultimate ingooien.
    - De de auto goed warm rijden (20km) en dan even flink gas geven en lekker door trekken.
    - Ook kan het geen kwaad alle filters en olie te vervangen en als je er echt zin in hebt ook de bougies (misschien ook nat geworden door vaak met een rijk mengsel rijden door veel korte ritjes).

    Ik weet ook niet of je opa zich aan de onderhoudsschema's heeft gehouden, het is natuurlijk best aannemelijk dat je na 3000km in een jaar, zoiets hebt van die beurt kan wel wachten;). Zo niet dan zit je met olie van misschien al 2 a 3 jaar oud, waar hoogst waarschijnlijk veel vocht in zat omdat de motor nooit warm werd.
    Zelfs auto's op benzine kunnen vervuilen bij alleen maar stadsritjes en een motor die nooit op temperatuur is.

    Verder veel sterkte met de Focus, is toch best een leuke gift of erfenis!
     
  7. Gewoon even flink los rijden, goed warm, en gassen maar. Daarna als je rustig rijd moet je makkelijk 1 op 14/15 kunnen halen. Mijn vriendin presteert zelfs een huiveringwekkende 1/17,5 ;)
     
  8. Ik kom niet hoger dan 1 op 11 en vele malen vaker kom ik uit op 1 op 9.
    Vorige week een uitschieter van 1 op 7,5!
     
  9. Sietze is waarschijnlijk niet de maatstaaf voor het 'normale' verbruik :P
     

  10. Heb zelf ook een 1.6 16v en rijd ongeveer 1 op 14, ongeveer schakelend bij de 3000 toeren..

    heb nu dus een 57i kit,, en denk dat het verbruik nu wel wat toeneemt haha..
     
  11. Ik zit meestal tussen de 1 op 12,5 - 13,5.
     
  12. Klopt! 18" slofjes, zware rechtervoet, veel stadskilometers...
     
  13. Ik vind het erg veel. Met mijn vorige Focus reed ik korte afstandjes en gaf hij 11/100 km aan. Maar als ik lange ritten ging maken haalde ik met gemak 8,5/100 :)

    Misschien moet je idd eerst ff de boardcomputer resetten. Dat kan op 2 manieren:
    1- ga met je BC naar je verbruik en druk diezelfde knop geruime tijd in en hij springt op 0
    2- de andere manier is idd de accu eraf halen zoals Kolere schreef.

    Maar ik ben het wel eens met BarryST: dit zijn ST-waardes. In Duitsland rij ik zelfs in verhouding zuiniger. 11,3/100 km, maar dan rij ik wel snelheden van 230 km/u ;)
     
  14. Hmm, dat lukt me hier ook wel. Woon werk verkeer, veel file rijden dus :nocheer:, komt me vaak duur te staan denk hierbij aan een gemiddelde van 11,6/100 Km.
     
  15. Ik zie dat de meeste die reageren een Focus I hebben, echter heeft SPDFRK
    een Focus II, en laat die nu net een andere overbrengingsverhouding hebben,
    daardoor draait hij bij 120 km/h meer toeren als de Focus I, ik dacht dat het
    ruim 300 toeren meer was.
    Dus je kan het niet helemaal vergelijken, ook weegt de Focus II iets zwaarder,
    aerodynamisch zit er ook wel wat verschil in:schater:
    Maar 1:12 bij normaal gebruik mag je wel verwachten;)
     
  16. Ik rij met mijn 1.6 focus 2 zowel korte stukjes als langere stukken snelweg. Ik heb dan een gemiddeld verbruik van 1:11. Tijdens vakantie vorig jaar met beladen auto en dakkoffer reed ik 1:8. Mijn 1.6 focus 1 verbruikte overigens ongeveer hetzelfde als mijn huidige. De 1.6 Duratec in de focus 2 moet er behoorlijk hard voor werken om de auto vlot vooruit te krijgen. Bij 130 km/h draait hij ongeveer 4000 toeren. Als je daar naar kijkt vind ik het verbruik zo slecht nog niet.
     
  17. Kleine waarschuwing als je een auto die nooit gewend is geweest om af en toe op zijn bliksem te krijgen, dan ineens er van langs geeft (zoals sommigen hier zeggen flink gassen) dan heb je kans dat je meer sloopt dan je lief is.

    Advies wat ik je kan geven:

    Welke banden gebruik je, welke maat wielen, heb je veel losse (zware) zooi in de auto? Dit zijn ook ongemerkt verbruikopkrikkers.


    Geef de auto onderhoud: dus nwe olie incl. oliefilter, nieuw luchtfilter. Controleer of je maf sensor niet versmeerd is (mits aanwezig), is deze vuil reinig deze dan ook. Tank een aantal keren V-power, controleer de bandenspanning etc. Reset mij part de BC en bekijk het verbruik dan over een kleine 1000km weer. Ga niet abnormaal lopen trappen, maar ook niet als opa gaan rijden. Gewoon normaal met het verkeer mee. De auto moet naar alle waarschijnlijk gewoon nog los gereden worden, oftewel opnieuw worden ingereden.

    De auto zijn na verloop van tijd een stuk zuiniger kunnen zijn.

    Ikzelf heb een 1.6 16v Fofo 1. Het verbruik staat op 10,2/100km. Moet zeggen dat ik niet echt zachtjes rijd....
     
  18. ik moet ook blij wezen met 1 op 10 hoor met mijn 1.6

    als zou ik als een oud wijf (ownee oud opatje rijden) dan moek blij wezen met 1 op 11

    maar hou wel van een beetje doorstampen met mun auto dus 1op 10 ist meestal soms zelfs er ook wel onder...1 op 8 heb ik ook wel eens gehaald....maar nu houd ik het niet meer bij,wil het niet eens weten wat mun verbruik is want dan kan ik wel janken :P haha
     
  19. heej iedereen

    ik ben nog erg veel aan het veranderen aan mijn focus
    waaronder de wielen/velgen heb er nu 17'' titanium velgen onder
    met 205/50/17 banden

    zal idd even het verbruik resetten en dan mijn bevindingen hier posten.
    erg jammer alleen dat je op een focus alleen maar het gemiddelde verbruik ziet en niet het actueele .
     
  20. De MKI geeft wel het huidige verbruik weer op de BC... Lijkt mij sterk dat de MKII dat niet doet.
     

Deel Deze Pagina