1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ventilator blijft draaien nadat motor uit is

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mleloux, 20 nov 2013.

  1. Hallo,

    Al een tijd blijft de ventilator draaien terwijl de motor al lang is uitgezet.
    Nu is intussen 2 maal de accu leeggetrokken en wordt het toch erg lastig.

    Heb intussen 3 relais (11, 15 en 16) gevonden waar het in zou kunner zitten maar die hoor ik gewoon klikken als ik er een 12 V accu op zet.

    Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?
    Ik denk er wel over om de relais preventief te vervangen maar waar kan ik die halen? Gewoon bij de Brezan of Halfords of moet je naar de dealer?

    Alvast bedankt,
    Matthijs
     
  2. Ik ben er wel zeker van dat als je de betreffende relais laat zien bij de Brezan ze wel een vervanger hebben. Bij Halfords verwacht ik niet dat ze de goede hebben.
    De dealer heeft ze uiteraard ook.
     
  3. Bij mij blijft soms de ventilator ook draaien en gaat dan na een poosje weer uit. Bij jou blijft hij continu doordraaien?
     
  4. Om welke motor gaat het eigenlijk. Er is een poos geleden een terugroepactie geweest van Ford waarbij een aanpassing werd gedaan aan de koelfan. Daardoor word hij geschakeld en stopt hij wanneer de motor uitgezet word.
     
  5. Het gaat om een 1.8 16V uit 2000.
    Hij blijft echt lang doordraaien. Nu 2 maal zolang dat de accu leeg was....

    Heb net de ford dealer gebeld en die kwam met een prijs van ca. € 110,- (vond hij zelf ook wel veel).
    Brezan gebeld en die hadden hem niet. Ga nu even bij een autosloop kijken waar ze hem waarschijnlijk hebben vooriets van € 20 (scheelt veel moet natuurlijk wel goed zijn).
    mocht het helpen laat ik het weten.
     
  6. Dit werd er bij vermeld, dus denk niet dat dit een oplossing is bij nadraaien van de fan:
    Uit onderzoek is gebleken dat in landen waar de wegen s`winters intensief worden gepekeld de kans bestaat dat er corrosie op de regelmodule van de koelventilator ontstaat.
    In uitzonderlijke gevallen kan deze corrosie zich voort zetten in de elektronische circuits en oververhitting veroorzaken.
    in zeldzame gevallen kan de oververhitting volstaan om de module en de omringende bedrading en onderdelen te laten ontvlammen.


    Maar goed dit ging over de focus II, voor jou niet relevant.

    Van de Ford onderdeelprijzen word ik ook niet blij de laatste tijd:
    - Setje 4 geleidepennen schijfremmen voor (is gewoon een inbus boutje): 100 euro.
    - 4 afdekkapje voor in de rail (waar dakdragers ingaan) 45 euro! Is gewoon een plastic kapje....
    - Radiopaneel (plastic plaatje) 60 euro!

    Kan je relais niet uit een sloopauto halen?
     
  7. Misschien kun je kijken of er eenzelfde relais inzit en kun je die even wisselen om het uit te proberen?
     
  8. Even er van uit gaande dat we het inderdaad over de radiatorfan hebben.. controleer eens of:
    1) hij direct aanslaat als je de auto start (en hij uit was)
    2) hij niet aanslaat als hij aanblijft en je de accu een paar seconden los haalt

    Bij 1) denk ik aan een kortgesloten/defecte temperatuur sensor in de radiator.
    Bij 2) lijkt het eerder op een relais wat kleeft of een module die in de war is.

    Overigens, je test met het relais; heb je dit gedaan terwijl deze aangesloten was op de fan? Een relais wat blijft 'kleven' doet dat soms wel als ie onder belasting is (van een fan bijvoorbeeld) en niet zonder belasting.

    Ik weet niet of dat relais open te krijgen is, maar het is wellicht de moeite om naar te kijken. Je kunt dan namelijk de contactpuntjes schoon maken met een mesje oid (voorzichtig, breekbaar!).
     
  9. Ik heb het relais opengemaakt. Bleek dat de contactpuntjes helemaal verweerd en krom waren.
    Heb intussen bij een autosloop (Salam bij Vijfhuizen) een andere relais gehaald voor € 10,- en in de auto geplaatst.
    Lijkt het nu weer goed te doen. Moet er wel nog een stukje mee rijden maar de ventilator hoor ik nu niet meer bij starten.

    Laatste keer dat ik de accu had opgeladen begon de ventilator meteen te lopen nadat ik de accu weer had aangesloten. Dit keer niet.

    Test met de relais had ik trouwens gedaan terwijl hij uit de box was (lekker warm in de huiskamer).

    ik hoop dus dat het zo is opgelost. probleem was dan inderdaad de relais voor de ventilator (nr 15).
     
  10. Klinkt wel als een goeie reden voor je probleem, ik duim met je mee ;)
     

Deel Deze Pagina