1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Velgmoer/bout laat los!

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Mr Bullet (Sietze), 25 mei 2008.

  1. Eerder deze week heb ik al eens aangegeven dat ik vreemde geluiden hoorde.. Vrijdagavond had ik de oorzaak gevonden. Een velgmoer/bout ontbrak. Zaterdagmiddag heb ik een nieuwe moer geplaatst en vandaag inspecteer ik mijn auto en is opeens de moer weer pleite.... :shock:

    Ik weet heeel zeker dat ik de bout mega vast had zitten maar toch is er weer af? Hoe kan zoiets? En hoe kan ik dit voorkomen/oplossen?
     
  2. bout

    je zegt je weet zeker dat je hem hartstikke vast hebt gezet.
    maar het kan ook te vast.
    Er zit altijd rek in een bout, en daarom moet hij op moment gezet worden.
    Met het juiste moment rek je hem iets uit en de bout blijft dan met die ingestelde spanning vast zitten.
    Rek je hem teveel uit dan breekt hij als je BV door en bocht gaat en spanning op de bouten komt te staan zijdelingse kracht.
    En geloof me op moment zetten is belangrijk heb zelf al bouten zien breken op een wartsilla scheepdiesel van 18000 PK en dat was en M60 bout.

    Groeten richard
     
  3. Re: bout

    Precies, Te vast kan ook. Daardoor kan de draad ook een keer kapot gaan en zit je helemaal met de gebakken peren. Misschien wat locktide dat wil ook wel werken.
     
  4. dan is de volgende vraag natuurrlijk, is het schroefdraad van je tapeind ook weg of erg beschadigd?

    of lijkt het erop dat de bout los is gedraaid?
     
  5. Re: bout

    Wat the f*ck is locktide? :oops:
     
  6. soort vloeibare pakking.
     
  7. Oke nou goed ik ga vanavond er weer een nieuwe bout op zetten en deze keer dan iets minder stevig. Als deze er dan weer binnen een dag af gaat dan ga ik kijken naar een andere oplossing 8)
     
  8. Geen ruzie met je buren :?: :wink:
     
  9. Mijn buurman is wel een beetje jarloers op mijn auto gezien hij een oude escort station heeft. zie foto... Vroeger had hij een snelle Sierra met 4x4 alleen die heeft een weekendje racen op de nurburgring niet overleeft!
    Ben hem nu aan het overhalen om ook focus te gaan rijden. :lol:

    [​IMG]
     
  10. locktite

    persoonlijk zou ik opassen met locktite.
    Als je daar niet mee weet om te gaan krijg je de bout ook niet meer los.
    Heb al wel vaker met een brander gestaan omdat een nitwit er veel teveel locktite op had gesmeerd.

    Probeer hem nu maar eerst op moment te zetten een bij de dealer vragen of ze dat willen doen.

    En wat men zegt over het schroefdraad klopt ook schijn even met een zaklampje in het gat van de bout en kijk of het schroefdraad er nog goed uitziet.
    Als je de draadgangen hebt uitgerekt loopt je bout ook steeds los.

    succes richard
     
  11. Heb je trouwens wel de juiste bouten erop?
    Die voor LM velgen?
     
  12. Waarin zit dan het verschil? Ik mag er toch vanuit gaan dat de verkopende garage destijds de juiste erop heeft gezet?
     
  13. Denk het ook, het kan ook zijn dat ze er verkeerd erop zijn gezet en met een luchtsleutel gewoon erop gedraaid zijn. Dit probleem had ik vroeger met de scooter.. en maakte me dus **&^%*&^*&^ want het hele draadeind was kapot :).. controleer het draad maar eens goed. En inderdaad niet TE veel locktide. Het helpt tegen lostrillen etc. Maar als je teveel doet kan het werken als lijm. Suc6
     
  14. Bedankt voor de tips ik ga vanavond even kijken....

    Net even een nieuwe erop gezet een een kleine 20km gereden op snelweg, binnenweg, rotondes en dergelijke en hij zit er nu nog steeds op :lol:

    Hopelijk dus opgelost!
     
  15. Ik zou er niet op rekenen dat je het hebt opgelost.

    Een bout heeft een rekgrens.
    Normaal gesproken trek je een bout aan totdat je deze precies iets oprekt.
    Daardoor blijft alles vastzitten.

    Als je voorbij die grens doordraait dan ben je voorbij het gebied waar de bout rekt en dan vloeit de bout.
    De bout wordt nu zonder veel moeite langer tot hij breekt.

    Een eenmaal te strak opgespannen bout is dus nooit meer te vertrouwen!

    Vervangen van de tapeinden in de naaf is vrees ik de enige juiste oplossing als je de tappen beschadigt hebt door te strak aandraaien van de moeren.

    Bij de Ford gaan de wielmoeren vast met 110Nm, met een momentsleutel dus.
     
  16. Heel verhaal maar een vriend van mij die bij de vw dealer werkt heeft even een moment sleutel meegenomen voor me. Daarmee hebben we hem vast gezet en hij zit er nog steeds op. Heb er inmiddels een slordige 120km mee gereden. Gezien mijn rijstijl heeft ie onder voldoende werkdruk gestaan. :lol:
     

Deel Deze Pagina