1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

velgen voor ford focus

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door fordfocuswagon, 19 nov 2007.

  1. ik heb nu nog standaard wielen plus wieldoppen ,maar zit er over te denken om ze te vervangen voor siervelgen,waar moet ik op letten bij aanschaf van sier/sportvelgen.
     
  2. op de et waarde die ligt bij de focus vrij hoog boven de 35 tot 47 als ik me niet vergis
     
  3. ET 52,5 bij mijn Ford velgen, en zo ver ik weet is dat de standaardwaarde voor lichtmetaal.

    Bij staal ligt het iets lager: 47,5 ?
     
  4. belangrijk is ook de steek, en de grote hoeveel inch. en nog de breedte van de velg. 7.5j zit je vaak wel goed
     
  5. Laat je geen tweedehands Peugeot of Citroën velgen aansmeren.
    De steek is weliswaar ook 4 x 108, maar die hebben een hele lage ET waarde en passen dus niet.

    Er zijn een hoop figuren die van alles aanbieden en alleen naar de steek kijken en daar dan alle auto's bijzoeken met dezelfde steek.
     
  6. Je moet kijken naar 4x108 met een et-waarde die niet lager ligt dan 35 .
    Dit heb ik toen als tip gekregen hier op het forum en daar heb ik leuke velgen voor gevonden.

    O ja mijn velgbreedte is 7 j
     
  7. Dit is geen correcte bewering. :vingertje: :neu_ugly:

    Je moet er eigenlijk voor zorgen dat de ET-waarde ongeveer gelijk is aan die van de originele stalen velgen. :thumbup:

    Het cijfer staat voor de afstand in mm's tussen het midden van de velg en de flens welke tegen de remschijf of - trommel komt, dus zeg maar binnenkant velg. :roll: :wink:

    Dit variëert nogal per type, en soms zelfs per uitvoering :rock:

    Is de ET-waarde nl. veel lager als origineel, dan komen de wielen te ver naar buiten, met als gevolg dat de stand van de wielen niet meer goed is voor wat betreft "het sporen" van de auto. :wtf:

    Hij wordt dan heel gevoelig voor spoorvorming e.d. :frusty:

    Origineel staan de wielen nl. aan de vóórzijde iets naar elkaar toe bij stilstand, dit omdat ze dan tijdens het rijden deze weer rechtuit rijden zonder te wringen. :roll:

    Als ze veel verder naar buiten komen, is de afstelling hiervan niet meer goed, omdat de krachten op de wielen veel groter worden :wtf:

    Is de ET te groot, en zeker met bredere als originele wielen, bestaat de kans dat de tegen plaatwerk of voorpoten aan komen, of met scherp draaien de wielkasten , of diens bekleding raken. :oops:
    Dit laatste is ook het geval als de ET te klein is :oops:


    Ik zou zeker geen grotere afwijking van de ET nemen als 5 mm, minder afwijking is beter :thumbs:
     
  8. op het tabelletje staat een ET waarde van 47.

    wil dus zeggen dat maat 6Jx15inch, ET 52,5mm met steek 4x108mm niet gaat passen? terwijl ze voor de focus zijn?
     
  9. Kwestie van lezen, 5 is ongeveer de gebruikelijke afwijking van de originele door de fabriek afgegeven waarde. Je geeft een afwijking van 5,5 op en je zegt dat de velgen van Ford zijn. Wie beweert dat ze niet passen?
     
  10. En dat terwijl ET 52,5 de originele waarde is voor 15" lichtmetaal velgen voor de Focus I. Gaat dus prima passen, maak je maar geen zorgen.

    Het gaat er in de meeste gevallen over dat de ET waarden van velgen te laag is, waardoor ze te ver naar buiten komen, en de wielkast kunnen raken bij inveren of sturen. Veel auto's hebben lagere ET-waarden, en zeker de Golf velgen die toch regelmatig worden aangeboden.
     
  11. ET-waarde is ook belangrijk voor de belasting van het wiellager, dit heeft
    te maken met de schuine krachten die op het lager toegelaten zijn.
    Een afwijkende ET is bij de kleinere maten velgen niet zo belangrijk,
    maar hoe breder de banden des te belangrijker de juiste ET-waarde,
    hierdoor maak je het verschil tussen wel of niet aanlopen van de band.
     
  12. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat de ET-waarde ongeveer gelijk is aan die van de originele stalen velgen. thumbup
     
  13. ik heb nu in huis een lichtmetaal van 17 inch 7j en ET waarde van 40 staan en die zijn voor een ford.

    lijkt mij ook niet echt een probleem
     

Deel Deze Pagina