Veel toeren, weinig snelheid

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Sander1976, Jun 29, 2009.

  1. Ik heb een probleem met mijn focus 1.8tdci uit 2002.
    In versnelling 1 en 2 heb ik dit probleem vooralsnog niet.
    Alleen in de overige.
    Ik rij zo rustig 2000 toeren en wil bijv iemand inhalen en geef dus gas.
    De toeren zie ik bij de 3000 vooruit schieten en soms ook schommelen, maar de auto komt voor mijn gevoel iets slechter vooruit.
    2 maanden terug is de koppeling en vliegwielmassa vervangen (pfff 1500 euro), dus een verslete koppeling lijkt mij niet de oorzaak.
    Iemand een idee ??

    Misschien komt de auto wel snel genoeg vooruit, want ik rijdt binnen no-time 160, maar de toeren zie ik wel degelijk schommelen.

    Wie helpt met tips ??
     
  2. Smerige gasklep? Dat kan er voor zorgen dat je toerental schommelt :).
     
  3. Kan volgens mij alleen maar een slippende koppeling zijn als de toeren omhoog schieten. Hoor je het ook zo aan de motor?. Misschien de krukaskeerring lek waardoor de koppeling "vet slaat". Ik zou terug gaan naar de garage.
     
  4. Terug gaan lijkt mij inderdaad een slippende koppeling. Ook niet mee doorrijden want door het slippen kan de krukaskeerring te warm worden. Het is standaard om de krukas keerring te bekijken bij een koppeling wissel en vaak uit voorzorg te vervangen omdat je er toch bij kan.
     
  5. Kost dat 1500 euro? Vindt ik wel heel erg veel geld.:confused: Hoeveel km heb je met de oude koppeling gereden?
     
  6. Het is niet alleen de koppeling die vervangen is ;) Ik schat dat de complete koppeling qua materiaal zo rond de 350 - 450 euro zit, als ik het goed lees is zijn vliegwiel ook vervangen...
     
  7. Vliegwiel is zo'n 650 Euries excl. arbeidsloon.
     
  8. #8 Sander1976, Jun 30, 2009
    Last edited by a moderator: Jun 30, 2009
    Nee voor die 1500 euro was het niet alleen de koppeling, maar ook het vliegwielmassa. :)

    Ik heb ondertussen het volgende ontdekt :
    In de 3e versnelling merk je het pas zodra het gas echt flink wordt ingetrapt.
    Een klein beetje extra gas is er niets aan de hand.

    In de 4e versnelling doet hij het ook bij een klein beetje gas, maar lang niet zo erg als in de 5e versnelling.
    Je hoort de motor ook meer toeren maken, en je ziet de toeren ook schommelend omhoog gaan.
    Het vreemde is dat de auto wel gewoon accelereert, en het is moeilijk in te schatten of de auto goed accelereert zodra je de motor meer toeren hoort maken.
    Wel vreemd dat er in versnelling 1 en 2 totaal geen problemen zijn.

    Ik ga zsm naar de garage terug. Als ik iets weet, dan meldt ik dat hier.
    Misschien heeft iemand er ooit nog iets aan. :thumbup:
     
  9. Ik ben erg benieuwd wat de garage ervan zegt.
     
  10. Ik heb het overigens alleen met warme motor.
    Koude motor geen last gehad, al durf ik een koude motor geen volgas te geven.
     
  11. Dit is helemaal niet vreemd. Hoe meer kracht de motor aan de wielen afgeeft hoe meer kracht er op de koppeling staat. Als deze niet goed werkt door welke reden dan ook gaat die slippen. Overigens vind ik het niet slim dat je er meer door rijdt.
     
  12. Dus als je 40 rijdt in bijv. z`n 4 en de toerenteller vliegt omhoog maar de snelheid niet dan is de koppeling versleten. Het is natuurlijk normaal dat de snelheid niet gelijk omhoog schiet als je gas geeft in de 4e versnelling terwijl je 40 rijdt. Dit heb alles te maken met het soort motor en dan met name het koppel. Maar jij rijdt diesel dus hij moet redelijk goed trekken bij lage snelheid in een hoge versnelling.
     
  13. Sander1976, al iets van de garage vernomen?
     
  14. Hij is weer gemaakt. Hydraulisch druklager was gaan lekken.
    Is vervangen, evenals de koppeling weer aangezien deze niet meer goed was vanwege de lekkage.

    Alles onder garantie, aangezien de koppeling en hydr druklager 2 maanden terug zijn vervangen.
     

Share This Page