1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veel toeren, weinig snelheid. Turbo?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jorik, 6 aug 2009.

  1. Hallo allemaal,

    Nog een probleem met mijn Focus 1.8 TDci fase 1 uit 2002.

    Dit is mijn eerste diesel en ook tevens mijn eerste auto met turbo, dus ik weet niet zo goed hoe alles hoort te reageren. Ik kan lekker wegrijden met de auto, de koppeling pakt goed op, geen probleem. De auto versnelt ook goed, daarvoor hoef ik slechts rustig gas te geven. Alleen wanneer ik het gaspedaal goed intrap schiet het toerental omhoog, zonder dat de auto er als een speer vandoor gaat. Als ik het gas weer loslaat merk ik wel dat de auto weer iets terugvalt, dus dat hij wel wíl versnellen.

    Heeft dit te maken met de turbo? Doe ik iets fout? Of slipt de koppeling door? Ik heb nog niet gekeken wat de auto doet als ik hem op de handrem zet en puur op de koppeling, in zijn 3, probeer weg te rijden. Kan het ook aan verkeerde olie liggen, of is er iets anders aan de hand?

    Volgens de vorige eigenaar is de koppeling 40.000 KM geleden vervangen.
     
  2. Dit lijkt op een slippende koppeling. Grote kans dat wanneer de koppeling zo`n 40k geleden vervangen is, er een keerring lekt waardoor de koppeling gaat slippen (alsof het lijkt dat de koppeling versleten is).
     
  3. Bedankt voor je bericht. Morgen ga ik met de auto langs een monteur. Ik vermoed dat het probleem hem niet in de koppeling zit, maar ergens in de turbo ofzo. Zojuist had ik er geen problemen mee dat hij doorslipte. Wat echter wel gebeurde is dat het gloeispiraallampje ging knipperen en ik daarna vermogen verloor. Na het uitzetten en starten van de auto werkte alles weer goed.
     
  4. Als de turbo stuk is, dan zie je dat wel aan de zwarte roetwolk achter je auto.
    Wel toeren maar weinig beweging ligt bijna zeker aan de koppeling.
     
  5. Vandaag ben ik bij een monteur geweest. Gisteren heb ik al het één en ander bekeken en het lijkt erop dat alles meevalt.

    De vacuümslang van het luchtfilter hing los, de grote slang van het luchtfilter zat niet goed vastgeklemd en de slang die de verse lucht aanzuigt zat ook niet goed vast. Daarnaast was het luchtfilter niet zo schoon meer.

    Het filter is vervangen en de slangen goed vastgezet. Nu rijd de auto hartstikke goed. Uiteraard houd ik het nog wel even in de gaten.
     
  6. fijn! veel plezier weer van je TDci
     
  7. Even ter aanvulling, voor de zoekfunctie.

    De auto heeft nog een poosje lekker gereden, zonder problemen. Maar toch kwam het probleem weer terug, dat lag inderdaad aan de koppeling. Waarschijnlijk heeft de beun van de vorige eigenaar de koppeling niet goed gemonteerd, waardoor de hydraulische drukgroep (geloof ik) is gaan lekken. De platen en die drukgroep zijn vervangen en sindsdien zijn de problemen verdwenen.
     

Deel Deze Pagina