1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

van staal, naar lichtmetaal

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Focus_Tddi, 28 aug 2009.

  1. Hallo allen,

    Ik heb nu stalen velgen onder mijn Focus 1 Wagon. Nu heb ik een setje lichtmetaal gekocht en kom erachter dat deze niet passen omdat de schroefdraad en bouten niet passen in de velg.

    Moet ik het draadeinde vervangen of zijn er speciale bouten te koop die je nodig hebt als je sportvelgen gaat monteren?

    Groeten Stef.
     
  2. Normaal gesproken moet het gewoon 1 op 1 passen, mits is de goede steek hebt (4x108 in dit geval). Als je een andere steek velgen hebt, dan kan je hier niets mee doen en heb je de verkeerde velgen.

    Let er ook op dat je voor lichtmetalen velgen speciale moeren hebt, anders draai je ze door het aluminium heen en 1 slotbout per wiel anders kan iemande ze er zo afdraaien.
     
  3. Ik denk dat jij velgen hebt gekocht met de verkeerde steek, anders had het wel gepast.
     
  4. De steek is wel goed. De 4 draadeinden passen namelijk gewoon in alle 4 de gaten van de velg. Enkel lijken de moeren die de velg op zn plek moeten houden te klein voor de nieuwe velgen.
    Het zijn originele Ford velgen. De gaten waar je moersleutel in moet, die zijn een stuk groter. De stalen velgen zijn namelik ook minder dik zeg maar.
     
  5. Stalen en lichtmetalen velgen hebben inderdaad andere moeren nodig
     
  6. Uit de volgende regel begreep ik namelijk dat de bouten niet overeen kwamen met de gaten van de velg.

    Je hebt idd conische wielmoeren nodig voor lichtmetalen wielen.
     
  7. Moeren? Bouten en moeren zijn twee totaal verschillende dingen, en worden hier willekeurig door elkaar heen gebruikt :P

    Er worden wel degelijk wielmoeren gebruikt, maar "wij" gebruiken ze niet...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Oke slimpo ;), wat gebruiken "wij" dan? De laatste keer dat ik keek zaten mijn wielen (band en velg ;)) toch echt op de tapeinden (soort van bouten) bevestigd met (wiel)moeren. :cool:
     
  9. Yup, bij 'normale' ford modellen, zitten de wielen vast met moeren
    Bij peugeot is het precies andersom, daar heb je bouten ipv moeren nodig ;)

    Maar ehhhh wie is "wij" ? werken "wij" in de rally of racesport? dan gebruik je ook wel een soort moer hoor :p ;)
     
  10. #11 Focus_Tddi, 30 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 aug 2009
    Ik ben er inmiddels uit. Ik had conische moeren nodig. Deze eerst geprobeert bij de Ford dealer te halen, maar kwam er snel achter dat ik niet van plan was om dik 30 euro per 4 te gaan betalen.
    Dus naar een Breezan shop gereden en voor nog geen 30 euro 16 conische moeren gehaald.
    Wielen er even af dacht ik....tot het laatste achterwiel...die zat dus helemaal vast!! Met geen mogelijkheid eraf te krijgen. Toen maar even snel naar de kwikfit gereden en daar zijn ze drie kwartier bezig geweest om het wiel eraf te krijgen. Netjes van ze trouwens dat ik zo weg mocht rijden, zonder te betalen. De monteur voor de moeite een tientje gegeven en met de nieuwe velgen eronder naar huis gereden!

    Echt een wereld van verschil, wieldoppen of mooie velgen. Het staat de Wagon erg goed. De banden hebben een iets grotere wielomtrek, wat resulteert in een kleinere tellerafwijking. Bij 100 op de klok gaf tomtom 92 aan en dat is nu 98 geworden.

    Thanx voor alle reacties en dit is het eindresultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Niemand die dit leuke velgen vind? Jammer hoor...
     
  12. Waarom heb je een afwijkende maat banden genomen?
    De velgen zelf zijn niet helemaal mijn smaak. Het is natuurlijk een hele verbetering om van doppen naar lichtmetaal te gaan. Dat doet elke wagen goed. ;)

    Je geblindeerde ramen staan de auto echt heel goed. Misschien een leuke upgrade voor je wagen: witte zij en voor knippers. :cool:

    Ohja misschien is het handig om alles onder je topic: Mijn Focus te plaatsen. Dan hou je je eigen project bij in 1 Topic. ;-)
     
  13. #14 Focus_Tddi, 14 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 sep 2009
    Jup, daar heb je een punt. Ga ik even doen.

    Knipperlichten volgen inderdaad ook t.z.t.

    De rede van de andere maat was omdat deze set compleet met banden te koop stond. Ik moest eigenlijk aleen nieuwe banden hebben voor de Fofo. Echter kwam ik deze set wielen tegen op marktplaats, met zgan. banden voor 200 euro. Dus dat was niet lang nadenken. Zo kan ik er weer even tegenaan tot we tegen een leuke set velgen aanlopen die we echt mooi vinden. Maar nu sloegen we 2 vliegen in 1 klap...Dit was altijd nog een stuk goedkoper dan 4 nieuwe banden bij de bandenboer.
     
  14. Ik vind ze wel mooi hoor....
     
  15. Je moet de velgen kiezen die je zelf mooi vindt, niet degene die een ander mooi of leuk vindt.

    :rolleyes:
     

  16. Klopt. Maar zoals er wel eens vaker een opmerking wordt geplaatst hier dat het soms jammer is dat er weinig tot niet op dit soort topics word gereageerd.

    Je neemt immers de moeite om fotos e.d. toe te voegen en er een leuk topic van te maken. Dan zijn reacties uiteraard welkom. Positief of negatief maakt niet uit.
    Anders heb je wel eens het idee dat je een beetje voor niks de moeite neemt.:D

    Ik moest er even aan wennen, maar begin ze absoluut te waarderen. En zowiezo zijn wieldoppen niet je van het.
     
  17. Strakke vlegen man heb ook lichtmetaaal onder de wagon maar moet zeggen wordt er een hele andere wagen van ;)
     
  18. Misschien dat ik me dan toch vergis... Ik heb nog nooit een auto gezien waarbij je lichtmetaal met wielmoeren vastzet, enkel met wielbouten... Als ik er naast zit, sorry ;)

    En met "wij" bedoel ik de gewone consument, de gebruikt geen centrale wielmoer (hoogstens een neppe :mrgreen: )
     
  19. ach, wieldoppen en lichtmetaal. Ik heb wieldoppen, maar niemand die dat vermoedt :p
     

Deel Deze Pagina