Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Leuk speelgoed!!! Jij hoopt op sneeuw nu zeker ;)
     
  2. Zo is het. :thumbs:

    Prachtig model die 525, afgezien van die zwarte velgen dan. Haast zonde dat ie geslacht wordt.
     
  3. ja, dat gevoel heb ook al wat, maar hij is wel echt klaar hoor. Er is in 2012 nog 4000 euro aan verspijkerd en een zelfde bedrag gaat m nu niet redden. Daarbij wil ik de bende ook netjes hebben en dat kost me nog veel meer. Dus binnenkort slachtfeest. Maar toch 448k km op de klok!! En het gaat nog als de brandweer!

    @ Sietze: sneeuw hoeft niet, er zitten van die Hakkitakki nr 39 met rijst banden onder. Een beetje regen en ik sta dwars ;-)
     
  4. :clap::clap::clap::clap: Welkom back Koos :thumbs:

    Deze motor word gereviseerd en dan istie voor de E21 ?
     
  5. Tjonge,toen was ik 23 :schater:
     
  6. Ook aan de 323i heb ik gewerkt. Eindelijk weer een beetje tijd gevonden om wat te doen. Aanstichter is eigenlijk Pa die de beitel ter hand nam en een stuk van de wielkast voor heeft schoon gemaakt. Vervolgens was er de vraag of ik de geluidsdemper van de kettingzaag even kon lassen en toen ik er toch was…. Tja, dan maar weer aan het werk ;-)
    Ik had de langsdrager eerder al verwijderd en wat daar onder zat is ook ellende. Er was al eerder wat aan gebakken en hoewel de herstelde langsdrager niet in beeld zou zitten, want achter het spatbord, heb ik met de ervaring van andere “gerepareerde” plekken besloten de bende toch kaal te halen. En gelukkig maar….

    Deel schoongemaakt:

    [​IMG]

    Zeer slecht herstelde randjes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Drama onder de antidreun

    [​IMG]

    Beetje meer schoon:

    [​IMG]

    Nare hoekjes:

    [​IMG]

    Herstelde ellende maar opnieuw uitstukken

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bijna helemaal kaal:

    [​IMG]

    En dan spot je dit… Dat wordt weer boren, herstellen en lassen….

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan de rest in de roestomvormer

    [​IMG]

    En dan de bende uitstralen waar ellende zit:

    [​IMG]

    En in de zinksnotter. Dit ga ik nog in kleur/aflak zetten, er komt een nieuwe langsdrager overheen en dan kom je er niet meer bij, ook niet met stralen van de cas.

    [​IMG]

    Dan de nieuwe oude langsdragers. Eerder had ik de verschillen al laten zien, nu moest ik ze nog even herstellen. Hier zie je het ontbrekende puntje in vergelijking met de nieuwe (type 2 die er dus niet op komt)

    [​IMG]

    Gaatjes:

    [​IMG]

    En dan hersteld, met proplasgaten en in de zinkspray:

    [​IMG]

    Dan de andere zijde, die is wat slechter.

    [​IMG]

    Rotte stuk eruit en een donorstukje maken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En bij z’n broertje:

    [​IMG]
     
  7. Welkom terug Koos :thumbup:

    Wat een horror als je al die rotte en "gerepareerde" plekken ziet :P In ieder geval weet je er wel raad mee :cool:

    Geniet van de 525eA zolang deze nog als geheel rijdt.
     
  8. Welkom terug kerel :)
    Fijn om te zijn dat je hier ook wat updates plaatst, helemaal top.
     
  9. Dank je [MENTION=3486]Gert jan[/MENTION]! Beetje technisch verhaal, maar alle BMW 6 cillinders in de e21 en de meeste in de E12 (eerste 5) en de e28 (deze 5) zijn M20 blokken. Dat is het type onderblok, dat afhankelijk van de soort motor en het volume, dus 2.0 carb of 2.3 injectie als voorbeeld) een andere kop kreeg. Zelfs de 2.4d e, en de 2.4td maakten gebruik van dit onderbblok, dan m21 geheten.

    De originele 2.3 uit de 323i is een 2.3 M20 motor. Deze 525e (dus geen i) heeft een 2.7 motor, met een lange slag en een 84mm boring, dit heet een Eta motor. De 2.5 uit de 325i e30, zoals mijn cabrio heeft deze boring ook, alleen een andere krukas en kortere drijfstangen, dus een 2.5 ipv 2.7. Als je nou die 2.5 885kop op dat 2.7 onderblok zet, heb je een 2.7 injectie. Alleen heeft het ETA m20 onderblok minderkloevloeistofkanalen. het blok is verder hetzelfe, maar er was minder behoefte aan koeling, want lange slag zonder injectie is lage toeren en veel koppel.

    Dus wat doe ik: ik heb een 2.5 blok, daar zet ik krukas, drijfstangen en zuigers in van de Eta en ik ben klaar! 2.7i met het exact zelfde uiterlijk als mijn 2.3!

    om nog wat verder te vertellen: de kukas van de Eta is hetzelfde als die van voorgenoemde diesel, exact de zelfde maat, alleen die van de diesel is zwaarder, want die is gesmeed. Niet geschikt voor hoge toeren, al gebruiken sommigen m wel. De drijfstangen van een 2.0i uit de e30 320i zijn even lang als de 2.7 drijfstangen, die passen dus ook. 92.0 heeft een andere boring voor de zuigers en een andere krukas, dus een andere slag dus daarom 2.0 ipv 2.7)

    De originele 325i zuigers kan ik ook gebruiken, maar alleen die van de uitvoeringen met katalysator, de non kat modellen raken aan de onderzijde de krukas van de 2.7 of diesel.

    ik heb een krukas van een 2.7 liggen uit de oude motor, net als drijfstangen van een 2.0. En ik heb de kat zuigers van de 2.5 dus in principe heb ik alles liggen voor de ombouw. Alleen met de 2.5 zuigers is 1 probleem, ze zijn 2mm lager dan de Eta zuigers. Dus moet je van je onderblok 2mm affrezen. Dat is geen punt, maar dan past geen gewone distributieriem meer, er moet dan een verstelbaar nokkenas tandwiel op. heb ik geen zin in, dus opzoek naar de juiste Eta zuigers.

    Dan het laatste deel van dit college: de Eta motor is bedacht voor de amerikaanse makt. Die was in de jaren '80 voor importauto's erg streng qua milieuregels. De 2.5i motoren hadden het zwaar, de 323i kwam er niet door en is noot geleverd in The States. Dus heeft BMW de 325e en 525e gemaakt, lange slag, grote boring, veel koppel en relatief weinig paardjes. Perfect voor de markt aan gene zijde van de grote plas. Die motor is ongewijzigd gebleven tot eind 1986, waarna de motor is aangepast met iets andere zuigers en dezelfde 885kop van de 525i, maar dan met 4 lagers ipv 7 op de nokkenstok. Die motoren zijn maar 8 maand geleverd, van 9-'86 tot ergens 6-'87. Die motoren zijn echter het beste voor de ombouw omdat de uigers dus passen bij die 885kop, dus de kop van het bete M20 blok, de 2.5. Maar vanwegde de schaarste van die motor zijn die blokken reteduur en dan heb je ze niet horen lopen en ken je de kilometerstand niet.

    ik heb nu een complete auto gehaald voor minder geld dan een motorblok. Ik kan de auto uitproberen en daarna brengen de onderdelen meer op dan de auto en heb ik het blok gratizzzz. En de versnellingsbak ik exact hetzelfde als er onder de cabrio hangt, dus dat is een bakje op voorraad.

    lang verhaal kort: ik he de auto gekocht voor de zuigers, de rest kan weg...
     
  10. Klinkt een beetje als 'ik heb een andere auto gekocht, want de asbak zat vol':schater:
     
  11. :schater:

    Blij dat je hier weer updates plaatst:thumbs:
    Maar hoe groot is jou oprit dat je 6 auto's hebt? Je creeert je eigen file man:P
     
  12. Hahaha, nou, heb een garage en kan ongeveer 3 a 4 auto's kwijt op de oprit en tegenover mijn huis is een parkeerplaats voor ongeveer 15 auto's. Daarnaast heb ik een loods, dus ik ben nog niet klaar met auto's kopen ;)
     
  13. Bekend verhaal van die Eta blokken-ombouw.

    Ik zeg: stop dit project, en donder d'r een S38B38 in!!!!
     
  14. leuk dat ik weer verder kan lezen in dit project.
    Een uitgebreide uitleg over de motoren Koos, je zal het allemaal maar uit je hoofd moeten leren... Haha.
     
  15. :cheer: maar te groot en te zwaar voor dat kleine e21je. En wil persé de originele look hebben.
     
  16. Niet verkeerd Koos! :)
     
  17. Ik hoop dat de zinkspray blijft zitten Koos, heb zelf heel vervelende ervaringen met die zooi.
     
  18. Kap dichthouden, niemand die het zien. Alleen aan de zwarte strepen op je oprit! ;-)
     
  19. #1199 jason101, 13 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2014
    Koos [MENTION=141]uwbuurman[/MENTION], Op Facebook heb je speciale pagina voor oldtimerliefhebbers. Wel eens overwogen om je hierbij aan te sluiten?
    Hartstikke tof wat je allemaal aan het doen ben. Super project.
     
  20. Nope, ouderwets, dus geen gezichtboek voor mij. Je kunt me bellen of appen als je mn nummer hebt en ik post hier en op een paar andere plaatsen op het net. Even goed dank voor de tip ;)
     

Deel Deze Pagina