1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uitval elektrische systemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door TheoVS, 6 mei 2022.

  1. Betse mede-Ford Fans,

    Ik ben nu zo'n 5 jaar de trotse eigenaar van een Focus MK3 uit 2012 en nog steeds met heel veel plezier. Het is een 1.6 ecoboost met 150 PK en de Titanium versie: dus voorzien van alle toeters en bellen, Het rijdt geweldig en ik en heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.

    Tot gisterenmiddag toen ik op weg naar huis ineens de ene melding naar de ander in mij display kreeg. Het begon met meldingen over de hulpsystemen als HillHold en bandenspanningsmonitor die uitgeschakeld werden. Daarna stopten ook alle meters ermee en kon ik bv. ook mijn ramen niet meer bedienen. Maar wat nog erger was: ook de stuurbekrachtiging stopte ermee! Levensgevaarlijk! Gelukkig was het wel op een rechte weg, maar stel je voor als dit in een bocht was gebeurd...Was ik, denk ik in een greppel beland....

    Heb vervolgens de auto langs de kant van de weg gezet even gewacht en van de schrik bekomen en daarna het contact weer ingeschakeld en voorzichtig alle elektrische opties weer geprobeerd. Dit leek allemaal weer te werken en ook de stuurbekrachtiging werkte weer. Heel voorzichtig, erop voorbereid dat dit elk moment weer kon gebeuren, ben ik naar huis gereden.

    Vanmorgen zonder problemen maar de garage kunnen rijden. Daar hebben ze de accu doorgemeten en die was volgens hen in topconditie. Daar lag het dus niet aan. De monteur vertelde mij dat mogelijk de aansturing voor de dynamo niet het juiste signaal had gekregen, waardoor deze een tijdlang geen laadstroom had geleverd. Daardoor was de accuspanning beneden een bepaald niveau gedaald, waarna het ene naar het andere systeem uitgeschakeld werd. Dit zou volgens hem af en toe, maar niet heel vaak, kunnen gebeuren....

    Iemand van jullie ooit hetzelfde meegemaakt? En kan het verhaal van de garage kloppen of hebben ze me maar wat wijsgemaakt omdat ze het ook niet weten?
     
  2. Hebben ze de foutcodes uitgelezen en wat kwam daar uit? Verder als de accu zo ver in spanning is gedaald dat je allerlei storingen krijgt dan lijkt het me dat je daarna de auto niet meer gestart krijgt?
     
  3. Als je dynamo de accu niet bijlaadt tijdens het rijden raakt de accuspanning inderdaad na een tijdje te laag om alles nog te kunnen aansturen en worden er dingen uitgeschakeld om de spanning te bewaren. Dat je dynamo niet bijlaadt is wel een vreemd verhaal want dan zou je de auto na stilzetten ook niet meer kunnen starten dus ergens klopt dat dan weer niet zeg maar.

    Dat de accu verder nog goed is kan natuurlijk gewoon. Het lijkt meer op een electronische storing en die wordt meestal door iets veroorzaakt. Dat kan zijn van een slechte accu tot een loszittende kabel op de accupool of iets compleet anders. Dus naast het controleren van de accu lijkt het mij verstandig om ook de auto zelf uit te laten lezen en daarvandaan verder te kijken.
     
  4. precies zoals mad wally zegt. als de spanning te laag was, had je ook nooit kunnen starten.
    je zegt zelf dat het begon met storing hill hold en daarna bandenspanning.
    Beide wordt abs systeem voor gebruikt.
    Dus die viel uit op dat moment, daarna kwam de rest aan de buurt.

    abs-systeem en raambediening zitten op aparte systeem qua communicatie.
    deze wordt door de hoofdcomputer verzorgt dat onder de dashboard kastje zit.
    Nu heb ik keer hier gelezen dat bij mk3 voor kan komen dat defecte ruitensproeierpomp. ruitenvloeistof in de computer terecht komt.
    Dit door capillaire werking, hierdoor kun je gekke storingen krijgen. Of dit ook bij jouw zo is, is moeilijk te zeggen vanaf hier
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Dank voor jullie reacties. Garage heeft zich er achteraf gezien wel erg makkelijk vanaf gemaakt: Ze hadden op zijn minst de foutcodes uit kunnen lezen en de (accu) kabels kunnen controleren. En inderdaad: als de dynamo niet bijgeladen had, dan had ik daarna waarschijnlijk ook niet meer kunnen starten. Maar het opnieuw starten verliep soepel en was geen enkel probleem. Dus zal er waarschijnlijk toch wel een storing in de electronica zijn geweest. Het verhaal van Truckerowner zou best eens kunnen kloppen. Maar hoe zit dat met die defecte ruitesproeierpomp, hoe kan ik zien of er iets mis mee is en wat zou ik er aan kunnen doen?
     
  6. Enige manier dat je het kan zien is als je de stekkers bij dashboardkastje losneemt.
    Zie je stekker met vocht erin. Of nog makkelijker. Druppels eraan hangen. Dan weet je dat ruitenvloeistof op verkeerde plek is gekomen

    Welke stekker het precies is, geen idee. Als je zoekt naar de gene die het laatst had, dan zie je welke.
     
  7. Het zou je ABS/snelheidssensor op 1 van de voorwielen kunnen zijn, moet uit te lezen zijn, ik weet de code zo niet meer. Recent gehad, verschijnselen herken ik grotendeels.
     
  8. Code is C0031 als het de linker sensor is

    Verstuurd vanaf mijn SM-T970 met Tapatalk
     
  9. En, is het probleem opgelost, wat was het?
     
  10. Probleem is niet meer voorgekomen. Ik hoop dat het een eenmalig iets was en anders sta ik zo weer bij de garage en mogen ze het gaan uitzoeken:-).

    Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
     
  11. Ik zou voor de zekerheid de auto laten uitlezen. Als de klacht terug komt is dat vast op een ongelegen moment.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T970 met Tapatalk
     
  12.  
  13. Beste Theo. Hier exact hetzelfde bij ook een 2012 focus wagon 1.6 150pk. Nu 2x in 2 dagen. Wel beide keren tijdens hevige regenval. En bij gebruik voor en achterruitverwarming. 1 jaar terug hetzelfde gehad. Toen is het na calibreren van de accu een hele tijd niet meer voorgekomen. Is best maf. Het 1 na het andere systeem valt uit. Hill asist, city stop. Start stop systeem. ASR. En idd ook de stuurbekrachtiging gaat alle kanten op. Na uitzetten en weer starten werkte het weer perfect. Maar ben idd wel nieuwsgierig wat de oorzaak zou kunnen zijn.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Inmiddels weer wat wijzer. Het probleem lijkt alleen te gebeuren wanneer er ook een melding is dat de batterij van de sleutel leeg is. Sinds die weer vervangen is is het niet meer opgetreden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina