Uitschrijven EGR en evt roetfilter focus 2103 1.6 tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Robin2004, 11 feb 2019.

  1. Goedenavond,

    Ik las onlangs op het forum dat er mensen zijn die hun EGR en roetfilter uitgeschreven hebben in de software.
    Is dit mogelijk en geeft het geen problemen voor de APK?
    Het betreft een focus 2013 1.6 tdci 105 pk

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Groetjes Robin
     
  2. De regels voor de apk worden steeds strakker mbt roetfilters, dus ik denk dat het niet handig meer is om die uit te schrijven.
     
  3. het is wel mogelijk volgens mij, informeer eens bij unlimited tuning.
     
  4. Euro5 modellen gaat nog goed, euro6 doorgaans niet
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. Nieuwe apk: als er een roetfilter inzit moet deze werken!

    Vanaf mei 2018 wordt er bij voertuigen als onderdeel van de APK gecontroleerd op de aanwezigheid van een roetfilter. Heeft uw voertuig geen roetfilter meer? Dan wordt uw voertuig per mei 2018 op dit punt afgekeurd.

    Onder bepaalde voorwaarden is het ontbreken of (laten) verwijderen van het roetfilter wel toegestaan. Kijk bij ‘voorwaarden verwijderen roetfiltergegevens’ en controleer goed of dit voor uw voertuig van toepassing is.
    Als het roetfilter ontbreekt, dan moet u dit melden bij de RDW. Hoe u dit moet doen, leest u in het artikel ‘Registreren verwijderen roetfiltergegevens’.

    Als u het verwijderde roetfilter niet aan de RDW heeft doorgegeven wordt uw voertuig per mei 2018 op dit punt afgekeurd.


    Voorwaarden verwijderen roetfilter

    Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om het door de fabrikant geplaatste roetfilter uit oudere dieselvoertuigen te verwijderen. U moet dit dan wel doorgeven aan de RDW.

    U mag het roetfilter alleen (laten) verwijderen bij:

    een personenauto of bus met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2011;

    een kampeerwagen, gepantserd voertuig, ambulance, lijkwagen of een voor een rolstoel toegankelijk voertuig met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2012 en waarvan de uitstoot deeltjes is gemeten in g/km;

    een bedrijfsauto met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2012 en waarvan de uitstoot deeltjes is gemeten in g/km;

    een voertuig met een datum eerste toelating van vóór 31 december 2013, waarvan de uitstoot deeltjes is gemeten in g/kWh.

    Let op: U kunt uw soort voertuig, datum eerste toelating en informatie over uitstoot deeltjes zelf op onze website controleren via de dienst Voertuiggegevens raadplegen. Informatie over de uitstoot deeltjes vindt u onder het tabblad ‘’Motor & milieu’’ en vervolgens onder ‘’Milieuprestaties’’ (onderdeel V5 of V9)
     
  6. Daar wordt al aangegeven dat het alleen om de aanwezigheid gaat. De werking ervan wordt nog steeds niet gecontroleerd. Maar het zou me niks verbazen als dat in de nabije toekomst wel gaat gebeuren.
     
  7. De daadwerkelijke werking word niet gecontroleerd.

    Maar ik dacht dat als er een foutcode opstaat dat het dan niet apk goedkeur is.
    Je zal dan in elk geval die 4 gas meting moeten uitvoeren.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  8. Klopt, voor auto's van na 1-1-2006. Als je het roetfilter eruit laat schrijven krijg je er ook geen foutmeldingen van. Dus dat zou dan helpen.
    Maar ik ben bang dat ze ook dat gat gaan dichten en de werking uiteindelijk ook kunnen testen. Wat ik begrepen heb lukt dat nu nog niet goed.
     
  9. De praktijk is gewoon zoals ik hierboven al aangegeven heb. Euro5 motoren wil het nog net qua uitstoot, euro6 gewoon niet meer.

    Bij het weghalen wel zorgen dat de originele behuizing intact blijft zodat er bij de visuele inspectie niets te zien valt.
    Een lasnaad is niet aan te raden maar soms niet te voorkomen. Dit betekent overigens niet dat het automatisch afkeur is, want bij het reinigen van een filter zijn er ook vaak lasnaden nadien.

    Voor de rest geldt officieel het verhaal hierboven ;)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina